הביקוש לתותים מביא להברחות ולזיופים: פקחי משרד החקלאות תפסו תותי שדה מרצועת עזה שנארזו בקופסאות הנושאות מדבקות עם הכיתוב '"תות שדה ברמת השרון" על מנת לשוות להן מצג שווא של תותים שגודלו בישראל. זאת לא הפעם הראשונה שתותים כאלה נמכרים בארץ. בשנים האחרונות נתפסו קופסאות כאלה גם ברשתות השיווק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדוכן שמכר את התותים הוצב בכניסה לישוב אלפי מנשה בשומרון. הם נארזו באריזות הללו כדי להטעות את הציבור. מבדיקה שנערכה על ידי מפקחי המשרד, נראה כי לא קיים מגדל בשם "תות שדה ברמת השרון".
2 צפייה בגלריה
"תות שדה רמת השרון" - מעזה במקור
"תות שדה רמת השרון" - מעזה במקור
"תות שדה ברמת השרון" - מעזה במקור
(צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
הביקוש לתותים נמצא כעת בשיאו, משום שמחירי התותים בשמיים. כיוון שהעונה רק החלה, מצאנו בירקניות אריזות של 250-200 גרם תות ב-40 שקל. כלומר: 200-160 שקל לק"ג ברשתות השיווק מוכרים אריזות ב-40-9.90 שקלים ליחידה. באחת הירקניות אמרו ל-ynet שהמחיר צפוי לרדת השבוע בכ-10 שקלים לאריזה.
במשרד החקלאות מסרו כי: "בסוף השבוע האחרון מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (פיצו"ח) חשפו באזור ירושלים אירוע הברחה ושיווק של 35 אריזות ובהן 300 ק"ג תותי שדה שהגיעו משטחי הרצועה. משרד החקלאות חוזר ומדגיש: "צריכה של פירות וירקות שגודלו ללא כל פיקוח עלולה להוות סכנה מהותית לבריאות הציבור".
2 צפייה בגלריה
"תות שדה רמת השרון" - מעזה במקור
"תות שדה רמת השרון" - מעזה במקור
"תות שדה ברמת השרון" - מעזה במקור
(צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
עוד נמסר ממשרד החקלאות כי: "על פי חוק שיווק תוצרת חקלאית ישנם מספר תנאי סף לכניסת תוצרת חקלאית לארץ, ובניהם: דיגום התוצרת לשאריות מיקרו-ביולוגיות ושאריות חומרי הדברה בכדי לוודא שהתוצרת הושקתה במים מתאימים וטופלה בחומרים מורשים ועוד. תוצרת חקלאית שלא עברה תהליכים זה מהווה סכנה מהותית לבריאות הציבור וכן עלולה להוביל לכניסת מזיקים ונגעים, אשר עלולים להרוס ענפי חקלאות רבים. הירקות שמקורם בעזה, אשר מותרים לשיווק בישראל, הם עגבניות וחצילים בלבד.
"אין היתר לייבא ולשווק פירות וירקות שגודלו בעזה, בייחוד ללא פיקוח, ללא עמידה בתקנים הקפדניים של משרד החקלאות וללא בדיקות מחמירות טרם שיווקם. אנו ממליצים לציבור לרכוש תותים הנמכרים בנקודות מכירה מסודרות המקפידות לקנות תותים שגדלו בישראל, ובעדיפות לתותים במארזים סגורים, שטופלו בהדברה ביולוגית".