תביעה בסך 8.5 מיליון שקל נגד חברת רמי שבירו הנדסה, בנייה והשקעות: 145 רוכשי דירות בפרויקט מחיר למשתכן ראש העין טוענים לאיחור במסירת הדירות, שהסב להם נזקים כספיים. במקביל, עשרות זוכים בפרויקט נוסף של החברה בקריית אונו שזכו ב-2018, טוענים להפרת הסכם לאחר שהתברר להם שיקבלו את הדירה רק בספטמבר 2023.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני יכולה להבין שיש צורך בהארכה בגלל הקורונה", אומרת חלי, זוכה בפרויקט בקריית אונו, שבינתיים מתגוררת עם שלושת ילדיה בשכירות ברמת גן, "אבל אנחנו רואים בשטח שהקבלן כבר הגיע לקומה השנייה. עם עוד שנתיים שכירות ב-5,000 שקל בחודש ומשכנתה שצריך לשלם בעוד חצי שנה, איך אסתדר?".
4 צפייה בגלריה
פרויקט מחיר למשתכן בקריית אונו של רמי שבירו
פרויקט מחיר למשתכן בקריית אונו של רמי שבירו
הדיירים יקבלו מפתח 5 שנים אחרי הקנייה. פרויקט מחיר למשתכן בקריית אונו של רמי שבירו
(צילום: יאיר שגיא)

דחייה בהפתעה

התובעים בפרויקט בראש העין טוענים שמועדי המסירה החוזיים התפלגו לחמישה מועדים מ-1 בספטמבר אשתקד ועד סוף פברואר השנה, אך הדירות נמסרו מאוחר יותר - חלקן באיחור של תשעה חודשים. "הייתי אמור להיכנס לדירה בספטמבר 2019 וקיבלנו מפתח ביוני 2020", מספר מ', אחד התובעים. "הייתה לנו בגלל זה בעיה עם מסגרות החינוך. גרנו בשכירות בפתח תקווה אבל באוקטובר הכנסנו את הילד למשפחתון בראש העין. כשהבנו שאין טופס ארבע החזרנו את הילד לפתח תקווה והארכנו את השכירות. לדירה בראש העין נכנסנו ביולי ואז נאלצנו לנסוע כל יום לגן בפתח תקווה".
רמי שבירו הוא בעלי החברה שנושאת את שמו יחד עם אשתו עו"ד רונית שבירו. בתחילת השבוע הפרקליטות עידכנה שבכוונתה להגיש כתב אישום נגד החברה וחמישה חשודים נוספים, בכפוף לשימוע, בגין גרימת מוות ברשלנות של פועל בניין באתר בגליל ים בהרצליה. ב-2017 עוכב לחקירה שבירו בחשד ששיחד בכירים בעיריית כפר סבא אך התיק נסגר.
בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד סימון טוסון ויהודה שטרן ממשרד עוה"ד הרטבי בורנשטיין בסון ושות', נטען שרק מספר ימים לפני מועד המסירה החוזי שבירו הודיעה לתובעים שהיא דוחה את מועד המסירה, "התנהלות שהותירה את התובעים ללא דירה תוך שהם נדרשים לדאוג לעצמם בזמן קצר לדיור חלופי, וכן לבצע ארגון מחדש ולטפל ברישום למוסדות חינוך, גני ילדים ופעוטונים, ביטול רכישות או אחסון של מוצרים לבית כגון מוצרי חשמל וכדומה", נטען.
היועצת המשפטית של שבירו, עו"ד עדי ולוורט מרון, ציינה במכתב תגובה ביולי האחרון שהעיכוב נבע ממחדלי הרשות המקומית בחיבור המתחמים למים, לביוב ולחשמל שלא איפשרו הוצאת טופס ארבע. "הפרויקט היה מוכן והדירות בו ראויות למגורים", כתבה. יחד עם זאת ציינה שכמחווה של רצון טוב החברה תאפשר לרוכשים שיחפצו בכך לקבל סכום כספי מסוים כפיצוי בכפוף לחתימה על כתב היעדר תביעות בנוגע לאיחור במסירה".
התובעים הגדירו את התייחסות שבירו לפניות בעניין הפיצויים "מזלזלת ומניפולטיבית", וכן טענו שהחברה לא פעלה להקטין את נזקי התובעים ואת עוגמת הנפש שלהם. "ההפך הוא הנכון, הנתבעת נתנה לתובעים להסתמך על מועד המסירה החוזי ולבצע פעולות התארגנות שונות לקראת מועד המסירה", נטען.
4 צפייה בגלריה
עו"ד סימון טוסון
עו"ד סימון טוסון
עו"ד סימון טוסון
(צילום: יח"צ)

מחכים מ-2018

בתוך כך, גם זכאי תוכנית מחיר למשתכן בפרויקט של שבירו בקריית אונו טוענים להפרת הסכם, במסגרתו על הקבלן להשלים את בניית הפרויקט תוך שלוש שנים מהזכייה במכרז. בהסכם המכר שקיבלו השבוע נקבע שיקבלו את הדירות בעוד שלוש שנים מרגע מסירת ההסכם ולא מרגע קבלת המגרש בדצמבר 2018.
זכאי מחיר למשתכן, אייל נמר: "לא סביר שנצטרך לגור בשכירות חמש שנים עד שנקבל את הדירות. מאיפה אביא את הכסף? אני צריך לשלם משכנתה"

במכתב ששלחו לחברה עם העתקים למשרד הבינוי והשיכון ולחברת הבקרה מטעם המשרד המלווה את הפרויקט, אשד טל אסף, באמצעות עו"ד עדי דניאל זמיר ממשרד עוה"ד יגאל ארנון ושות', המייצגת כ-60 זכאים, הם טוענים כי מועד מסירת המפתח בהסכם המכר – 10 בספטמבר 2023 – הוא "מועד מאוחר באופן בלתי סביר", שכן מועד השלמת הפרויקט בהתאם להוראות המכרז נקבע בתוך 32 חודשים ממסירת הקרקע, כלומר עד ליום 6 באוקטובר 2021.
"אין זה סביר כי יקבע מועד מסירה המאוחר בכמעט שנתיים שלמות מהמועד בו התחייב היזם להשלים את בניית הפרויקט", נכתב. מבדיקה שערכו הדיירים על ידי מפקח מטעמם עולה כי לפי אופי הפרויקט, היקפו וקצב התקדמות הבנייה באתר, "אין כל הצדקה לדחיית מועד המסירה מעבר לתקופה של 36 חודשים ממסירה ליזם (כולל גרייס), דהיינו לכל המאוחר ביום 6 בפברואר 2022", נכתב.
מדובר בפרויקט בשכונת נאות אריאל שרון בעיר, במסגרתו מתוכננות להיבנות 346 דירות מסובסדות במסגרת מחיר למשתכן ועוד כ-70 דירות שימכרו לשוק החופשי. על פי תנאי המכרז שפורסמו ב-2018, גובה ההנחה כ-31%, כאשר דירות שלושה חדרים ימכרו במחיר ממוצע של 1.38 מיליון שקל ודירות ארבעה חדרים במחיר ממוצע של 1.89 מיליון שקל.
אייל נמר מקריית אונו, שזכה בהגרלה ביולי 2018, מספר ל-ynet ולממון: "בדצמבר 2018 הקבלן כבר קיבל את השטח. אני אמור לקבל את הדירה שלוש שנים לאחר מכן - ועל סמך המידע הזה שיניתי את כל החיים שלי. הוא עובד בשטח אז למה רק השבוע, שנתיים אחרי הזכייה, קיבלנו הזמנה לבחור את הדירות וגילינו שייקח עוד שלוש שנים עד שנקבל מפתח? לא סביר שנצטרך לגור בשכירות חמש שנים עד שנקבל את הדירות. מאיפה אביא את הכסף? אני צריך לשלם משכנתה".
4 צפייה בגלריה
אייל נמר, זכה ביולי 2018 בדירה בפרויקט בקריית־אונו, אך יקבל אותה רק בספטמבר 2023: "מאיפה אביא כסף לשכירות? יש לי גם משכנתה"
אייל נמר, זכה ביולי 2018 בדירה בפרויקט בקריית־אונו, אך יקבל אותה רק בספטמבר 2023: "מאיפה אביא כסף לשכירות? יש לי גם משכנתה"
אייל נמר, זכה ביולי 2018 בדירה בפרויקט בקריית אונו, אך יקבל אותה רק בספטמבר 2023
(צילום: יריב כץ)

תגובות

מחברת רמי שבירו נמסר בנוגע לפרויקט בקריית אונו: "מועד מסירת הדירות אושר על ידי גורמי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון לאחר בחינה מעמיקה. המכרז וחוזה הבנייה שנחתם בין החברה לבין המדינה אינם קובעים את מועד המסירה לרוכשי הדירות וזאת בין היתר, מכיוון שבעת פרסום המכרז לא ניתן לדעת בוודאות את היקף הפרויקט כמו גם את לוחות הזמנים לשלבי הוצאת היתרי הבנייה והבנייה בפועל. בית המשפט נדרש בעבר לסוגיה זו ותמך בעמדת משרד הבינוי והשיכון, תוך שהוא דוחה את עתירת הזוכים בנושא. ‪יחד עם זאת, החברה תפעל כמיטב יכולתה על מנת לקצר את לוחות הזמנים ולמסור את הדירות בפרויקט במועד המוקדם ביותר האפשרי – בראש ובראשונה למען מאות הזוכים".
באשר לתביעת דיירי הפרויקט בראש העין, נמסר מחברת רמי שבירו: "העיכוב במסירת הדירות נגרם כתוצאה מגורמים שאינם בשליטת החברה ונובע ממחדלים חמורים והפרת התחייבויות של הרשות המקומית, שהתעכבה בהשלמת עבודות הפיתוח והתשתיות החיוניות לקבלת טופס 4. סיבות אלו הוצגו במכתבי עדכון שונים שנשלחו לרוכשים לאורך תקופת ביצוע הפרויקט. החברה תלמד את התביעה ותשיב לטענות המועלות בה בבית המשפט על פי ההליכים המקובלים".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "מועד המסירה לדיירים נקבע בהסכם המכר בין הקבלן לרוכש וזהו המועד הקובע עבור רוכשי הדירות".
ממשרד עוה"ד יגאל ארנון ושות' לא נמסרה תגובה.