לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שלח היום (ראשון) מכתב בו הוא מתריע בפני שר האוצר, ישראל כץ, שעד כה לא הוצגו בפניו מרכיבי התוכנית הכלכלית המיועדת, כץ שלח לו את התוכנית לאישור וטען כי הוא "מצפה שהמערכת המשפטית תאפשר קידום מהיר של התוכנית בשעת משבר קשה זו". מוקדם יותר הדגיש היועץ במכתבו כי יש לתאם את התוכנית עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי כמקובל, במטרה להבטיח שמירה על הוראות החוק, תוך הקפדה על הריסון והאיפוק הנדרשים בתקופת בחירות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנדלבליט קבע כי יש לאשר עם משרדו את פרטי התוכנית "כדי שהממשלה היוצאת לא תקבל החלטות שתקשנה על הממשלה החדשה שתכהן מכוח אמון הכנסת הבאה, לממש את מדיניותה לפי רצון הבוחר. כמו כן, יש להיזהר מפני שימוש לא ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה לתעמולה או להשגת יתרון לא הוגן למפלגה או למועמד מסוים". אף על פי כן, הדגיש כאמור היועץ כי חלף חודש מאז התריע על כך וטרם הוצגו בפני המשפטנים מרבית פרטי התוכנית, ובעקבות זאת שלח לו כץ את פרטי התוכנית.
1 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט ישראל כץ
אביחי מנדלבליט ישראל כץ
אביחי מנדלבליט וישראל כץ
(צילום: מוטי קמחי, אבי מועלם)
בלשכת השר כץ טוענים כי התכנית המלאה מוכנה והם מצפים שהיא תאושר, לאחר ששניים מהסעיפים אושרו לפני ימים אחדים, בהם תשלום תוספת בשתי פעימות לקצבאות הנכים.
אולם היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כבר בעבר שחלק מהסעיפים, בהם חלוקת מענקים לציבור הבוחרים ערב בחירות, חייב להיבחן היטב וספק אם יאושר.
יצוין שהתוכנית המלאה הועברה רק היום וסעיפיה גובש על ידי ראשי האגפים באוצר בחוסר חשק מופגן, שכן ברור להם שהתוכנית לא תוכל להיות מיושמת לפני הבחירות.
בנוסף, מנדלבליט טען בפני שר האוצר שהצעת החוק של מענק חד פעמי לנכים לפי חוק הביטוח הלאומי מאושרת לחקיקה, כל עוד תאושר למשך שלושה חודשים. כך גם לגבי טיוטת החוק שלגבי כללי השקעה החלים על גופיים מוסדיים.
כזכור, בשל אי אישור תקציב המדינה לשנת 2020 לא ניתן היה לאשר את השלב השלישי של העלאת קצבאות הנכים, שעליה הוחלט כבר לפני שנתיים. בעקבות זאת, החליטה הממשלה בקיץ האחרון להעביר לנכים בארבע פעימות תוספת חד פעמית לקצבה, אולם במשרד המשפטים אמרו תחילה כי הדבר אסור בעת הזאת של קיום מערכת בחירות.
כעת כאמור, אישר מנדלבליט לקדם את החקיקה לשלושה חודשים בלבד וקבע כי "החלטה לפיה המענקים ישולמו למשך שישה חודשים תעצים את הקושי להגן על ההסדר ככל שזה ייתקף מבחינה משפטית", אולם הוא הבהיר גם כי "ככל שזו תהיה ההחלטה - אין מניעה משפטית בכך".
במקביל, שר המשפטים, בני גנץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "במקום להכין תוכנית כלכלית, ביבי וכץ החליטו לבנות תוכנית לפגיעה במערכת המשפט. היועמ׳׳ש עושה את עבודתו נאמנה. לא אאפשר להפוך את הדרג המקצועי לשקי חבטות בקמפיין הבחירות שלכם".
פורסם לראשונה: 18:20, 21.02.21