מתדיינים רבים, ומי שצריכים להתחיל בקרוב הליך משפטי, שרויים כיום באי ודאות. מה קורה בימים אלה עם הליכים בתביעות על תאונות דרכים, תאונות עבודה או רשלנות רפואית? כיצד מטופלות תביעות של נפגעי עבודה מול הביטוח הלאומי, ושל נכי צה"ל מול אגף השיקום? בסיוע עו"ד ענת גינזבורג, מומחית לתביעות נזיקין, ביטוח ונכי צה"ל, עשינו סדר בבלגן.
ניתן להגיש לבתי המשפט תביעות נזיקין?
בתקופת החירום, ניתן להגיש תביעות מסוג זה דרך מערכת נט המשפט. עורכי הדין, השופטים ומזכירויות בתי המשפט מקושרים אליה, כמו בשגרה. את אגרת המשפט משלמים דרכה בכרטיס אשראי. דרך נט המשפט ניתן להגיש תביעות נזיקין מכל סוג, בהן כאלה הנוגעות לתאונות דרכים, תאונות עבודה או רשלנות רפואית.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בלוד
בית המשפט המחוזי בלוד
בית המשפט המחוזי בלוד
(צילום: שחר גולדשטיין )
מה לגבי תביעות נזיקין שכבר מתנהלות?
דרך מערכת נט המשפט ניתן להגיש תביעות נזיקין מכל סוג, ודרכה הן גם יטופלו. בבית משפט השלום בראשל"צ החל השבוע פיילוט, של קיום דיונים אזרחיים או בתחום המשפחה בשיחת וידאו
ב-22 במרץ, שר המשפטים התקין תקנה לפיה לא יהיו דיונים עד 10 במאי, למעט בתחום הפלילי, דיני משפחה ומקרים דחופים. כך, אין כרגע דיונים בתביעות נזיקין באולמות בתי המשפט, ובכל מקרה פגרת פסח נמצאת בפתח. שופטים הדנים בתיקי נזיקין עובדים מהבית ומקושרים לתביעות שבטיפולם דרך נט המשפט, ועורכי הדין מגישים בה בקשות, תחשיבי נזק, ראיות, סיכומים וכו'. גם החלטות מתקבלות דרכה באופן שוטף. כדי לנסות ולקדם דיונים, החל ב-5 באפריל פיילוט בחמישה אולמות של בית משפט השלום בראשל"צ - דיונים אזרחיים או בתחום המשפחה דרך שיחת ועידה בוודיאו, בכפוף להסכמת הצדדים.
מה לגבי המצאת מסמכים משפטיים?
כיוון שרוב משרדי עורכי הדין עברו לעבוד מהבית, קבע שר המשפטים ב-30 במרץ תקנות שיהיו בתוקף עד 1 ביולי, המאפשרות לשלוח לצד השני לתביעה כתבי בית דין במייל, לכתובת המייל שלו או של עורכי דינו. משלוח כזה ייחשב כהמצאה כדין אם הנמען אישר את קבלת המייל בכתב או בטלפון. התקנות לא חלות על כתבי תביעה או הגנה, שיש להמשיך להמציא בדואר או דרך שליח.
לגבי הגשת תצהירים, התירה ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין להגיש תצהירי עדות ראשית לביהמ"ש, בלי שהמצהיר יתייצב בפני עו"ד ובלי שאומת בידי עו"ד. במקום "תצהיר", יכונה המסמך "הצהרה", ויצוין בו שהחתימה לא אומתה. עוד יצוין במסמך כי לפני הדיון, יוגש תצהיר המאומת כדין על ידי עו"ד. בין המסמכים שניתן להגיש במייל: תכתובת בין משרדי עורכי דין, גילוי מסמכים הקשורים לתביעת הנזיקין, מענה על שאלון, והגשת בקשות לבית המשפט.
2 צפייה בגלריה
ענת גינזבורג. צילום: אמיר יהל
ענת גינזבורג. צילום: אמיר יהל
ענת גינזבורג. צילום: אמיר יהל
(אמיר יהל )
מה קורה כרגע עם נפגעי עבודה?
ביטוח לאומי הוציא את החוזר "הנחיות להתמודדות עם משבר הקורונה - נפגעי עבודה", לפיו ניתן לתבוע דמי פגיעה בגין תאונת עבודה באופן מקוון, עם פחות מסמכים מהרגיל. לאחר קביעת בסיס עובדתי וקשר סיבתי, יאושרו 30 ימי אי-כושר, גם אם האישור הרפואי ציין תקופה קצרה מכך. אם צריך מידע רחב יותר, או חקירה, הטיפול יושהה עד לחזרה לשגרה.
לדברי עו"ד גינזבורג, ביטוח לאומי נותן דמי פגיעה כפיצוי על אובדן הכנסה, אם יש לנפגע אישור אי-כושר מרופא לפיו אינו יכול לעבוד עקב התאונה. לצד טופס התביעה יש להמציא למוסד "תעודה ראשונה לנפגע בעבודה", בה צוינה האבחנה וכמה זמן אינו יכול לעבוד. דמי הפגיעה הם 75% מהכנסת הנפגע, ל-90 יום בלבד. יש להגיש את התביעה לביטוח לאומי עד שנה ממועד התאונה.
לאור ביטול הוועדות הרפואיות, למי שנקבעה דרגת נכות זמנית בין 1.1.20 ל-31.5.20, זכאותם תוארך באופן גורף עד סוף יוני. לגבי תביעות שהוגשו וטרם נדונו בוועדה רפואית, רופא של הביטוח לאומי יחווה דעתו לאור המסמכים הרפואיים לגבי שיעור הנכות העשוי להיקבע. למי שצפויה לו דרגת נכות של 20% ומעלה, תתקיים ועדה ללא נוכחות הנפגע או עוה"ד. למי שהרופא סבור שהדרגה תהיה פחותה מ-20%, הטיפול בתביעה יושהה. הטיפול מושהה כרגע גם לגבי עררים על החלטות ועדות המוסד, והחמרות מצב.
ומה עם נכי צה"ל?
בימי שגרה מקיים אגף השיקום ועדות רפואיות בכל הארץ, לפי המחוז אליו משתייך הנכה, אחרי שנכותו הוכרה על ידי קצין גמולים. הן קובעות לו דרגת נכות, אם זמנית ואם לצמיתות, ונכה שרוצה על החלטתן יכול לערער לוועדה רפואית עליונה, שבה רופאים אחרים.
בגלל הקורונה, שני סוגי הוועדות - המחוזית והעליונה - לא מתקיימים, למעט מקרים חריגים. לפי חוזר שהוציא האגף, אין ועדות רפואיות עד להודעה חדשה, וכל הזימונים אליהן בטלים. נכי צה"ל שנקבעה להם נכות זמנית, זכאותם תוארך עד סוף יוני.
לבקשת נכה צה"ל ובהסכמתו בכתב, ניתן לקיים ועדה רק לפי מסמכים רפואיים, מבלי להופיע בפניה, במועד הקרוב לזה שנקבע לפני מצב החירום. ההחלטות יהיו בתוקף לחצי שנה, ואז יידון הנושא מחדש. נכה שבכל זאת רוצה להופיע בוועדה, יכול לפנות בכתב לוועדת חריגים רפואית.