"הממשלה עשתה שגיאה חמורה במודל החל"ת, הם מגדלים דור שלא רוצה לעבוד". כך אמר הבוקר (ראשון) הכלכלן שלמה מעוז, בריאיון לאולפן ynet, בהתייחס למשבר האבטלה החמור עם כניסתן לתוקף של ההקלות החדשות על המשק ולטענה כי מובטלים רבים מעדיפים להישאר בבית ולהמשיך לקבל דמי אבטלה במקום לחזור לעבוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענת מעוז, מדובר גם במודל שלא מיטיב עם העובדים עצמם. "בלי תלוש משכורת הם לא יכולים לעשות שום דבר בהמשך. ביולי הם לא יקבלו כסף יותר ויצטרכו לחפש עבודה ביחד עם בוגרי התיכון ואנשים שיצאו עם הצבא. הם יחטפו אותה בגדול כי אף אחד לא ירצה אותם ובינתיים החברות מתייעלות".
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה במרכז הבינתחומי בהרצליה, הסכים: "אנחנו בבעיה רצינית מאוד. להכריז מראש על שנה שלמה של מתן דמי אבטלה זה חוסר אחריות. זה לא נבע ממניע כלכלי אמיתי, אלא ממניעים פוליטיים ופופוליסטיים. כמו שנאמר, יש לזה מחיר אדיר לא רק למשק אלא גם לפרט. יש מחקרים שמראים שיש למודל כזה נזק לטווח הארוך. אני לא חושב שאי-פעם בהיסטוריה של המין האנושי היה מצב של מיתון עמוק ומעסיקים לא מוצאים עובדים. זה נטל כלכלי אדיר".
לדברי מעוז ומואב, הפיתרון הוא ללא ספק תמריצים למעסיקים, בדומה למודל הגרמני והצרפתי. "מי שרוצה שיחזור לעבוד מיד ואני אעביר את התשלומים דרך המעסיק. הוא יכול לעבוד גם חלקי משרה. בנוסף, הם צריכים להתחיל לעשות הכשרה מקצועית בתחומים רלוונטים ולהוציא אותם לעבודה. למשל, בשבוע שעבר הם יכלו לשלוח חלק מהמובטלים לנקות את הזיהום הגדול בחופים", אמר מעוז.
ומה עם מתן תמריצים לעובדים? "לא צריך תמריצים", טען מעוז, "אתה אומר 'תוך חודשיים-שלושה אני מוריד לך את התשלום' ונגמר הסיפור. מה עשית שנתן לך תמריץ? המדינה נמצאת בגירעון. כבר ב-2022-2023 יצטרכו להגדיל את נטל המיסים".
2 צפייה בגלריה
פרופ' עומר מואב והכלכלן שלמה מעוז
פרופ' עומר מואב והכלכלן שלמה מעוז
"לא צריך לתת תמריצים לעובדים". פרופ' עומר מואב והכלכלן שלמה מעוז
(צילום: בשמת איבי ועידו ארז)
פרופ' מואב הסכים והוסיף: "צריך להבין שכל שקל שנותנים היום לאנשים מגיע על חשבון הלוואות שממשלת ישראל לוקחת. אין לנתניהו או לשר האוצר שום כסף שיושב אצלם. זה לא הם נותנים, זה אנחנו והילדים שלנו נותנים. וכשיש לך אנשים שמתפרנסים מלא לעשות כלום ומטילים על כל הציבור בישראל ועל הילדים שלנו נטל כלכלי כבד, זה מצב הזוי.
"בנוסף, יש לאפשר לאנשים לעבוד מבלי שהם מפסידים את כל דמי האבטלה. עושים את זה במשרד האוצר כל הזמן עם קצבאות אחרות. מאפשרים בצורה הדרגתית לאבד את דמי האבטלה ולא בבת אחת - שזו הבעיה המרכזית כרגע", אמר פרופ' מואב.

בינתיים, חברות מתחילות לתת תמריצים בעצמן

גם ליאור יוסף, מנהל גיוס באתר שעוסק בכתיבת קו"ח וגיוס עובדים, דיבר בשבוע שעבר בריאיון לאולפן ynet על הקושי של המעסיקים למצוא עובדים וטען כי "בגלל שדמי האבטלה מובטחים להם עד יוני, אנשים מעדיפים להישאר בבית במקום ללכת לעבוד. הם בררנים, רוצים שכר יותר גבוה, תנאים יותר טובים או לעבוד קרוב לבית או מהבית".
ומה אותן חברות עושות כדי לנסות למשוך אליהן עובדים? לדבריו, "חלק מהחברות הופכות את תהליך הגיוס לאונליין במקום להגיע למשרדים וחלקן מציעות גם מתנות. חברה אחת הציעה למשל לכל מי שיכנס אליה לפטופ ואייפון במתנה, אם הם יסכימו להיות שם תקופה מסוימת, זאת בנוסף למענקי כניסה בסך אלפי שקלים. ואנחנו לא מדברים פה על היי-טק ששם זה לפעמים מקובל, אלא על תפקידים התחלתיים כמו מוקדנים טלפוניים או אנשי מכירות. ועדיין, אנשים מסרבים לחזור", אמר יוסף.