המלחמה שנפתחה באוקראינה עם פלישת כוחות רוסיה אחרי שבועות ארוכים של דריכות, טלטלה את השווקים והקפיצה, כצפוי, את מחירי הנפט. בשלב מסוים הם טיפסו לשיא של יותר משבע שנים - מעל 105 דולר לחבית. זאת, מחשש למשבר אספקה עולמי של נפט בצל המלחמה. אולם בהמשך העלייה התמתנה, ומחיר הנפט לחבית ננעל על 99.1 דולר.
בנוסף, וול סטריט נפתחה בתחילה בירידות משמעותיות, אולם בהמשך התאוששה. מדד הנאסד"ק שפתח בירידה של 3.1%, טיפס ונסגר בעלייה של 3.3%. הדאו ג'ונס, שירד ב-2.5%, עלה בסוף ב-0.3% ו-S&P 500, שצנח בתחילת המסחר ב-2.5%, עלה ב-1.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין נשיא רוסיה תמונה מ-21 בפברואר
ולדימיר פוטין נשיא רוסיה תמונה מ-21 בפברואר
פוטין, והמראה לפנות בוקר בקייב במקביל לפלישה
(צילום: AFP, רויטרס)
במקביל: הרובל הרוסי נופל לשפל של כל הזמנים ועומד על 83.7 דולר (ירידה של 7%). מוקדם יותר המסחר בבורסת מוסקבה נעצר מחשש לנפילות חדות, ולאחר מכן נפתח בירידות של עד 50%. בסופו של דבר הירידות התמתנו ונסגרו על 33%. ירידות חדות נרשמו גם במסחר בת"א, שפתיחתו התעכבה גם היא בשל הירידות החדות. בנוסף, הדולר התחזק לעומת המטבעות העיקריים בעולם וגם מול השקל, ושערו היציג נקבע על 3.27. השקל נחלש גם מול האירו, ששערו היציג נקבע על 3.64.
המחיר לחבית נפט מסוג ברנט היה, כאמור, הגבוה מאז 2014, וכבר טיפס לכ-105 דולר, אך ירד ל-99.1 דולר. החוזים העתידיים על הנפט הגולמי של ארה"ב (WTI) זינקו ב-4.85 דולר, או 5.3%, ל-96.95 דולר לחבית, אבל ירדו בהמשך ל-92.8 דולר. מאז תחילת 2022 מחירי הנפט זינקו ביותר מ-20 דולר לחבית בצל החשש שארצות הברית ואירופה יטילו סנקציות על מגזר האנרגיה של רוסיה ויפגעו באספקת הנפט.
"אי הוודאות ההולכת וגוברת צפויה להותיר את מחירי הנפט תנודתיים", מסביר וורן פטרסון, ראש מחקר הסחורות של ING. "מדינות המערב ויפן הטילו על רוסיה סנקציות, ואיימו ללכת רחוק יותר אם מוסקבה תפתח בפלישה כוללת לשכנתה. עד כה, לא הוטלו סנקציות על סחר בנפט".
2 צפייה בגלריה
עליות בוול סטריט
עליות בוול סטריט
עליות בוול סטריט
(צילום: shutterstock)
"הבעיה היא בצד ההיצע", אומר כלכלן ה-OCBC, הווי לי. "אספקת הנפט מרוסיה תיפסק בין לילה אם תעמוד בפני סנקציות, ו-OPEC לא יכולה לייצר מספיק כדי לכסות על הפער שייווצר באספקה".
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, הסביר גם הוא כי "היכולת של אירופה להימנע מצריכת אנרגיה רוסית היא בלתי-אפשרית, מה שיקשה על הטלת סנקציות מלאות על שוק האנרגיה הרוסי. עם זאת, הסנקציה הסבירה ביותר צפויה להיות בדרך של מגבלות של ממש על הפעלת צינור הגז התת-ימי החדש NORD-STREAM2 וצעדים נוספים כנגד בנקים רוסיים".
בישראל צפוי להיקבע מחיר הדלק בימים הקרובים - והעלייה צפויה לקרב אותו למחיר של שבעה שקלים לליטר לפחות. את מחיר הדלק שישתנה בשבוע הבא עם תחילת חודש מרץ מחשבים לפי חמשת הימים שלפני שני ימי העסקים האחרונים של החודש, כך שהימים הרלוונטיים לחישוב מחירי הדלק בישראל בחודש מרץ הם מיום שני השבוע ועד מחר.
עוד בשווקים, בורסות אסיה ננעלו בירידות חדות, כאשר טוקיו נחתכה ב-1.8%, שנחאי ב-1.7%, הונג קונג ב-3.2%, סידני ב-3% וסיאול ב-2.6%. כעת בורסות אירופה קורסות בפתיחה: פריז יורדת ב-4.2%, פרנקפורט ב-4.4%, ולונדון ב-2.6%. מחיר הזהב, מנגד, עלה ב-1.7 אחוזים לרמתו הגבוהה מאז ינואר 2021, והוא נסחר בשווי של כ-1,950 דולר לאונקיה.
בתוך כך, הבנק המרכזי של אוקראינה קיבע את שער החליפין הרשמי של הריבניה (המטבע האוקראיני), והודיע כי ייאסר ביצוע עסקאות עם ישויות רוסיות וכי לא יתאפשר להנפיק מזומנים במטבע זר. בנוסף, הגביל הבנק המרכזי את משיכת המזומנים במדינה ל-100 אלף הריבניה ליום, אך ציין כי לא יגביל עסקאות שלא מתבצעות במוזמן.
בגזרת מטבעות הקריפטו נרשמות ירידות חדות גם כן הבוקר, כאשר מחיר הביטקוין יורד ב-8% ונסחר מתחת ל-34,324 דולר, והאת'ריום יורד ב-10% לפחות מ-2,400 דולר.
פורסם לראשונה: 06:56, 24.02.22