איך קרה שפרויקט קאנטרי קלאב חדשני שהוקם ב-2018 באופקים מגיע לביהמ"ש עם טענות ל"שוחד בחירות"? חברה המפעילה רשת של קאנטרי קלאב וחברה נוספת שהפעילה את הקאנטרי הגישו בשבוע שעבר תביעה של כ-2.5 מיליון שקל בביהמ"ש המחוזי בבאר שבע נגד ראש עיריית אופקים יצחק דנינו והעירייה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התובעות טוענות באמצעות עוה"ד ערן שפינדל ומוריה שלו ממשרד שפינדל ושות' כי העירייה פירסמה מכרז לתפעול הקאנטרי, שהוצג ככזה שהקמתו עומדת להסתיים. במכרז זכתה התובעת, י.ג.ד נופש וספורט, וב-26 במרץ 2018 התקשרו הצדדים בהסכם תפעול. לצורך תפעול הקאנטרי הקימה התובעת את חברת ת.י.ד.ג.ר. אופקים 2018.
1 צפייה בגלריה
קאנטרי קלאב. אילוסטרציה
קאנטרי קלאב. אילוסטרציה
קאנטרי קלאב. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

כרטיסים למקורבים?

לטענת המפעילות, הן השקיעו משאבים כבירים בהיערכות לפתיחת הקאנטרי, אלא ש"העירייה מסרה לתובעות את הקאנטרי באיחור ניכר, שנית, במועד מסירת הקאנטרי התברר שהעירייה לא מחזיקה באישור אכלוס (טופס 4). שלישית, הגם שכביכול הועבר הקאנטרי לחזקת התובעות, הוא לא היה ראוי לשימוש. הביטוי המובהק ביותר לכך הוא היעדר מים זורמים במשך שבועות ויותר בשירותים ובמקלחות. רביעית, מתקני הקאנטרי הבסיסיים ביותר לא היו ראויים לשימוש או לא הותקנו. תשתיות בנייה לקויות הובילו להצפת הקאנטרי בביוב, וחיבור לקוי של התשתיות הוביל להשקיית מדשאות הקאנטרי במים חמים".
על פי התביעה, "ראש העיר, שהתמודד על קדנציה נוספת (בסוף 2018, וזכה, ל"ד), החליט לעשות בקאנטרי כבשלו לטובת 'שוחד בחירות', ובהמשך (אחר היבחרו) לטובת ריצוי צרכיו הפוליטיים, שיקולים קואליציוניים ושמירת (או שיפור) תדמיתו הציבורית. כך חילק כרטיסיות למקורבים, כפה מחירי כניסה הפסדיים בעליל, כפה פתיחתו של הקאנטרי בימים ובשעות החורגים מהמכרז ומהסכם ההתקשרות ועוד". למעשה, נטען בתביעה, "העירייה חילקה כרטיסיות למקורבים ב־100 אלף שקל. סך זה לא שולם מעולם בפועל לתובעות".
בתביעה נטען כי בסמוך לכניסת התובעות למבנה, נאלצו להשביתו מכיוון שכבר עם השימוש הראשון במערכת צינורות המים אירעו פיצוצים בצינורות ואספקת המים נותקה. עוד נטען כי חרף מצבו הרעוע של הקאנטרי פנה ראש העיר לתובעות ודרש להפעילו מיד תוך שהוא "מסביר את דרישתו בקידום מעמדו בקרב התושבים בשל קיומן של הבחירות לרשויות. התובעות נאלצו בלית ברירה, ונוכח העובדה שרק החלה בהפעלת המקום והחשש מתוצאות סירובן 'להוריד ראש' מול דרישת ראש העיר ולהפעיל את הקאנטרי החל מ־18.10.2018 ללא מים במקלחות ובשירותים!". טרם הוגש כתב הגנה.

חייבים לנו כספים

בתגובתה ציינה העירייה כי "בעוד שהעירייה ניסתה בהגינותה לנהל איתם מו"מ על חוב שלהם, יותר ממיליון שקל, בחר מפעיל הקאנטרי להגיש תביעה במטרה להלך אימה על העירייה. המציאות שונה לחלוטין. מפעילי הקאנטרי עשו כל שביכולתם כדי לחסוך בעלויות על חשבון העירייה ומנויי הקאנטרי. כך, לדוגמה, סיפרה מנהלת הקבלה שעבדה אצלהם שמנויים התלוננו שהמים בבריכה קרים והבעלים לא הסכימו להעלות את הטמפרטורה".
עוד טוענת העירייה כי "בקיץ הם היו סוגרים ללא התראה את הבריכה הפנימית כדי שלא יצטרכו לממן את עלות המציל, ופעם אפילו הזמינו משטרה כדי להוציא מנויים מהמים אף שהיא הייתה אמורה להיות פתוחה. העירייה ניסתה להסדיר את העניינים ולעיתים נאלצה להשתמש בסמכותה על פי ההסכם כדי לאכוף על מפעילי הקאנטרי להפעיל את המקום בהתאם להתחייבויותיהם. למפעילי הקאנטרי היה נוח יותר שלא יתערבו בענייניהם, וברור כי העובדה שהעירייה חייבה אותם לקיים את שהתחייבו לו עיצבנה אותם.
"עיריית אופקים פעלה בשקיפות מלאה ואולם הם סרבו לחשוף את הנתונים הכספיים ופעלו ממש בהיחבא, כמי שיש לו מה להסתיר. מאחד מהספקים אף עלתה הטענה שהם נטלו כספים ללא שדיווחו, שילמו לספקים באמצעות מתן מנויים, בניגוד להסכם, וצמצמו בעלויות התחזוקה באופן שהזיק למקום. כך שעולה שמי שהזיק לקאנטרי מבחינה פיזית ותדמיתית, הם מפעילי הקאנטרי בעצמם, נזקים שהעירייה מתקנת עד היום. כל טענותיהם על שחיתות לכאורה נטענות כדי להסתיר את מערומיהם והתנכלותם וכדי להימנע מהשבת מיליון שקל שהם חייבים".