העלויות והיקף הנזקים במבצע "שומר החומות" הגיעו תוך שמונה ימים בלבד להיקף דומה של העלויות והנזקים של כל מבצע צוק איתן, שנמשך 50 ימים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נתונים עדכניים עד לשעות מוצאי חג השבועות, מעלים כי עד כה הגישו אזרחים מעל ל-4,000 תביעות, רובן על נזקים משמעותיים למבנים, דירות, כלי רכב, ריהוט וציוד מסוגים שונים. כמו כן נגרמו נזקים משמעותיים למפעלים ולמלאי של סחורות בבתי עסק ובחנויות. גם לשטחים חקלאיים, בעיקר בעוטף עזה, נגרמו נזקים חמורים, בין השאר כתוצאה משריפות ותנועה של כוחות צבא. כ-3,500 נורו מתחילת ההסלמה, בהשוואה לכ-4,500 רקטות שנורו במהלך כל צוק איתן.
2 צפייה בגלריה
בית נפגע באשדוד מירי רקטה
בית נפגע באשדוד מירי רקטה
בית באשדוד שנפגע מירי רקטה
(צילום: אריק מרמור)
הנזקים כוללים גם את תוצאות המהומות בערים המעורבות ברחבי הארץ, אולם שיעורם נמוך באופן ניכר מהנזקים שנגרמו כתוצאה מירי הטילים.
בכל מבצע צוק איתן הסתכם הנזק הישיר מפגיעת טילים בכ-200 מיליון שקל. הנזקים הפעם חמורים יותר במאות תביעות על דירות וכלי רכב שנהרסו כליל ולפיכך הנזקים עשויים להגיע לכרבע מיליארד שקל. יותר מ-100 משפחות הועברו מדירות שניזוקו לבתי מלון על חשבון המדינה. צוותי מס רכוש המשיכו במהלך החג לאמוד את הנזקים במאות אתרי פגיעות של טילים.
העלות הישירה של הלחימה של צה"ל מגיעה לכ-120 מיליון שקל ליום, ולפיכך העלות מסתכמת בשמונה ימים כמעט במיליארד שקל (960 מיליון).
כמו כן נרשמה עלות גבוהה לכוחות הביטחון האחרים, בעיקר למשטרה ולמשמר הגבול, שכוללת גם גיוס מילואים. בנוסף, עלות בהיקף נמוך יותר נרשמה לזרועות הביטחון האחרות, בהן השב"כ.