קצת יותר משנה אחרי חתימת "הסכמי אברהם" בין ישראל ואיחוד האמירויות, שגריר ישראל באיחוד האמירויות, אמיר חייק, התייחס היום (א') לראשונה להסכם הסחר החופשי המתגבש בין שתי המדינות.
חייק נאם באבו דאבי במסגרת פורום עסקי משותף שאורגן על ידי מכון הייצוא הישראלי ובנק הפועלים, ובו השתתף גם שר המסחר האמירתי, תאני אחמד אל זיודי. הוא פנה אל זיודי ואמר: "אני לוקח את זה על עצמי כבוד השר ואני בטוח שגם אתה תעשה כמיטב יכולתך ונסיים את ניסוח הסכם הסחר בהקדם האפשרי".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות של הסכם סחר חופשי בין המדינות היא ביטול מכסים הדדי והקלות רגולציה - בעיקר בפעילות הפיננסית - למשל בהעברות בין בנקים.
2 צפייה בגלריה
מימין: יו"ר בנק הפועלים, מנכ"ל בנק הפועלים, שר המסחר האמירתי - תאני אחמד אל זיודי ואמיר חייק
מימין: יו"ר בנק הפועלים, מנכ"ל בנק הפועלים, שר המסחר האמירתי - תאני אחמד אל זיודי ואמיר חייק
מימין: יו"ר בנק הפועלים - ראובן קרופיק, מנכ"ל הבנק - דב קוטלר, שר המסחר האמירתי - תאני אחמד אל זיודי ושגריר ישראל באמירויות, אמיר חייק
(צילום: סיון פרג')
באמירויות אין מכסים גבוהים ולכן ההשפעה במובן הזה על היצואנים הישראלים לכאורה אינה גבוהה, אך בתעשייה הישראלית מצפים מאוד להתקדמות בחתימת ההסכם שמסמל בין היתר הבעת אמון כלכלית ביחסים בין המדינות, זאת מכיוון שלמרות הכוונות הטובות בין שני הצדדים, הפעילות העסקית של ישראל באמירויות נמצאת עדיין "על אש קטנה".
יו"ר התאחדות התעשיינים, רון תומר, שנכח גם הוא במפגש, הביע תקווה כי אמירתו של חייק תזרז את חתימת ההסכם הסופי והבהיר כי משמעותו של ההסכם גדולה בעיקר ברמת האמון בין הצדדים, שכן לאמירויות אין הסכמי סחר חופשי עם מדינות רבות, והדבר יכול להוות יתרון ליצואנים הישראלים.
יצויין כי גם לישראל יש הסכמי סחר חופשי עם כמה עשרות מדינות בודדות, כאשר ההסכם האחרון שנחתם היה עם דרום קוריאה לפני כחצי שנה.
אל זיודי עצמו נאם לפני חייק וסיפר כי כ-60 עסקאות נחתמו בין חברות ישראליות ואמירתיות בשנה האחרונה, וצפויות נוספות. הוא חזר על נתוני הלמ"ס שפורסמו בשבוע שעבר, לפיהן הסחר בסחורות בין ישראל לאיחוד האמירויות הסתכם בכ-610 מיליון דולר מתחילת השנה ועד סוף חודש יולי. הצפי הוא שהסחר יגיע ליותר ממיליארד דולר עד סוף השנה.

יוסי כהן: "הפוטנציאל של שתי המדינות הוא מדהים"

בתוך כך, יוסי כהן, לשעבר ראש המוסד והיום נציג קרן ההשקעות סופט בנק בישראל ודירקטור בחברת הבת האמריקנית של דוראל העוסקת בתחום האנרגיה המתחדשות, התארח גם הוא בפורום באבו דאבי.
2 צפייה בגלריה
יוסי כהן
יוסי כהן
יוסי כהן
(צילום: סיון פרג')
כהן אמר כי "זה מרגש אותי להיות כאן למעשה בביקור רשמי, פומבי ופתוח שלי כאן. אני יכול לומר שהמנהיגים של ישראל ושל איחוד האמירויות נפגשו בסתר הרבה לפני שנחשפו ההסכמים, כשהמטרה היתה לייצר אמון בין המנהיגים והאנשים.
"הפוטנציאל של שתי המדינות הוא מדהים, לנו יש את המוח ואת האומץ ואת חוש היזמות, ואנחנו רק מתחממים. נולדתי בירושלים, סבי וסבתי דיברו ערבית, כך שלהיות פה זה להיות עם המשפחה שלי. כיום אני בעסקים ואני לא חושב על להיכנס לפוליטיקה. אני מתכוון להשקיע את הזמן והמאמצים שלי להצליח בתחום זה", הוא הוסיף.
הפורום העסקי באבו דאבי התקיים בפני משלחת של כ-200 אנשי עסקים ראשות יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, מנכ"ל הבנק דב קוטלר, ויו"ר מכון הייצוא הישראלי אדיב ברוך. מטרת המשלחת היא לקדם עסקים בתחומי ההייטק, אגרוטק, אנרגיה וקלינטק, פינטק, פודטק, בריאות, מים, סייבר, בנייה, תעשייה ותחבורה חכמה. בהמשך השבוע תגיעה המשלחת לביתן הישראלי בתערוכת האקספו בדובאי.
הכותב הוא אורח משלחת beyond business של בנק הפועלים ושל מכון הייצוא.