ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז מרכז החליטה לאחרונה לבטל החלטה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רעננה לדחות בקשה של תושב העיר לבנות בביתו קמין מוסק עץ עם ארובה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הבקשה נדחתה בנימוק שהתקנת האח נוגדת את מדיניות העירייה וההנחיות העירוניות הקובעות כי הסקה בעץ מזהמת, אולם בהחלטת ועדת הערר, בראשות עו"ד רונית אלפר, נכתב כי האפשרות להוצאת היתר למתקן הסקה נכללת בתקנות התכנון והבנייה, ואף ניתן להנפיק היתר זה בהליך מקוצר.
1 צפייה בגלריה
קמין
קמין
קמין עצים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"לפי ראיית המחוקק, מדובר בשימוש אינהרנטי למגורים שלא עשוי לגרום לסיכון או הפרעה של ממש לבניין או לסביבה ובלבד שיעמוד בתקן הישראלי", נכתב בהחלטה. עוד נמצא במהלך הדיון כי על אף טענת הוועדה המקומית, מעולם לא פורסמו לציבור הנחיות עירונית כתובות כלשהן בנושא זה.
לדברי עו"ד מיכה גדרון, שייצג בהליך את התושב העורר, להחלטה השלכות משמעותיות, שכן האמירה העקרונית שבבסיסה היא כי ועדות רישוי מקומיות אינן מוסמכות לפסול על דעת עצמן שימושים שונים הנלווים למגורים, כגון קמין, גדר או בריכה, אשר חוק התכנון והבניה מתיר: "ועדת הערר הציבה גבול לשיקול הדעת של הוועדה המקומית, כאשר היא הבהירה שזו אינה יכולה למנוע בנייה שמותרת לפי דין על בסיס שיקולי מדיניות".
מעמותת אזרחים למען אוויר נקי נמסר בתגובה להחלטת ועדת הערר: "על פי נתוני ממשלת ישראל, קמיני עצים אחראים לכ-10% מהתחלואה והמוות שמקורם בפליטת חלקיקים נשימים בישראל, וזאת למרות שהם מחממים רק 5% מהבתים. מסיבה זו בשנתיים האחרונות מועצות שבהן במצטבר חיים למעלה מ-2 מיליון תושבים אסרו התקנת קמיני עצים בהנחיות מרחביות. משרד הבריאות ממליץ להימנע משהות בחדר שיש בו קמין עצים ומשרד הגנת הסביבה ממליץ להעדיף אמצעי חימום אחרים".