"קודם כל הטענות מוצדקות - לקח הרבה מאוד זמן עד שהצלחנו להרים את המערכת ולדאוג לכך שהכסף ישתחרר לאזרחים". כך הודה הבוקר (ג') מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, בראיון באולפן ynet. באב"ד התייחס לפעימה השנייה של המענק לעצמאים אשר צפויה לצאת לפועל ביום חמישי ועליה הודיעו אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, ושר האוצר, משה כחלון.
"הפעימה הראשונה שולמה בחודש שעבר. הפעימה השנייה בגובה של עד 10,500 שקל, שתינתן ליותר מ-500 אלף עצמאים ובעלי עסקים קטנים, תינתן לחשבונות עד יום חמישי או שישי הקרובים - גג תוך שלושה ימים הכסף אמור להיות בחשבון", פירט באב"ד, "הפעימה השלישית, שכוללת פיצוי עבור אובדן הכנסות כדי לכסות את ההוצאות הקבועות בגובה של עד 400 אלף שקל עבור עסקים שמגלגלים עד 20 מיליון שקל, יגיע במהלך השבוע הבא".
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד
(צילום: יוסי זליגר)
באב"ד הבהיר כי "אין סתירה בין הפעימות. אפשר להיות זכאי לשתיהן - גם דמי אבטלה לעצמאים (הפעימה הראשונה) וגם פעימת פיצוי אובדן ההכנסות. הפעימה הראשונה הייתה בגובה של עד 6,000 שקל והייתה יחסית קטנה וניתנה רק ל-180 אלף עצמאים - ולכן הם באו בצדק בטענות", הוסיף מנכ"ל האוצר, "אבל כרגע שתי הפעימות החדשות משמעותיות כדי לסייע לעסקים ולעצמאים לעבור את התקופה הזאת".

"המגמה התהפכה"

באב"ד התייחס למתווה הממשלה להחזרת המשק לשגרה: "אנחנו עובדים לילות כימים כדי להחזיר את המשק לפעילות מלאה - ביום חמישי הקרוב ייפתחו הקניונים, השווקים וחדרי הכושר וביום ראשון גני הילדים והפעוטונים. זאת המטרה המרכזית. במקביל תהיה פעימה נוספת עבור האצת התעסוקה בגובה 6 מיליארד שקל, לגביה ראש הממשלה ושר האוצר צפויים לדון בימים הקרובים", ציין.
על השאלה כיצד תתמודד הממשלה עם שיעור האבטלה הגבוה השיב באב"ד: "היינו במצב של 30% אבטלה, אבל עם פתיחת המשק חוזרים לעבוד - ונתונים ראשוניים של שירות התעסוקה מצביעים על כך שכמות העובדים שחזרו הייתה גבוהה מכמות העובדים שיצאו לאבטלה. אנחנו רואים מגמה שהתהפכה ומקטינים את אחוז האבטלה".
עם זאת, הבהיר כי בשלב זה אין עדיין נתונים סופיים, שכן הדיווחים מגיעים חודש אחרי שחוזרים לעבודה מלאה, "אבל הצפי שלנו הוא שבחודשים הקרובים נחזור למתחת ל-10% אבטלה. נצטרך להשתמש בכלים נוספים כדי להחזיר את המשק לתעסוקה מלאה, כמו השקעות בתשתיות, הקמת הקרן להאצת התעסוקה שתסייע למעסיקים לקלוט יותר עובדים, שימוש בקרנות קטנות להשקעות ועוד. המטרה היא גם לצמצם את אחוז האבטלה וגם להעלות את התוצר של המשק".
כמה עסקים יפשטו את הרגל לפי הערכת האוצר?
"קשה מאוד לדעת. אנחנו רוצים לראות אם אנחנו מצליחים לצאת מהמשבר מהר, האם אין חס וחלילה גל התפשטות שני. אנחנו מתגלגלים עם האירוע הזה כמו כולם ורב הנסתר על הגלוי. זה לא שיש לנו מודל לקורונה. אנחנו נעים תוך כדי תנועה. נעשה את כל המאמצים שכמה שפחות עסקים יסגרו. מכיוון שהחשש שלנו שבעיקר מי שניזוק ועלול להיסגר אלה העסקים הקטנים כי היכולת שלהם למנף אשראי נמוכה - להם ניתן את העזרה המקסימלית כמו קרנות, פעימות נוספות, הגדלת קרן ההלוואות לעסקים ל-14 מיליארד שקל והקמת קרן הלוואות לעסקים בסיכון. כבר בשבוע הבא העסקים יראו שינוי".
אתה מרוצה מהתנהלות הבנקים?
"זה לא הזמן לייצר התנגחויות. אנחנו צריכים להירתם יחד ולנסות לתת פתרונות. אני שמח שבסופו של יום הגענו לסיטואציה שבה הקרן הראשונה עוד מעט מסתיימת ואנחנו כבר על למעלה מ-6 מיליארד שקל שניתנו. הכסף מגיע לאותם עסקים קטנים וזעירים ואנחנו מקווים שכך זה ימשיך ושהבנקים יירתמו לסיטואציה הזו באופן מלא. אני חושב שגם הם מבינים את הסיטואציה, ושהנזק שייווצר אם העסקים האלה לא יצליחו לחזור לפעילות שוטפת - ישתרש גם בהליך הפיננסי. כל משבר ריאלי יכול בסופו של יום להגיע למשבר פיננסי, ולכן אני חושב שכל הצדדים צריכים להירתם. את התחקירים נעשה פוסט קורונה".