המלחמה באירופה שהחלה לפני כשבוע וחצי בפלישה רוסיה לאוקראינה נמשכת ולצד הקורבנות הקשים בנפש, גם הכלכלה העולמית מושפעת מאוד מהמצב. בסוף השבוע האחרון נעלו בורסות העולם שבוע של מסחר בצל הלחימה: באירופה - מדד פוטסי בבריטניה השלים ירידה שבועית של 6.71%, דאקס בגרמניה איבד 8.2% וקאק הצרפתי ירד ב-8.4%.
במקביל, גם באסיה נרשמו ירידות חדות, אשר בדומה למתרחש באירופה, נמשכו בחדות גם הבוקר (ב'): מדד האנג סנג (הונג קונג) ירד בשבוע שעבר ב-3.56%, ניקיי (יפן) ב-2.04%, שנגחאי (סין) ב-0.42% ורק קוספי (קוריאה) עלה בכמחצית האחוז. בוול סטריט נרשמו גם כן ירידות, אולם יחסית חלשות: S&P 500 ירד ב-0.58%, דאו ג'ונס ב-0.76% ונאסד"ק הוביל עם ירידה שבועית של 1.9%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
סוחר מיואש בוול סטריט
(צילום: AP)
לצד הירידות במדדים, יש תחומי השקעה אחרים אשר דווקא "הרוויחו" מהלחימה, בהם חיטה, זהב וכמובן - הנפט. כך למשל, הנפט הגולמי מסוג WTI חצה הבוקר את רף ה-130 דולר לחבית ובכך שבר שיא שלא נרשם מאז המשבר הכלכלי של 2008, לאחר חמישה ימים בהם עלה בלמעלה מ-30%.
עם העליות החדות בשווי הזהב הגולמי, גם חברות הנפט עלו בחדות. כך למשל, ענקית הנפט האמריקנית אוקסידנטל פטרוליום (Occidental Petroleum) השלימה עלייה של 46% בבורסת ניו יורק בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
וורן באפט
וורן באפט
קפץ על הזדמנות הנפט. וורן באפט
(צילום: AP)
לצד הזינוק במחירי הנפט, תרמה לעליות גם ההכרזה של ברקשייר האת'וויי (Berkshire Hathaway) שבשליטת המיליארדר וורן באפט על השקעה בהיקף של כ-1.8 מיליארד דולר במניות החברה השנה. כעת מחזיקה ברקשייר בכ-11.2% ממניות החברה.
חברה נוספת שזינקה בשבוע שעבר בעקבות השלכות הפלישה הרוסית לאוקראינה הייתה מוזאיק (Mosaic) שעלתה ב-21% בוול סטריט. זאת, לאחר שמחירי השִׁתְנָן (אוראה), הזַרְחָה (פוספט) והפוטאש, יסודות כימיים המשמשים לייצור דשנים ומיוצרים על ידי החברה, זינקו בחדות בין 15% ל-35% בעקבות הלחימה והסנקציות המערביות על חומרי גלם רוסים.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • חברת קרוגר (The Kroger Company), המפעילה סופרמרקטים וחנויות נוחות בארה"ב ואף מייצרת חלק ממוצרי המזון הנמכרים ברשת, עלתה ב-29% במסחר בוול סטריט בשבוע שעבר. מניית החברה זינקה בחדות בעקבות דו"חות כספיים טובים לשנת 2021, אך בעיקר בשל תחזיות טובות מהצפי לשנה הנוכחית. התחזיות הושפעו לטובה מאסטרטגיית ההנהלה שכוללת התמקדות במכירות בדיגיטל ובשיווק של יותר מוצרים טריים ושל מותגי יוקרה, לצד נגישות גבוהה המאפשרת העלאת מחירים.
  • סוסייטה ז'נרל (Société Générale), אחד מהבנקים הצרפתיים הגדולים בעולם ירד ב-22% במסחר בפריז והשלים בכך צניחה של כ-44% בתוך פחות מחודש. זאת, בין היתר בשל החרפת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שהעלתה את אי-הוודאות לגבי הצמיחה באיחוד האירופי, החששות מפני השלכות החרפת המשבר והאחזקות של הבנק הצרפתי בבנק הרוסי רוסבנק (Rosbank) שנמצא כעת תחת סנקציות משמעותיות. הבוקר, עם הנפילות החדות בבורסות אירופה, הבנק ירד בכ-12% נוספים.
  • ריביאן אוטומוטיב (Rivian Automotive) ולוסיד מוטורס (Lucid Motors), שתיים מחברות הרכב החשמלי המובילות בעולם, נפלו במסחר בשבוע שעבר ב-25% וב-15%, בהתאמה. החברות מתמודדות עם מחסור חמור בחומרי גלם, כולל בצ'יפים וברכיבי טכנולוגיה מתקדמים לסוללות, אך גם בזכוכית ובשטיחים. לכן, למרות שהזינוק במחיר הנפט היה אמור לכאורה לתמוך ביצרניות הרכבים החשמליים, ניכר כי המשקיעים סקפטיים לגבי יכולת החברות להגיע לייצור בנפחים גבוהים בעת הנוכחית.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.