ג'ני מאנה צ'רוואני הטעתה צרכנים - כך קובעת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, שהודיעה היום (ה') על כוונתה להטיל עליה קנס בסך 210 אלף שקל. לפי הרשות, צ'רוואני גרמה לצרכנים לחשוב שלתכשירים שהיא מייצרת ומשווקת יש יכולות ריפוי, "ללא תימוכין וביסוס מדעי ורפואי באשר לסגולות הרפואיות של התכשירים", כך נטען. לתכשירים לא ניתן רישיון משרד הבריאות.
לפי הרשות, מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות בשל פרסומים מטעים שפנו למספר רב של לקוחות. עם זאת, כיוון שאין לה הפרות קודמות, העיצום הכספי הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן. במקור הסכום עמד על 262,500 שקל. לצ'רוואני יש גם זכות לטעון נגד הכוונה להטיל עליה עיצום כספי, או על גובה העיצום, תוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
1 צפייה בגלריה
יום הולדת 37 מיכל הקטנה
יום הולדת 37 מיכל הקטנה
ג'ני צ'רוואני
(צילום: ענת מוסברג)
לפי הרשות, צ'רוואני עוסקת בשיווק מגוון תערובות שמנים אתריים, המיועדים לטיפול במצבים פיזיים ונפשיים שונים, אותן היא מכנה: "שמן עיסוי לילדים", "שמן עיסוי לתינוקות", "חלומות מתוקים", "אכילה רגשית", "עירנות ריכוז זיכרון", "יום טוב ורגוע", "שמן עיסוי לכפות רגליים, טיפול בבצקות". השיווק נעשה באמצעות פייסבוק ואינסטגרם. המוצרים מוצעים למכירה באמצעות קישור רכישה המופיע בפרסומים באתרים. את המוצרים היא רוקחת בביתה.
בפרסומיה, שהגיעו לשיא בפברואר 2020, השתמשה צ'רוואני בביטויים חד משמעיים. למשל: "עירנות ריכוז זיכרון - תערובת שמנים אתריים, טבעיים... מיועד לשיפור זיכרון ערנות ופוקוס... מכיל גם שמנים שמטפלים בכאבי ראש ומיגרנות, וכאבים בכללי". היא הבטיחה ש"פורמולה לאכילה רגשית" היא מוצר שמפחית תאבון וכן ששמן עיסוי יטפל בהפרעות קשב וריכוז - לפני מתן הרטלין: "זה נותן להם תחושת ביטחון. מאפשר ביטוי, מפקס ומגביר את הערנות ומצד שני מרגיע את התנודות בהקשבה". היא פרסמה "שמן עיסוי לתינוקות ופעוטות" ככזה שתורם "לחיזוק מערכת החיסון - אם יש תחושה של תחילת צינון - להגביר שימוש".
מהרשות נמסר כי היא "נדרשה לספק נתונים התומכים בתכונות, בשימוש שניתן להפיק מהמוצרים ובתוצאות הצפויות מהשימוש בו, כפי שעלה מהפרסום. "לבקשת הרשות, התקבלה חוות דעת מומחה ממשרד הבריאות בעניין פרסומי העוסקת ובה לא נמצא קשר התומך בין המסרים שבפרסומי העוסקת לנתונים שמסרה בשל הדרישה".
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "העוסקת ייחסה סגולות רפואיות וטיפוליות למוצרים שרקחה ושיווקה בחשבונותיה האישיים בפייסבוק ובאינסטגרם, ללא כל בסיס מחקרי מדעי מוכח. מדובר בהטעיה חמורה שלעיתים עלולה אף לפגוע בבריאות הצרכן, להחסיר ולמנוע ממנו טיפול רפואי מציל חיים. מדובר בניצול חולשתם של חולים ומחפשי מזור. הגב' מאנה התבקשה לחדול מביצועה של ההפרה לאלתר, הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות מהסוג הנ"ל ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים".
עו"ד ירון אלון מסר בתגובה מטעם ג'ני מאנה צ'רוואני: "מדובר במספר זניח של מוצרי ארומתרפיה שהוכנו על ידי צ'רוואני לקבוצה של חברים ומכרים. רשות הגנת הצרכן תקבל בימים הקרובים הסברים מלאים ומאמרים שתומכים בדברים, ואנו מקווים ובטוחים שהעיצום יבוטל".