מניית ראדא, חברה לציוד ביטחוני, שמייצרת ומפתחת מכ"מים זעירים מבוססי תוכנה, זינקה השבוע ב-30%. הסיבה: המלחמה באוקראינה. המשקיעים מצפים כי המצב הנוכחי לצד האיום על מלחמה עולמית, יגרמו להצטיידות והגדלת תקציבי הביטחון של מדינות שונות.
בשנה א' בכלכלה נלמד המודל הידוע "דילמת התותחים או חמאה" - האם להשקיע את תקציב המדינה לטובת נשק על חשבון חמאה (וסחורות), או להפך. ההיסטוריה רצופה התייחסויות של מנהיגים בולטים לנושא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
המכ"ם של ראדא על כלי רכב של צבא ארה"ב
המכ"ם של ראדא על כלי רכב של צבא ארה"ב
המכ"ם של ראדא על כלי רכב של צבא ארה"ב
(צילום: סיון פרג')
בשנות ה-90, להקת הבריטית הפופולרית פרודג'י, הטיבה לסכם זאת באחד מלהיטיה: "אין לנו חמאה. האם אתה מעדיף לקבל חמאה או אקדחים? האם נייבא שומן או פלדה? תן לי לאמר לך, מוכנות הופכת אותנו לחזקים, חמאה רק משמינה אותנו", פרפרזה על נאומו של שר התעמולה הנאצי ג'וזף גבלס ב-1936, שאמר "אנחנו יכולים להסתדר בלי חמאה, אבל לא בלי נשק. אי-אפשר לירות בחמאה, אלא עם אקדחים".
ראדא לא דיווחה השבוע על שום אירוע מיוחד, ועדיין לא קיבלה הזמנות חדשות, אבל, כאמור, נהנית כבר מהמצב הקיים. המכ"מים שלה מורכבים על כלי רכב של הכוחות, ופועלים תוך כדי תנועה כדי להגן עליהם. באמצעות התרעה משיגור מהקרקע או האוויר הם גם יודעים לזהות מאיפה בוצע השיגור, כדי שניתן יהיה ליירט אותו.
בשנת 2019 החברה זכתה לחשיפה כשפורסם שהופל רחפן אירני במיצר הורמוז על ידי רכב של חיל הנחתים האמריקני, שהיה מצויד במכם של ראדא. דב סלע, מנכ"ל ראדא, חברה ללא גרעין שליטה שרשומה בבורסה בניו יורק ובישראל ונסחרת לפי שווי של כ-2.15 מיליארד שקלים, אמר ל-ynet: "האירוע באוקראינה, השיירה הארוכה של הצבא הרוסי שנותרה חשופה, גרמו לכוחות מאירופה להבין שהם צריכים הגנה קרובה בפני פצמרים, טילי נ"ט, רקטות קצרות טווח ורחפנים. המכ"מים שפיתחנו לטווחים קצרים נותנים פתרון לגילוי ראשוני".
3 צפייה בגלריה
דב סלע, מנכ"ל ראדא
דב סלע, מנכ"ל ראדא
דב סלע, מנכ"ל ראדא
(צילום: סיון פרג')
עוד אומר סלע: "מסורתית, מכ"מים היו מיועדים לשטחים וטווחים ענקיים. אנחנו זיהנו צורך למכ"מים לטווחים קצרים שמתריעים ומתמודדים עם נשק זול, כמו הפצמרים מעזה, הרחפנים של דאעש וכו'. אחרי הפלישה הרוסית לאי קרים ב-2014, ארה"ב הבינה את הנושא, והיא השוק העיקרי שלנו. עכשיו הציפיה היא ששאר העולם המערבי, שמצויד במכ"מים ארוכי טווח, יבין שיש צורך בהגנה אקטיבית".

ב-2016 ראדא עוד הייתה במשבר

ראדא היא חברה ותיקה, שיושב הראש שלה הוא המשקיע יוסי בן שלום. לפני שש שנים ראדא הייתה במשבר, ובן שלום יחד עם ברק דותן רכשו את השליטה במחיר של פחות מחצי סנט למניה, שיקמו את החברה ומאז המניה קפצה פי שבע, ובשנה שעברה הם מימשו ברווח גדול את מניותיהם. בעשור האחרון ראדא המציאה עצמה מחדש, כשמיזערה מכ"מים שנמכרים במחיר זול יחסית (פחות ממיליון דולר ליחידה).
יש לציין שכדי להגיע לביצועים במכ"מים קטנים, הם צריכים להיות מאוד משוכללים. "הגביע הקדוש שלנו הוא ההתמודדות עם נשק זול כמו פצמרים", אומר סלע. "אנחנו נותנים התרעה של 15 שניות לפחות מהשיגור. כשהרחפנים של החמאס החלו להופיע בשמי ישראל כבר היה לנו פתרון".
בשנים האחרונות החברה גודלת בקצב דו-ספרתי. שנת 2021 הייתה הטובה ביותר שלה, כאשר הרווחיות הגולמית שלה הגיעה ל-40%. רק ברבעון הרביעי רשמה ראדא רווח נקי של 4.9 מיליון דולר לעומת 2.6 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2020. כמו כן, הרווח הנקי בכל 2021 הסתכם ב-25.1 מיליון דולר לעומת 5.6 מיליון דולר ב-2020. המכירות ב-2021 הסתכמו ב-117 מיליון דולר לעומת 76 מיליון דולר ב-2020. "הפכנו מחברת צמיחה לחברת ערך, שמודדים על סמך רווחים. המצאנו את עצמנו מחדש. התחזית של החברה תוך שלוש שנים היא לבצע מכירות בסך 250 מיליון דולר", מסכם סלע.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.