המועד האחרון להגשת בקשה למענק שימור עובדים הוארך בחודשיים. על רקע כניסתו לתפקיד של שר האוצר החדש, אביגדור ליברמן, שכבר בשבוע השני שלו בתפקיד יצטרך להכריע בסוגיות חשובות כמו האם ולמי תמשיך המדינה לשלם דמי אבטלה החל ב-1 ביולי, והאם הממשלה תידרש להמשיך ולתמוך במענקים כלשהם לעצמאים ולעסקים גם אחרי ה-30 ביוני (המועד שבו יסתיים חוק הקורונה המיוחד בתחומים הללו), הודיע היום (א') משרד הכלכלה והתעשייה כי את הבקשות למענק שימור עובדים ניתן יהיה להגיש עד ה-31 באוגוסט 2021.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מענק שימור עובדים ניתן כחלק מהתוכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה בתקופת הסגר השני (חודשים ספטמבר-אוקטובר 2020). המענק, בסך 5,000 שקל עבור כל עובד, ניתן כדי לסייע למעסיקים במימון עלויות ההעסקה בגין עובדים שנמשכה העסקתם גם לאחר החמרת ההגבלות והירידה בהיקף הפעילות.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים יוכלו להגיש בקשה למענק שימור עובדים עד ה-31 באוגוסט
(צילום: עמית שאבי)
בהתאם להחלטת הממשלה, התקופה המקורית להגשת בקשות לעסקים היתה עד לסוף חודש יוני 2021. עם זאת, למנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה ניתנה האפשרות להאריך את התקופה להגשת בקשות בעוד כחודשיים, ובשל פניות עסקים שטרם הספיקו להגיש את הבקשה למענק, הוחלט שהתקופה אכן תוארך.
עסקים קטנים ובינוניים שמחזורם השנתי נמוך מ-400 מיליון שקל והכנסותיהם נפגעו לפחות ב-25% בחודשים אלה ביחס לחודשים המקבילים בשנת 2019, זכאים למענק חד פעמי למימון עלויות העסקת העובדים בחודשי הסגר, עם החמרת ההגבלות על פעילותם. העסקים יהיו זכאים לקבל את המענק בכפוף לזכאות למענק השתתפות בהוצאות קבועות של רשות המיסים. את המענק ניתן להגיש באמצעות טופס מקוון באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.
כך לדוגמה, עסקים קטנים המעסיקים עד 5 עובדים, ושספגו ירידה במחזור של מעל 25% יהיו זכאים ל-5,000 שקל עבור כל עובד מעבר ל-50% ממספר העובדים שהועסקו ערב הסגר. עסק שמעסיק למעלה מ-5 עובדים ומחזור המכירות שלו נפגע בשיעור של 25% עד 40%, יקבל פיצוי על כל עובד מעבר ל-80% עובדים, ועסק שמחזור עסקאותיו נפגע ב-40% עד 60% יקבל מענק של 5,000 שקל עבור כל עובד מעל ל-70% ממצבת העובדים המקורית וכן הלאה. ככל ששיעור הפגיעה של העסק גבוה יותר, כך יקבל העסק פיצוי עבור יותר עובדים.
על פי משרד הכלכלה והתעשייה, עד כה שולמו מענקים לכ-2,000 עסקים עבור שימור 10,000 עובדים בשכר מלא (הגבוה משכר מינימום של 5,300 שקל) ועוד 2,000 עובדים במשרה חלקית, בסכום כולל של כ-18 מיליון שקל. העסקים שקיבלו מענקים שימרו בממוצע כ-94% מעובדיהם (ביחס לינואר או פברואר 2020) על אף שחוו ירידה משמעותית במחזור בתקופת הסגר השני.
שיעור המענקים הגבוה ביותר ניתן לעסקים מענפי השירותים המקצועיים-המדעיים והטכניים, ענפי המסחר, הבינוי והתעשייה. כ-73% מהזכאים לקבלת מענק הם עסקים זעירים.