המשבר הכלכלי: ברקע הסגר השני שכבר בעיצומו, והציפייה של בעלי העסקים ומקבלי מס הכנסה שלילי למענקים, אומר לאולפן ynet מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, כי "כבר היום נעביר את המענקים לתוך חשבונות של מעל 200 אלף אנשים מקבלי מס הכנסה שלילי, שמהווים את השכבות החלשות ביותר באוכלוסייה".
לדבריו, "לאחר שההחלטה עברה ב-12 בלילה בכנסת, כבר היום הזכאים יקבלו את הכסף. הם יראו את זה בחשבונם בימים הקרובים כי לוקח זמן עד שרואים את זה בחשבון, אבל אנחנו נעביר את המענקים עוד היום".
בנוגע למענקים לבעלי עסקים, אומר יעקב כי "בהשוואה למרץ ואפריל יש פחות ביקושים למענקים. אני חושב שזו בשורה משמחת, שלא מעט עסקים מצליחים לחזור לעיסוקם ומצליחים לקיים את העסקים שלהם. אנחנו משקיעים המון, ואנחנו כל הזמן משתפרים. אם במרץ-אפריל היינו בעולם של 110-112 אלף בקשות, בחודשיים האחרונים אנחנו ערים למשהו כמו 35 אלף בקשות וזו השתפרות נהדרת".
1 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: דנה קופל)
בנוגע לטענות של בעלי עסקים רבים שהמענקים עדיין לא מספקים וכן המענה עליהם לא ניתן מהר מספיק, אומר יעקב כי "אנחנו אמנם שותפים למדיניות, אבל המדיניות נקבעת בכנסת ישראל, אצל מי שמוביל אותה, שזה בעיקר שר האוצר.
"ודאי שיש כאלה שמאופן החקיקה נפגעו יותר. אבל אני יכול להגיד לך בביטחון שחלקם הגדול של אלה שנפגעו כתוצאה מהקורונה - המענקים נותנים להם מענה. האם המענה מושלם? לא. אבל אנחנו בתקופה מאוד מאתגרת, מאוד לא פשוטה".
בכמה אתם מעריכים את הירידה של הכנסות המדינה ממיסים? "כרגע בחודש האחרון היינו בגבייה נהדרת ממיסים, אני חושב שזו גם בשורה מאוד טובה. ברור לכולם שעכשיו בעקבות הסגר רמת ההכנסות תיפגע, אין ספק, וגם הכלכלנית הראשית הבהירה שככל שיהיה הסגר כפי שהוא כרגע, הפגיעה בתמ"ג תהיה סביב ה-11-12 מיליארד שקל.
"בעולם של העסקים כמו שהוא כרגע, ללא הסגר, אז הפגיעה יכולה להיות עד 20-22 מיליארד שקל. אבל זאת הערכה ללא הסגר. ככל שהסגר יימשך, אז הפגיעה תהיה יותר משמעותית. גם בהכנסות אין ספק שאנחנו רואים פגיעה, וכך גם בתוצר".
אם כך, לא יהיה מנוס מהעלאת מיסים ב-2020-2021? "אני חושב שאף אחד לא מדבר עכשיו על העלאת מיסים, לא שמעתי אף אחד שדיבר על כך, לא בממשלה, לא במשרד האוצר, בטח ובטח לא שר האוצר. אני לא יודע להגיד מה יהיה, בסוף יש ממשלה, ואני מנהל רשות המיסים. אני יכול רק לייעץ, להמליץ, ואני יכול להגיד שאין שום המלצה כרגע להעלות מיסים".
לגבי להתאוששות מהמשבר, אומר יעקב כי "ברור שסגר מוריד את רמת העצימות של הפעילות המשקית, וזה מאוד משמעותי. אנחנו כן מנסים לטפל בכך באמצעות הרשת הכלכלית שהותוותה עד יוני 20-21, הדבר הזה מאפשר לעסקים לשמר או לתת מענה לרמת ההוצאות הקבועות שיש להם, לרמת ההוצאות הסוציאלית, המחייה של אותם אנשים, אם הם עצמאים או בעלי עסק, לאותם בעלי שליטה וכמובן גם לעסקים הקטנים. בנוסף, זה יש עזרה גם לאותם שכירים, אם זה במס הכנסה שלילי, מענה שיינתן היום שהוא מאוד משמעותי וחזק".

"אלה שמעלימים מיסים בצורה בוטה - אנחנו בעקבותיהם"

לכל אלו שמנסים לרכב על המשבר ולהעלים מיסים בחסותו, אומר יעקב כי "רשות המיסים עושה המון מהלכים מול כאלה שמנסים להתחכם איתה. לצערי, יש פרשיות כאלה ואחרות שעדיין מתנהלות ואנחנו בעקבותיהן ואנחנו לא נאפשר לאנשים לנצל את התקופה הזו ולהפוך אותה להזדמנות. אני אומר לך את זה בצורה חד משמעית, אנחנו עושים המון פעילויות בנושא".
לדבריו, "בעת הזו יש נטייה יותר גדולה של אנשים שמנסים להגיד בואו נעשה ככה או ככה, אני יכול להגיד שאלה שמעלימים מיסים בצורה מאוד ברורה ומכוונת - אנחנו בעקבותיהם, ולא נרפה בעניין הזה. במקביל אני יכול להגיד שאנו מקלים בתקופה ובעת הזו ובטח ובטח בחגים, ואנו מורידים את הרגל מהגז בכל הקשור לאותם אנשים שמאוד קשה להם. צריך להבין שיש הרבה עסקים שממש קשה להם ולכן אנו מגלים רגישות רבה בכל המובנים.
"לדוגמה, אנו מאיצים קבלת החזרים כדי לאפשר לאנשים האלה לגשר על הפער של התזרימים שלהם. אנחנו כן מאפשרים פריסת תשלומים לכאלה שנפגעו כתוצאה מהקורונה, כל אחד לפי פגיעתו. אנו מגלים המון רגישות בעניין הזה ואנו נמשיך לגלות רגישות. אבל אותם אלו שמנצלים את הקורונה כהזדמנות להעלמת מיסים בצורה בוטה, אני מודיע להם שאנו לא נאפשר את הדבר הזה ואנשינו בשטח כדי למנוע את הדברים האלה ולמגר את התופעות האלה ככל שהן קיימות".

195 מיליון שקל יועברו היום לזכאים

לאחר הריאיון של ערן באולפן ynet, דיווחה רשות המיסים כי נתנה הוראה מיידית להעברת כ-195 מיליון שקל לזכאים למקדמות לתוספת מענק עבודה לשנת 2020. הזכאים יוכלו לראות את הכסף בחשבונות הבנק כבר ביום ראשון. בהודעתה נמסר כי בהמשך להצעת החוק שאושרה אמש במליאת הכנסת, רשות המיסים העבירה את הכסף לחשבונות הבנק של כ-200 אלף שכירים ועצמאיים שנמצאו זכאים לקבלת מקדמה לתוספת מענק עבודה לשנת 2020.
המקדמות ניתנו לזכאים למענק עבודה לשנת 2019, וסכומן עומד על 25% מסכום המענק ששולם עבור שנה זו. הכסף ייכנס לחשבונות הבנק ביום שישי הקרוב והזכאים יוכלו לראות אותו ביום ראשון. המקדמה היא על חשבון התוספת למענק עבודה, שאושרה אתמול בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת, בסך של 62% מסכום המענק עבור החודשים אפריל עד דצמבר 2019, ולא תפחת מאלף שקלים.
יתרת התוספת למענק תשולם יחד עם המענק הבסיסי עבור שנת 2020. בהמשך, תשולם המקדמה, יחד עם המענק הבסיסי, גם למי שימצאו זכאים למענק עוד במהלך שנת 2020.
יצויין כי בהתאם לחוק, שכיר שעל פי נתוני הביטוח הלאומי קיבל דמי אבטלה בעבור מלוא החודשים אפריל עד יולי 2020 ברצף, לא יהיה זכאי לקבלת המקדמה לתוספת למענק שנועד במהותו לעודד השתתפות בשוק העבודה.
החוק שאושר כולל גם את הרחבת הזכאות למענק הסיוע לעסקים קטנים עבור השתתפות בהוצאות קבועות, כך שדי בירידה של 25% מהתקופה של מאי יוני 2020 כדי להיות זכאים למענק.
בתוך כך ובהמשך להצעת החוק שאושרה אמש, רשות המיסים הודיעה כי נפתחה האפשרות להגיש בקשות למקדמה עבור מענק השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עם מחזור של עד 400 מיליון שקל לחודשים ספטמבר-אוקטובר 2020.
המענק מיועד לעסקים אשר מחזור הפעילות שלהם בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2020 נפגע בשל התפרצות נגיף הקורונה לפחות ב-25% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. סכומי המקדמה יהיה בשיעור של 50% ממענק מרץ אפריל או מאי-יוני לפי בחירת המגישים. את הבקשות למקדמה ניתן להגיש החל מהיום (30 בספטמבר 2020) ועד ל-31 באוקטובר 2020.