ועדת הפיקוח של הקונגרס האמריקני ערכה הלילה (רביעי-חמישי) שימוע לשלושה מנכ"לים של יצרניות תרופות, ביניהם גם קאר שולץ, מנכ"ל טבע. השימוע עסק בסוגיית ניפוח מחירי התרופות לאורך השנים האחרונות ובמקרה של טבע התייחס לדו"ח מיוחד שפורסם באחרונה על שיטת העלאת מחירי הקופקסון, התרופה הפופולרית ביותר של חברת התרופות הישראלית לטיפול בטרשת נפוצה.
הדו"ח, שגרר גם הגשת תביעה אזרחית של משרד המשפטים האמריקני נגד טבע, חשף כי טבע הקפיצה את מחיר הקופקסון מ-17 אלף דולר בשנה ב-2007 ל-70 אלף דולר ב-2015, כלומר פי ארבעה. בדו"ח המיוחד של הקונגרס שהוכן לקראת השימוע נטען כי מרגע השקת הקופקסון ב-1997 המחיר הוקפץ פי 27.
2 צפייה בגלריה
קופקסון
קופקסון
קופקסון
(צילום:Flickr/MTSOfan )
לצידו של שולץ הופיעו בשימוע שנערך באמצעות שיחת ועידה בווידאו גם מנכ"לים של חברות התרופות סלג'ן ובריסטול מאיירס בנוגע לתרופות אחרות שמחירן הוקפץ בחדות. אף שלאורך רוב הדיון חברי הקונגרס התחרו בעיקר ביניהם במי עובר מסך טוב יותר כלוחם זכויות הצרכן ומי מוביל קו לוחמני יותר של הורדת מחירי התרופות, הדמוקרטים או הרפובליקאים, בתקשורת האמריקנית הייתה תמימות דעים כי שולץ יצא המפסיד העיקרי מהדיון.
2 צפייה בגלריה
קאר שולץ מנכ"ל טבע
קאר שולץ מנכ"ל טבע
קאר שולץ מנכ"ל טבע
(צילום: יריב כץ)
בשעה השנייה של השימוע, המחוקקים האמריקנים החלו להביע תסכול ממשי מהתנהלותו של שולץ. "אני רוצה לברך אותך על יכולתך לענות על בערך 50% מהשאלות שלנו בכך ש'לא היית שם'", אמר ג'ון סרביינס, "היה נחמד לו באת מצוייד מעט יותר". סרביינס התייחס בעיקר לכך שמרבית התשובות של שולץ התבססו על כך שהגיע לטבע רק בסוף 2017 ולכן אינו יודע איך התקבלו החלטות שקדמו למינויו למנכ"ל. "אתה יכול לרדת מהמסך באותה מידה", אמר לשולץ חבר קונגרס נוסף.
נציגת הדמוקרטים ממישיגן ביקשה משולץ לתאר כיצד טבע השתמשה בתוכניות צדקה לכאורה כדי להגדיל את מכירות הקופקסון. כאשר שולץ התעקש כי אכן היה מדובר בתוכניות ללא מטרת רווח, היא שלפה מסמכים פנימיים שמציגים חישובי תשואה על ההשקעה בתוכניות אלה. "אצלנו קוראים לזה עסק צדדי. אתם בונים תוכניות תרומה כדי שייראה שאכפת לכם מאנשים חולים, אבל במציאות זו עוד שיטה של התאגיד שלכם להרוויח מאנשים חולים", הוסיפה חברת הקונגרס.
בהמשך זכה שולץ לעוד ביקורת חריפה כאשר חברי הקונגרס הציגו נתונים שסתרו את הטענה הקבוע של חברות התרופות כי הן מעלות את המחירים כדי לממן פיתוח של תרופות חדשניות. "בסתירה מוחלטת למידע שקיבלנו מטבע ולמה שאנחנו שומעים היום, החברה לא יכלה להציג בפנינו הוצאת מו"פ בודדת אחת שנרשמו אחרי 2015, אך עם זאת היו מספר העלאות מחירי תרופות מאז, כיצד תצדיקו זאת?", הטיח חבר קונגרס רפובליקאי.