אלפי עובדים ששהו בחופשות ללא תשלום במשך חודשים ארוכים, בשל משבר הקורונה, פנו בימים האחרונים אל מעסיקיהם וביקשו לחזור לעבודה, כבר מחרתיים, 1 ביולי. הסיבה: דמי האבטלה לשוהים בחל"ת מסתיימים, למעט לבני 45 ומעלה, ולמעשה לרבים מהם לא תהיה החל מיום חמישי השבוע שום הכנסה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המעסיקים דיווחו על הפניות לחזרה לעבודה לאיגוד לשכות המסחר ואיגודי מסחר בערים השונות. "זה היה צפוי, אבל בינתיים השתנו הנסיבות", אמר אתמול ל"ממון" ול-ynet נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, שציין כי "משבר הקורונה גרם למעסיקים רבים לשנות את דפוסי העבודה אצלם ולהסתפק בכוח אדם מצומצם יותר באופן קבוע".
1 צפייה בגלריה
הקלה על מגבלות הסגר בתל אביב
הקלה על מגבלות הסגר בתל אביב
אנשים בבתי קפה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
כפי שמתברר, מעסיקים רבים גם כועסים על עובדיהם שסירבו בתוקף לחזור לעבודה כאשר המעסיק נאנק מחוסר בעובדים. כעת המעסיקים האלה לא מוכנים עוד לקבל עובדים ותיקים ומצאו, בחלק מהמקרים, אחרים במקומם.
יו"ר האיגוד הארצי למסחר בירושלים, עזרא עטיה, אמר אתמול ל"ממון" ול-ynet כי "המצב הזה היה צפוי. המדינה שילמה דמי אבטלה במשך שנה שלמה לעובדים שישבו בבית ושחלקם פשוט סירבו לחזור לעבוד בחנויות ובעסקים שבהם הועסקו. עכשיו, כאשר דמי החל"ת שלהם מסתיימים הם התעוררו ופתאום רוצים לחזור, אבל מעסיקים רבים כבר מצאו עובדים חדשים".

אין לי מקום

לדברי לין ועטיה, חלק מהמעסיקים השיבו לעובדים: "לא רצית לחזור במשך חודשים כי קיבלת דמי אבטלה, למרות שביקשתי ממך והייתי זקוק לך. עכשיו אין לי מקום בשבילך".
לדברי לין החל מיום חמישי צפויים אלפי עובדים השוהים בחופשות ללא תשלום למצוא עצמם מפוטרים סופית. "כאשר המדינה חדלה לשלם דמי אבטלה והמעסיק לא זקוק כרגע לאותם עובדים שהוציא לחל"ת, התוצאה תהיה אחת - הודעת פיטורים סופית ביום חמישי, 1 בחודש", הסביר נשיא איגוד לשכות המסחר.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפי הגדרת האבטלה הרחבה, היו עדיין בחודש שעבר קרוב ל-400 אלף מחוסרי עבודה. לפי נתוני הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה עדיין שולמו במאי, על חודש אפריל, דמי אבטלה לכחצי מיליון עובדים. משירות התעסוקה נמסר כי מחר יוכלו כבר במחלקת המחקר לסכם נתונים ראשונים על החזרה לעבודה.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר כי "ההחלטה להפסיק את החל"ת היא החלטה נכונה. המחסור בעובדים גורם לשחיקת העובדים הקיימים. מתחילים כבר להרגיש את השינוי. יש יותר מ-136 אלף משרות פנויות שחייבים לאייש".
כעת לא ברור אם שיעור המובטלים יירד בחודש יולי. מחד יפוטרו רבים מהשוהים בחל"ת סופית, אך מאידך רבים מהעובדים שישבו בבית תקופה ארוכה יחזרו למקומות עבודתם. בכל מקרה יהיה זה מפנה אחרי שנה ורבע של משבר האבטלה הגדולה בתולדות המדינה בימי הקורונה.