הבורסה בתל אביב ננעלה הערב (חמישי) בירידות שערים חדות בעקבות שווקי העולם שנמצאים כעת בטלטלה בשל המלחמה שנפתחה באוקראינה, והקפיצה בין היתר גם את מחירי הנפט. מדד ת"א 35 ירד ב-2.9% ות"א 90 ב-3.3%. הזינוק בדולר שהתקרב כבר ל-3.3 שקלים התמתן מעט ושערו היציג נקבע על 3.27 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
אתמול בורסת ת"א ננעלה במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 התחזק ב-0.3% וגם מדדי הבנקים, הפיננסים והקנאביס רשמו עליות של 0.6%-1.5%. מנגד, ת"א 125 ירד ב-0.1% ות"א 90 ירד ב-0.9%.
לדברי גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, "תגובת המערב לפעולותיה של רוסיה צפויה להיות בצורה של החרפת הסנקציות הכלכליות על רוסיה ולאור העובדה שרוסיה היא אחת משלוש יצרניות הנפט הגדולות בעולם ומקור הגז העיקרי לאירופה – הסיכונים למחירי הנפט בפרט והאנרגיה בכלל ממשיכים להיות מוטים כלפי מעלה. מבחינת ישראל, השילוב של זינוק במחירי הנפט ביחד עם הפיחות המשמעותי לו אנו עדים בשקל מגביר את הסיכונים האינפלציוניים בישראל וצפוי להוביל לעדכונים כלפי מעלה בתחזיות החזאים".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מוסיף כי "הפלישה הרשמית של רוסיה לאוקראינה, גוררת ריצה לדולר כחוף מבטחים. במקביל, הפלישה גורמת לעליות מחירים בשוק חומרי הגלם. החשש מהידרדרות נוספת שתביא למעורבות רחבה באוקראינה, משפיע על שוקי ההון ועשויה לגרור לדחיית מהלכים אשר תוכננו במטרה לבלום את הלחצים האינפלציוניים. העלייה החדה במחיר הדלקים הפועלת כאפקט דומינו המשליך על כלל העלויות, מייצור ועד הובלה, לאורך זמן צפויה לצד עליית המחירים גם לגרום למיתון בביקושים. בשווקים יראו באירוע כגיים צ'נג'ר העלול לגרום לדחייה ביישום צעדים נדרשים של הבנקים המרכזיים ובכך למתן את השפעת עליות המחירים על שוקי ההון.
"להערכתנו, הדולר במחצית הראשונה של השנה צפוי להתחזק ולנוע אף אל מעל לרמת 3.3 שקלים. אולם בראייה לטווח ארוך, נתוני המאקרו של השוק הישראלי, השקעות הזרות, תמורות הייצוא, יגררו להתחזקות מחודשת של השקל".
פורסם לראשונה: 09:05, 24.02.22