"צרות באות לבד, שמחות צריך לייצר" היא אמרה מפורסמת, שאותה יצטרך לשנן היטב שר האוצר בממשלה הזמנית או בזאת שתוקם. עם סיום מבצע "שומר החומות" אין כלל ספק שבצרות הכלכליות החמורות שלתוכן נקלע המשק - בשנת הקורונה ובמבצע הצבאי שבא אחריה - ייאלצו קברניטי המשק לטפל בדחיפות רבה מאוד. מה שברור כבר הוא שהשמחות יידחו בינתיים.

הצרות הגדולות ביותר, שיהיה צורך לטפל בהן ללא דיחוי, מצויות במקום אחד: למדינת ישראל אין תקציב מאושר כבר כמעט שנה וחצי. החור בתקציב, כתוצאה ממשבר הקורונה, שטרם הסתיים לחלוטין, גבוה מ-200 מיליארד שקל. כעת יתווספו לו עוד כמה מיליארדים בגין המבצע הצבאי.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום : אוהד צויגנברג)
המצב חסר התקדים שלתוכו נקלע כעת תקציב המדינה הלא-קיים מזכיר את הסיפור על האיש שנקלע למינוס של מיליון שקל בחשבון הבנק. שאלו אותו החברים בדאגה: "מה תעשה עכשיו?", השיב האיש: "אסע עם רעייתי לטיול גדול סביב העולם. זה יעלה לנו 100 אלף שקל". תמהו החברים: "הרי המינוס יגדל עוד". השיב האיש: "מה זה כבר משנה מיליון שקל, או מיליון ו-100 אלף".
הצרות בכלכלת ישראל באו בצרורות. חברת דירוג האשראי מודי'ס, הזהירה רק אתמול כי מדינה שבה אין ממשלה יציבה כבר שנתיים וחצי, אין תקציב מדינה מאושר, כאשר גרעונותיה הולכים וגדלים ולא מבוצעות בה עשרות רפורמות הדרושות בדחיפות רבה למשק - דירוגה עלול לרדת. אמנם החברה לא חוששת מתוצאותיה הכלכליות של עוד מלחמה קצרה, שהסתיימה היום במזרח התיכון, אולם מצב הקיפאון הנוכחי - לא יכול להימשך.
3 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
(צילום: גיל נחושתן)

בדרך להעלאת מיסים?

לכל פעילות מלחמתית יש מחיר, גם אם כזה שאינו משתווה למחיר המופרז של מגפה עולמית כמו הקורונה. אנשי המקצוע במשרדי הביטחון והאוצר כבר עוסקים בחישובים ובקרוב מאוד תגיש מערכת הביטחון את החשבון, כנהוג במקומותינו, לשר האוצר: "המבצע נגמר, עכשיו תצטרכו לשלם", יאמרו בלשכות שר הביטחון והרמטכ"ל. גם השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה לא יאחרו בהגשת החשבון. באוצר יכניסו רק תיקון קטן בניסוח הבקשה, שמשמעותו תהיה: "עכשיו אתם, אזרחי ישראל, תצטרכו לשלם".
בכירים במשרד האוצר אמרו לנו השבוע, בלא להניד עפעף: "נגמרו הכרזות השרים כחלון וכץ , כי במשמרת שלהם לא יעלו מיסים ולא יהיו קיצוצים". הסתיים גם עידן ההשתוללות בכספי משלמי המיסים למטרות בלתי ראויות ומיותרות, לדעת כל בר-דעת, כמו הקמת משרדי המים, החיזוק הקהילתי וההשכלה המשלימה. הסתיים עידן שפיכת מיליארדים בהעברת "כספים קואליציוניים" הזויים למפלגות. הגיעה העת לקצץ ובאופן משמעותי וכואב.
אז כמה עלה לנו מבצע "שומר החומות"? ההערכות הראשונות, שעות ספורות לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, הן שאובדן התוצר יגיע לפחות ל-0.5%, כלומר 7 מיליארד שקל (מתוך תוצר של 1.4 טריליון שקל בשנה).
נזקי הטילים יחייבו פיצוי ישיר ממס רכוש של יותר מרבע מיליארד שקל - ואולי הרבה יותר. החשבון, הפעם מצד האזרחים הנפגעים, עוד לא הוגש. וכנראה שגם ישולמו כמה מיליארדים על הנזק העקיף (מפעלים שהושבתו, עסקים שמחזוריהם נפגעו, הורים לילדים שנשארו בבית ב-11 ימי המבצע).
צה"ל, המשטרה וזרועות הביטחון יקבלו קרוב לוודאי 2-3 מיליארד שקל, מעבר לתקציבם הרגיל, כבר בהקדם האפשרי, כמובן מתקציב המדינה, מה שיגדיל עוד את הגירעון העצום בתקציב.
3 צפייה בגלריה
מיירט כיפת ברזל משוגר לעבר רקטות
מיירט כיפת ברזל משוגר לעבר רקטות
מיירט כיפת ברזל משוגר לעבר רקטות
(צילום: רויטרס)
לפחות בשורה משמחת אחת התקבלה הבוקר במשרדי ראש הממשלה, הביטחון והאוצר: הנשיא הידיד ג'ו ביידן יכניס את היד עמוק לכיס משלמי המיסים האמריקנים והם יממנו לישראל את חידוש המלאי של טילי היירוט "כיפת ברזל", שמחיר השימוש באלפים מהם במלחמה הקצרה עלה לצה"ל מאות מיליוני דולרים.
ואמרנו שצרות באות ביחד. רק אתמול פורסם כי בחודש אפריל היו בישראל עדיין כמעט חצי מיליון ישראלים שקיבלו דמי אבטלה. מספר מחוסרי העבודה יהיה עדיין גבוה, על פי ההערכות, מ-400 אלף נשים וגברים, גם בחודש יוני, שבסופו אמורים להסתיים תשלומי דמי האבטלה. המענקים לעצמאים יסתיימו כבר בסוף החודש הנוכחי, שכן על החודשים מאי ויוני תשלם המדינה פיצוי על ירידה במחזורים רק בסכום השווה לחודש אחד.
נושא הטיפול הדחוף באבטלה ויצירת הכשרות מקצועיות נדרשות רחבות היקף יעלו גם הם בממון רב לתקציב המדינה.
במשרד האוצר מונחות כבר הצעות לקיצוצים ומיסים. אמנם שר האוצר ישראל כץ הבטיח שבשלב הזה לא יוטלו מיסים, בשל משבר הקורונה שהכביד מאוד כלכלית על האזרחים, אולם בעלי המקצוע במשרד האוצר מבהירים: בתקציב הדו-שנתי הבא, כאשר סוף סוף יאושר, לא יהיה מנוס מהקטנת הגירעון באמצעים המוכרים: הפחתת הוצאות הממשלה באופן משמעותי וגביית מיסים חדשים מהאזרחים, אחרי שנת קורונה ומבצע צבאי יקרים.
אז, בשלב הזה נצטרך לאפסן את השמחות מהאמרה הידועה. קודם כל יצטרכו ראש הממשלה ושר האוצר בממשלה הזמנית או הקבועה לטפל בדחיפות בצרות. ואלה, אין ספק, יפלו על ראשי האזרחים.