מאות אלפי שכירים, שהוצאו לחופשה ללא תשלום, לקחו היום אחר הצהריים (א') נשימה ארוכה - דבר מאוד יקר בעידן הקורונה. הודעה קצרה, שיצאה מלשכות ראש הממשלה ושר האוצר, בישרה להם שדמי האבטלה שלהם ישולמו עד אמצע חודש אוגוסט.
קרוב למיליון מהישראלים מצויים ב"חופשה" שלא מרצונם כבר חודשים אחדים ואמורים היו להישאר בתוך ימים ללא שום הכנסה. אפילו דמי האבטלה שהובטחו להם, מאז שהמעסיקים החלו להוציא מאות אלפי ישראלים לחופשות ללא תשלום באמצע חודש מרץ, עמדו להסתיים.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הכנסת מיקי זוהר וישראל כץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הכנסת מיקי זוהר וישראל כץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני לא ישן כבר כמה לילות", התוודה אחד מהמצויים בחופשה המאולצת. ב' היה עד לפני קרוב לארבעה חודשים שכיר עם משכורת של 18,000 שקל, שחי עם רעייתו ושלושת ילדיהם הקטנים "לגמרי לא רע", כעדותו. "בחיים לא חשבתי שלפתע אנחנו עלולים להיות עניים, סתם כך פתאום באמצע הדרך".
ביום רביעי הייתה אמורה להסתיים עבור ב' תקופת החל"ת. לפתע הייתה המשפחה נותרת ללא שום הכנסה. כמו ב' מצויים בארץ מאות אלפי ישראלים שחוששים מאד ממשהו שמעולם לא חששו ממנו: להיות לפתע עניים.
העיוורון החלקי שממנו סובלים מאז ראשית המשבר פקידי אחדים ממשרדי הממשלה בירושלים טרם נרפא. שבע פעמים תוקנו תוכניות הסיוע שכבר פורסמו. אפילו בכירים במשרד האוצר הודו שטעו כל פעם מחדש. פעם שכחו את בני ה-67 ומעלה שנשלחו הביתה, פעם לא ספרו את מאה אלף בעלי השליטה במתווה הפיצויים, פעם לא הכלילו את בני ה-19 בתכנית ופעם אחרת הבטיחו מענקים "עד ערב פסח", ששולמו רק כעבור שבוע.

אחרי שכבר הקצו את הכסף, הפכו לקמצנים

גם הפעם לא לגמרי ברור כיצד זה לא הפנימו במשך ימים ארוכים האדונים נתניהו וכץ, כי מאות אלפי מחוסרי עבודה יושבים בבתיהם מודאגים, לא יודעים אם ומתי יחזרו לעבודתם ונאלצים להשפיל את עצמם ולבקש שההורים או גם סבא וסבתא יעזרו בכמה מאות שקלים, כי נגמר להם הכסף.
אין כלל ספק: ראש הממשלה ושר האוצר ודאי לא רצו להפוך עשרות אלפי ישראלים לעניים. אולם אחרי שכבר הוקצו לתכנית הקורונה 100 מיליארד שקל (חלק מזה לפחות על הנייר), הם הפכו לפתע לקמצנים. אולי בכל זאת המעסיקים יחזירו את העובדים למקומות עבודתם וכך ייחסך תשלום דמי האבטלה, חשבו במשרד האוצר. הפקידים הבכירים אפילו הודו שכך הם ציפו שיקרה, בשל המענק בן 7,500 השקלים שהבטיחו לכל מעסיק שיחזיר עובד בחודש יוני.
אולם, התקווה הפכה בסוף חודש יוני לאכזבה. נכון להערב הוחזרו לעבודה מחל"ת מאז ה-19 באפריל, יום פתיחת חנויות הרחוב, רק 362,413 עובדים, אך בינתיים הוצאו מאז גם עוד 128,979 עובדים לחל"ת. המשמעות: מספר מחוסרי העבודה צומצם רק בכ-233 אלף עובדים, מתוך מיליון ורבע (כולל המפוטרים). ואת המספרים האלה היו חייבים נתניהו וכץ להבין ולעכל כבר לפני 10 ימים ולא לחכות לרגע האחרון בקבלת ההחלטה על הארכת החל"ת.
ורק עניין אחד עומד לזכותם: מעולם לא הייתה בעולם ובוודאי בישראל מגיפה שכזאת, שאיש לא הכין עצמו לקראתה. גם לראש הממשלה ולשר האוצר מותר לטעות. אולם, הפעם הם שיחקו לידי השרים שדחפו בימים האחרונים חזק להאריך את תקופת החל"ת לאלתר. את הנקודות קיבלו הפעם איציק שמולי, עמיר פרץ, נפתלי בנט, שורה של חברי כנסת ולא רק מהאופוזיציה (למשל ניר ברקת) ויו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד.
הפעם הם התעוררו מאוחר. בפעם הבאה כבר יקדימו כנראה נתניהו וכץ רפואה למכה.