מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הודיע היום (ב') לשר האוצר המיועד, ישראל כ"ץ, על כוונתו לסיים את תפקידו עם כינונה של הממשלה החדשה וחילופי השרים. לבקשת השר כ"ץ סוכם בין השניים כי מועד סיום תפקידו של באב"ד יתואם בין הצדדים בהמשך.
כוונתו של באב"ד לעזוב את המשרד הייתה ידועה בחודשים האחרונים, אולם בשל הבחירות החוזרות ומשבר הקורונה עזיבתו התעכבה בסופו של דבר מעבר למתוכנן. בהודעת האוצר צויין שבאב"ד הדגיש בפני השר כ"ץ כי הוא מעמיד את ניסיונו לרשותו ולרשות ממשלת ישראל, כדי שהעברת המקל תתבצע על הצד הטוב ביותר בתקופה מאתגרת זו.
1 צפייה בגלריה
שי באב"ד
שי באב"ד
מנכ"ל האוצר שי באב"ד
(צילום: משרד רה"מ )
באב"ד מסר כי "בחמש השנים האחרונות ניתנה לי הזכות הגדולה ביותר של חיי לשרת את אזרחי מדינת ישראל באחד התפקידים המשפיעים והחשובים הקיימים בשירות הציבורי. אני מודה לשר האוצר, משה כחלון, על האמון שנתן בי ועל כך שאפשר לי למלא את שליחותי הציבורית בצורה הטובה ביותר, ולאשתי ולמשפחתי על התמיכה רבת השנים שבלעדיה לא הייתי יכול לבצע את התפקיד. כמו כן מאחל לשר כ״ץ הצלחה רבה במשרד האוצר. הצלחתו הצלחתנו".
מוקדם יותר נחשף ב-ynet כי גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, האיש המזוהה ביותר עם המאבק בקורונה בישראל, שוקל לסיים את תפקידו. החלטה סופית תתקבל בימים הקרובים, בהתאם לזהות שר הבריאות שימונה. בסביבת בר סימן טוב אמרו כי מדובר בהחלטה כבדת משקל שטרם התקבלה בה החלטה סופית, אך זהות השר שייבחר תהיה "קריטית להמשך תפקידו של בר סימן טוב במשרד הבריאות".
אין זה חריג שמנכ"ל פורש בעת שהשר שמינה אותו עוזב את המשרד, לאור כך שמדובר במשרת אמון. באב"ד מונה על ידי שר האוצר משה כחלון ב-2015, לאחר שבבחירות הראשונות שבהן התמודדה מפלגת כולנו שימש באב"ד כאחד מחבריה, אולם פרש לאחר תוצאות הבחירות שבהן לא נכנס לכנסת. עקב כך המינוי גרר ביקורת על כך שמדובר במינוי פוליטי.
הנהלת האוצר בשנים האחרונות תחת ניהולו של באב"ד ידעה עליות ומורדות, בעיקר בעקבות דרישתו להכפיף את יתר ראשי האגפים בפועל בתקן של מנכ"לים תחתיו. אופן ניהולו גרר הקמת ועדה בנושא, שבסופו של דבר המליצה לקבוע תנאים שיבטיחו כי מנכ"ל המשרד לא יהיה מינוי פוליטי אלא מקצועי - אך זו לא התקבלה על ידי כחלון בסופו של דבר.
בשנים האחרונות ובמיוחד בשנה האחרונה בצל התרחקותו של כחלון מהזירה הציבורית, הפך באב"ד לפנים של משרד האוצר, מה שרק הלך והתעצם במהלך משבר הקורונה, בין היתר לאור היחסים הטובים שלו עם נתניהו. במהלך המשבר באב"ד נתפס כגורם הבולט מול מנכ"ל משרד בריאות, בר סימן טוב, בהתנגדותו לצעדים החריפים להשבתת המשק וחוסר המוכנות של משרד הבריאות לנהל סיכונים.