בזמן שהכנסת דנה בהצעת חוק לקידום יום עבודה מהבית, במרכז השלטון המקומי לא ממתינים לאישור החוק ומוציאים את המהלך לפועל. במכתב ששלח לעובדים חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, הוא מבשר כי החל מהיום (ד'), כל עובד שתפקידו מאפשר זאת יוכל לעבוד יום אחד בשבוע מרחוק. כך נודע ל-ynet.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב מציין ביבס כי המהלך יתבצע באמצעות חיבור של העובדים למערכת דיווח בענן, שתייצר להם חיבור לסביבת העבודה ותספק מדידה ובקרה לארגון על המעבר ליום העבודה מרחוק. ביבס קרא לכלל הרשויות המקומיות לאמץ את המודל, לטובת הארגון והעובדים.
2 צפייה בגלריה
עבודה מהבית
עבודה מהבית
עבודה מהבית
(צילום: shutterstock)
"מגפת הקורונה יצרה טלטלה למשק הישראלי ולעולם כולו ושינתה את חוקי המשחק", ציין ביבס במכתב. "לצד האתגרים שבה, זו גם הזדמנות להובלת תהליכים פורצי דרך לשיפור בכלל תחומי החיים. העבודה המאומצת מהבית בתקופה זו והשירות המצויין שהמרכז נתן לרשויות המקומיות בזמן הסגר, תוך שימוש בפלטפורמות טכנולוגיות שונות, הוכיחו כי ניתן לעבוד אחרת.
"כארגון שלומד כל הזמן ומציב את החדשנות כיעד מרכזי, מרכז השלטון המקומי מוביל ומטמיע מתודות עבודה שמטרתן הגדלת פריון העבודה, חיזוק תחושת השייכות והאמון בעובד והגברת ההנעה להצלחה", מוסיף ביבס.
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

חיסכון של 850 מיליון שקל בשנה

נושא העבודה מרחוק תפס תאוצה במהלך משבר הקורונה, על רקע סגירת מקומות עבודה רבים או הגבלת מספר העובדים שיכלו להתייצב בהם. אתמול (ג') דנה ועדת הפנים והגנת הסביבה בהצעת חוק שהגישו יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ, ויו"ר ועדת החינוך, רם שפע, שעיקרה תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, שיאפשר לעובדים לעבור ליום עבודה מרחוק אחת לשבוע.
חיימוביץ' ציינה בדיון כי על פי הערכות, מהלך שכזה במגזר הציבורי והפרטי יכול לחסוך למשק 850 מיליון שקל בשנה, והוסיפה כי מספר חברות פרטיות החלו כבר לעבוד בצורה הזאת.
שפע אמר כי "נסתכל על משבר הקורונה ונהפוך אותו להזדמנות. בהרבה משרדי ממשלה יש בשלות לעבודה מרחוק, וזה אחד הדברים הגדולים הבאים. צריך להיות זהירים - לשמור על העובדים, יש אתגרים בעניין המדידה. זו מהפכה בתפיסת העבודה. להיות עוד שעה, לפעמים עוד שלוש שעות ביום בבית, יגביר את שמחת החיים וזה הכי חשוב".
מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, הביע תמיכה בהצעה. "אנו רוצים, בדיאלוג, לרתום את הרשויות המקומיות. זו תהיה בשורה. יש פקידים במשרדים ויש עובדי שטח, ולכן ברור שצריך התאמות, לפי התפקיד. ההיענות אדירה. למעלה מ-850 מנהלים ביקשו שהמהלך יתרחש. ברור לנו שיש עובדים שיום עבודה מהבית לא רק שאינו מצריך פיקוח עליהם, אלא שהוא יותר אפקטיבי. זה יום מתוכנן, שהעובד מגדיר לעצמו משימות, ומגיע להישגים יותר גבוהים".
נוי סופר, נציגת אגף השכר במשרד האוצר, מסרה כי הם הקימו צוות עם נציבות שירות המדינה לבחינת ההצעה. "חשוב לראות מה הפריון ולכן צריך מדדים", ציינה. "צריך להחליט איך מדווחים. כמה דברים מטרידים כי במגזר הציבורי העבודה לא תמיד מדידה. אי אפשר לדעת אם הפריון שופר. לא רוצים שזה יהפוך לזכויות עובד, אלא שיהיה כלי ניהולי".
גם מיכל לזרוביץ מנציבות שירות המדינה, הביעה הסתייגות מהמהלך. "מבחינת תרבות ארגונית אנחנו עוד לא שם, גם כשניתנים כלים כמו מסמכים ומדריכים", אמרה. ח"כ חיימוביץ' שאלה אותה האם החסם הוא ברמה של מנכ"לים או של מנהלי מחלקות, ולזרוביץ השיבה: "זה משתנה. יש משרדים שהמנכ"ל פחות מרגיש בנוח להרשות לעבוד מרחוק. לפעמים זה סמנכ"ל משאבי אנוש. כשנחזור לנוהל שגרה, נפעיל תוכנית הטמעה והדרכה".
חיימוביץ ציינה בסיכום הדיון, כי באפשרות משרד הפנים ונציבות שירות המדינה להוביל החלטת ממשלה לעודד עבודה מהבית, לפחות ליום בשבוע, והודיעה כי הוועדה תיזום קשר עם המועצות האזורית בכוונה לברר כמה הן ערוכות ומעוניינות להחיל זאת גם אצלן".