3 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה מתחם אשכול שדה דב תל אביב
תוכנית בנייה מתחם אשכול שדה דב תל אביב
תוכנית הבנייה במתחם אשכול ברובע שדה דב
(הדמיה: משרד האדריכלים "תכנון נוף בע"מ")
יוצאת לדרך תוכנית הבנייה הראשונה ברובע שדה דב: הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה היום (ד') לאשר תוכנית של רשות מקרקעי ישראל במתחם אשכול בשדה התעופה דב הוז שפונה בצפון תל אביב, הכוללת 4,844 יחידות דיור חדשות בשטח של 340 דונם. התוכנית, המכונה "תמל/3001", כוללת גם כ-192 אלף מ"ר לשטחי מסחר ותעסוקה וכ-30 אלף מ"ר לשטחי מלונאות שיכללו 680 חדרי מלון.
התוכנית במתחם אשכול היא הראשונה מבין שלוש תוכניות ברובע שדה דב, המפרטות את תוכנית המתאר של הרובע (תא/4444), שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב לאחרונה. תוכנית המתאר מתמקדת בפינוי כל מתחם שדה התעופה שדה דב, הממוקם על חטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש ובסמיכות לאורך חוף הים. פינוי שדה התעופה מיועד להקמת רובע מגורים עירוני חדש המונה 16 אלף יחידות דיור, מתוכן 2,400 יחידות דיור בר השגה, תוך יצירת רצף עירוני מחוף הים לשכונות הקיימות ממזרח.
3 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה מתחם אשכול שדה דב תל אביב
תוכנית בנייה מתחם אשכול שדה דב תל אביב
5,000 דירות מתוך 16 אלף. רובע אשכול
(הדמיה: משרד האדריכלים "תכנון נוף בע"מ")
מתחם אשכול נשען על תוכנית המתאר העירונית (תא/5000) ומבוסס על רשת רחובות עירוניים, יצירת בלוקים עירוניים מעורבי שימושים בבנייה מרקמיתינת המרחב הציבורי, התוכנית יוצרת רשת רחובות עירוניים לאורכם מתוכננת חזית מסחרית, שדרות עצים ושטחים פתוחים, החל בפארק הגדול במרכזו שסביבו מתוכננת מרבית הבנייה למגורים, והמשך בגנים קטנים יותר, כיכרות עירוניות ושדרה ירוקה המתחילה ברחוב לוי אשכול וממשיכה עד חוף הים. לאורך שדרה זו מתוכננת שדרת מבני ציבור.
מבחינת הבינוי, תכנון המתחם יוצר מרקם עירוני המשלב בנייה מרקמית לצד מגדלי מגורים. בסך הכול מדובר בשלושה טיפוסי מבנים: בניינים בגובה 8-9 קומות, בנייה גבוהה יותר בגובה 16 קומות ומגדלים בגובה של עד 41 קומות. הבינוי כולל מגוון יחידות דיור, במגוון גדלים וצורות מגורים, בכלל זה 25% יחידות דיור קטנות, וכן מאות יחידות דיור בהישג יד.
3 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה מתחם אשכול שדה דב תל אביב
תוכנית בנייה מתחם אשכול שדה דב תל אביב
רצף עירוני שיחבר את השכונה לים
(הדמיה: משרד האדריכלים "תכנון נוף בע"מ")

נשענת על הקו הירוק של הרכבת הקלה

התוכנית מצויה בקרבת הקו הירוק של הרכבת הקלה, העתיד לעבור לאורך רחוב אבן גבירול. בהסתמך על כך, בתוכנית ניתן משקל רב לשימוש בתחבורה ציבורית ובאופניים מבחינת מאפייני הרחובות ותקני החניה, והופחתה התלות של התושבים והמבקרים ברכב הפרטי. התוכנית אושרה באוגוסט 2020 על ידי משרד האדריכלים ארי כהן וכיום מקודמת על ידי מנעד אדריכלים בהובלת אדריכל יאיר אביגדור.
גילי טסלר, מנהלת אגף תכנון מרחב תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, מסרה: "מאמצי הגורמים השותפים לקידומה של התוכנית גרמו לכך כי ניתן היה לקדם במקביל תכנון מפורט ומתארי ברובע המשמעותי ביותר במטרופולין תל אביב לאורך קו החוף של תל אביב ולפתח שטחי ציבור רבים. ניתן היה לראות כבר את התקדמות התכנון המפורט ולאשרו בסמוך לאישורה של תוכנית המתאר. נוהל עבודה מוסדר זה אפשר פתרון לבעיות שונות שצצו במהלך הקידום ולטיוב התוכניות ברמה המתארית והמפורטת. חשיבותה הגבוהה של התוכנית ביצירת ודאות הן ברמות התכנון והן במימוש מדיניות קרקעית שקודמה באזור. התוכנית מייצרת פתרונות דיור מגוונים הנדרשים כל כך לשוק והמווה את הצעד המשמעותי להתפתחותו של האזור".
יו"ר הותמ"ל, אדית בר, הוסיפה: "התוכנית מהווה אבן דרך משמעותית במימוש מאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדיור בלב אזורי הביקוש. אישור התוכנית נותן אור ירוק לפיתוח שכונת מגורים על שטחי שדה התעופה שהתפנה, תוך הקפדה על העקרונות התכנוניים של ניצול מיטבי של הקרקע, בנייה בצפיפות גבוהה, עירוב שימושים והתבססות על תחבורה ציבורית. כמו כן, תוכנית זו נהנית מתכנון חדשני המתייחס לאנרגיה מתחדשת וקיימות, כגון תשתיות פניאומטיות לפינוי אשפה, מערכות לניצול מים אפורים והקפדה לפי תקן מחמיר של בנייה ירוקה".