יותר מחודש לאחר הבחירות לכנסת, הוקמה אמש (ב') ועדת הכספים של הכנסת, שהיא הוועדה עם הסמכויות הרבות ביותר בבית המחוקקים, שכן חלק מהחלטותיה אינן מצריכות אישור במליאת הכנסת ומכיוון שהוועדה הזאת יכולה לשנות מקצה לקצה החלטות תקציביות והעברות כספים במיליארדי שקלים. בראש הוועדה הזמנית יעמוד שוב ח"כ משה גפני.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דווקא משום שמדובר בוועדה כה חשובה, הקמתה זמן כה רב אחרי הבחירות היא כמעט חסרת תקדים ומסבה נזקים למשק. בלעדיה, לא ניתן למעשה להעביר כספים, גם חיוניים ביותר, למשרדי הממשלה, גם לא למערכת הביטחון, ולא ניתן לאשר שום צעדים כלכליים דחופים, כמו בימים אלה - הארכת תקנות וחוקי חירום הקשורים במשבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים הקודמת של הכנסת
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בדיונים הראשונים של הוועדה כבר בימים הקרובים יביא משרד האוצר לאישורה מספר העברות תקציביות דחופות, שנדחו בשל הבחירות, בין השאר למערכת הביטחון, למערכת הבריאות, כולל עבור רכישת חיסונים נוספים, למערכת החינוך בהקשר לחידוש הלימודים בעת מגפת הקורונה ועוד.
ל-ynet נודע, כי בלשכת שר האוצר, ישראל כץ, שוקלים להביא לאישור הוועדה צעדים נוספים מהתוכנית הכלכלית שלא אושרה, בשל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ליזום צעדים המיטיבים עם ציבור הבוחרים ערב הבחירות. בנוסף, משרד האוצר העביר היום לאישור הוועדה תוכנית רב-שנתית להקצאת 100 מיליארד שקל לתשתיות.
כמו כן, יתכן שהוועדה תידרש, באין ועדות כלכליות אחרות בשלב הזה, כמו ועדת הכלכלה ווועדת העבודה והרווחה, לאשר את המשכן של תוכניות שמסתיימות, כמו הארכת המימון של המעסיקים על ימי הבידוד, הארכת או אי-הארכת תשלומי דמי אבטלה לחל"ת המסתיימים ב-30 ביוני, והארכת או אי-הארכת המענקים לעצמאים, המסתיימים כבר בחודש הבא.

מרבית ראשי הוועדה ב-40 השנים האחרונות - ממפלגת יהדות התורה

עוד עניין תקדימי בוועדת הכספים הוא שב-40 השנים האחרונות, רבים מראשי הוועדה היו ממפלגת יהדות התורה, הן בממשלות הליכוד, הן בממשלות המערך וללא הבדל אם היו אלה ממשלות ימין או שמאל.
כך כיהנו בראש הוועדה שישה ראשי אגודת ישראל - שלמה לורנץ (מ-1977), אברהם שפירא (מ-1984), משה זאב פלדמן (מ-1988), אברהם רביץ (מ-1996), יעקב ליצמן (מ-1999) ומשה גפני (מ-2009), למעט הפסקות מעטות בלבד.
2 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
שוב יעמוד בראש הוועדה. משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שלא כמו בכל הנושאים הפוליטיים בימים אלה, השנויים במחלוקת, הובטח מינויו של ח"כ משה גפני כיו"ר הוועדה הן על ידי הקואליציה והן על ידי האופוזיציה והוא יהיה בתוקף עד לכינונה של ממשלה או עד לבחירות חמישיות, מה שיבוא קודם. ח"כ גפני מוערך ביותר על ידי המפלגות השונות, שבהן מציינים את הגינותו ואת ניהול ישיבות הוועדה באופן מקצועי על ידו.
בלשכת ראש הממשלה ניסו להבטיח קודם למינוי שיהדות התורה לא תתמוך בהקמת ממשלת השינוי ומשהובטח שכך יהיה - ולאחר שיחה בין בנימין נתניהו לגפני בלשכת ראש הממשלה - תמכה גם כל הקואליציה במינוי גפני ליו"ר הוועדה.
תפקידיה העיקריים של עדת הכספים הם: אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים, אישור כל העברה תקציבית של הממשלה, פיקוח על כל הגופים הפיננסיים, אישור רפורמות כלכליות גדולות, אישור כל שינוי במיסים הנגבים על ידי המדינה וכמובן העלאת הצעות של חברי הוועדה למהלכים כלכליים.
עם הקמתה של הוועדה אמש אמר יו"ר הוועדה הנבחר, ח"כ משה גפני: "אני מצטער שצריך למנות ועדות לעיתים כה תכופות. זו מציאות מאוד קשה. נשתדל להמשיך בנוהג של הוועדה שפועלת מקצועית ומשתדלת שפחות תהייה קואליציה ואופוזיציה ויותר לגופו של עניין. אני מקבל את התפקיד בדחילו ורחימו. אני יודע שרבים מסתכלים על מה שקורה בוועדה הזאת ונשתדל לעשות את העבודה באופן המיטבי ביותר".
יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר, אמר בדיון הראשון של הוועדה, עם מינוי 16 חבריה, לח"כ גפני: "אני גאה שזאת הפעם השנייה שאני נמצא במינוי שלך. אני מקווה שלא תהיה פעם שלישית, כי לא אני אצטרך לעשות זאת, אלא אחרים אצלנו בליכוד. אני מקווה שנמצא עצמנו במצב הטוב ביותר בהנהגת ישראל, אבל גם אם לא, נמשיך לשרת נאמנה".
יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין אמר בדיון, כי "בימים הסוערים והלא פשוטים האלה של חוסר יציבות, זו הקלה לראות מקום אחד שהיציבות נשמרת, ולראות אותך שב למקומך. אני יכול להביע תקווה שגם העניין הזמני יבוא על פתרונו. אתה זוכה להערכה עצומה ולא סוד הוא שנבחרת בתמיכה גם של מי שלא נמנה אתך באותו גוש פוליטי. אנחנו בתקופה מאוד מאתגרת של המשק הישראלי בכלל והניסיון שלך חשוב במיוחד בימים אלה".
יצוין, שלאחר הבחירות הקודמות, מונה כיו"ר הוועדה הזמנית ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שכיהן כיו"ר ועדת הכספים הזמנית כחודשיים.
חברי הוועדה הזמנית שמונו כעת הם: יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אופיר כץ, אתי עטייה, קטי שטרית (הליכוד), מיקי לוי, יואב סגלוביץ (יש עתיד), בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק (הציונות הדתית), ינון אזולאי (ש"ס), ניר אורבך (ימינה), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), יפעת שאשא-ביטון (תקווה חדשה), עודד פורר (ישראל ביתנו), עיסאווי פריג' (מרצ), יעל רון בן משה (כחול לבן), גלעד קריב (העבודה). רע"מ טרם דיווחה מי יהיה נציגה בוועדת הכספים.