האם בקרוב יופחת הסכום בו ניתן לבצע עסקאות במזומן מ-11 אלף שקל ל-6,000 שקל בלבד? כך לפחות ממליצה רשות המיסים. בנוסף היא ממליצה, להפחית את סכום התשלום במזומן בין אנשים פרטיים שאינם פועלים כבית עסק מ-50 אלף שקל ל-15 אלף שקל. אם כי קיימת אפשרות שבסופו של דבר סכום זה יוגבל ל-30 אלף שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר ישראל כץ צפוי לאשר את ההפחתה, אולם גופים כלכליים וחברי כנסת מצדדים בהפחתה הדרגתית וייתכן שההפחתה שתאושר בסופו של דבר בוועדת החוקה של הכנסת תהיה נמוכה יותר, בעיקר בעסקאות בין אנשים. יצוין, שהשינוי אינו מחייב חקיקה חדשה, אלא רק את אישור ועדת החוקה של הכנסת.
1 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: עמית שעל)
כיום מותר לבצע תשלום במזומן בעת קניית מוצר או שירות רק עד לסכום של 11 אלף שקל. מי שעובר על החוק צפוי לתשלום קנסות. בחוק המקורי, שנכנס לתוקף בינואר 2019, נאמר כי שר האוצר יוכל החל מינואר השנה להפחית את הסכום המרבי לעסקה עד ל-6,000 שקל ואת התשלום במזומן בין אנשים שאינם פועלים כבית עסק עד ל-15 אלף שקל. קיימת אפשרות שההפחתה תבוצע בהדרגה ותחילה הסכום יופחת רק ל-30 אלף שקל. עם זאת, סכום עסקה לרכישת כלי רכב בין אנשים פרטיים יישאר 50 אלף שקל.
ההחלטה להפחית את ההיתר לעשות שימוש בתשלום במזומן נובע מהמאבק של רשות המיסים בהעלמות המס. תשלום במזומן ניתן להסתיר לרוב בקלות, בעוד שתשלום באמצעים אחרים, כמו בכרטיס אשראי או בהעברה בנקאית חשוף לביקורות של חוקרי רשות המיסים, כאשר קיים חשד להעלמות מס ולעבירות על החוק לאיסור הלבנת הון.
חוק הפחתת התשלום במזומן חוקק על סמך המלצות ועדת לוקר, שבראשה עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, הראל לוקר. החוק המקורי היה בעד צמצום רב ומהיר יותר של השימוש במזומן, בין השאר הוצע להגביל את התשלום לעסקים ל-8,000 שקל כבר בראשית הדרך, אך הכנסת אישרה בסופו של דבר צמצום ל-11 אלף שקל, כדי שהציבור יתרגל בהדרגה לבצע תשלומים גדולים שלא במזומן.
החוק הנוכחי יישאר בעינו על כל סעיפיו, ורק הסכומים בו יופחתו.

מה כולל החוק?

בכל עסקה שסכומה עולה על 11 אלף שקל (אם מדובר בעוסק) או 50 אלף שקל (אם מדובר במי שאינו עוסק), נאסר תשלום התמורה במזומן מעל ל-10% מסכום העסקה או מעל 11 אלף שקל. איסורים דומים נקבעו גם על פעילויות פיננסיות אחרות כמו שכר עבודה, מתן תרומה, או מתן הלוואה - שלגביהם המגבלות יחולו על סכום של 11 אלף שקל, וכן לגבי מתנות - שלגביהן המגבלה תחול על סכום של 50 אלף שקל. (הסכומים יופחתו כפי שמוצע).
עם זאת, האיסורים על שימוש במזומן לא יחולו בהקשרים שונים ועל אוכלוסיות שונות, בהן: קרובי משפחה, רשות מרשויות המדינה שייקבעו בצו, גמ"חים ותיירים.
החוק כולל גם מגבלות שונות לגבי השימוש בצ'קים סחירים. כך למשל, נקבע כי אסור לתת או לקבל צ'ק פתוח או צ'ק ש"מוסב על החלק" בכל סכום שהוא (אם מדובר בעוסק) או בצ'ק העולה על 5,000 של (אם מדובר במי שאינו עוסק). סעיף זה לא לא צפוי להשתנות. בנוסף, אסור להסב צ'ק ללא ששם המסב ומספר הזהות שלו רשומים בו.
בתוך כך, יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, פנה בימים האחרונים לעו"ד אורי גולדמן, חבר צוות השולחן העגול ליישום חוק המזומן ומי שהגיש בזמנו את הבג"ץ בשם הלשכה, וביקש ממנו להכין את התנגדות הלשכה לצמצום תקרת המזומן וההרחבות השונות.