קנס (כופר) בסכום גבוה של רבע מיליון שקל הטילה רשות המיסים על פרופ' מרדכי (מוטי) רביד, רופא בכיר ומי שהיה עד לאחרונה מנהל בית החולים מעייני הישועה בבני ברק. הסיבה: העלמת עסקאות בשנים 2014-2010, בסכום מס של 250 אלף שקל. כפי שמתברר, עיקר העבירות הן בתחום השתמטות מתשלומי מס ערך מוסף.

ההחלטה להטיל מס גבוה על פרופ' רביד כלולה בדו"ח שנתי שפרסמה רשות המיסים והמתייחסת להחלטות הכופר שהתקבלו בשנת 2018 ומתפרסמות כעת. הקובץ מכיל 216 החלטות, מתוכן 89 החלטות בתיקי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, 124 החלטות בתיקי מכס ומע"מ ו-3 החלטות משותפות למכס ומע"מ ומס הכנסה.
1 צפייה בגלריה
פרופ' מרדכי (מוטי) רביד
פרופ' מרדכי (מוטי) רביד
פרופ' מרדכי (מוטי) רביד
לפי חוקי המס, אחת הדרכים לסיום תיקי חקירה בחשד לעבירות מס הוא הליך הכופר כחלופה להליך הפלילי. לצורך כך קיימות ברשות ועדות כופר הדנות בנושאי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין וועדות כופר הדנות בנושאי מע"מ, מכס ומס קניה. סכום הכופר המוטל הוא תמיד בנוסף לדרישת תשלום המס שלא בוצע, המשולם במסגרת הליך אזרחי. ניתן להטיל על אדם כופר כחלופה להליך הפלילי נגדו. הוועדות בוחנות את התיקים ומחליטות אם לקבל או לדחות את בקשת העוסק הנישום לכופר.
לשם גיבוש שיקול הדעת המנהלי נשקלים, בין השאר, חומרת העבירה, מידת מעורבותו של החשוד בביצוע העבירה, הרשעות קודמות, תשלומי כופר בעבר, מצב אישי, בני משפחה התלויים בחשוד, העניין הציבורי בהעמדה לדין, הסרת המחדל, האם מדובר בעבירה של מייצג במסגרת מילוי תפקידו, האם מדובר בתחום שיש בו חובת אמון או נאמנות והצורך בהרתעה באותו ענף, קיום עבירות לפי חוקים אחרים מעבר לעבירות לפי דיני המס.
בדו"ח שפורסם כעת כלולים חמישה תיקים בגין הברחת סיגריות על ידי עובדי קצא"א (קו צינור הנפט אילת-אשקלון). באוגוסט 2016 התפרסמה פרשייה במסגרתה עלה החשד כי עובדי קצא"א הבריחו סיגריות לישראל, שאותן העמיסו ממכליות נפט וגז שעגנו ליד מתחם החברה. חמישה מתוך החשודים בפרשייה הגיעו להסדר כופר, במסגרתו שילמו כופר בסך 20 אלף שקל כל אחד ועבודתם בחברה הופסקה באופן מידי.
בדו"ח כלולים גם 23 תיקים של אנשים שנחשדו בהשמטת הכנסות משכר דירה.
הכופר הגבוה ביותר בקובץ החדש הוא בסכום של 900 אלף שקל, שהוטל על אלון ברזני וחברת ברזני הסעות בע"מ, מאזור הדרום. הכופר הוטל בגין ניכוי מס תשומות שלא כדין בשנים 2015-2014, בסכום של 608,976 שקל. בסך הכל מחויבת לכן החברה בתשלום של יותר ממיליון וחצי שקל, כולל סכום המס שלא שולם לפי חוק.
טרם התקבלה תגובתו של פרופ' מוטי רביד.