גם בסגר השלישי מסרבים בממשלה לעשות שימוש במודל הגרמני, שמופעל כיום בכ-20 מדינות, ומונע את פיטוריהם והוצאתם לחופשות ללא תשלום של מיליוני עובדים, בעיקר באירופה ובקנדה. התוצאה: מאז יום ראשון נשלחו לבתיהם למעלה מ-35 אלף ישראלים, שרובם הוצאו לחופשות ומיעוטם פוטר סופית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היום (חמישי) הודיע שירות התעסוקה כי ביממה האחרונה נרשמו 5,205 דורשי עבודה חדשים. מתחילת הסגר השלישי ביום ראשון ועד היום נרשמו בסך הכל 35,369 דורשי עבודה חדשים. בשירות התעסוקה ציינו כי 34.2% מכלל הנרשמים מאז כניסת הסגר לתוקפו ב-27 לדצמבר הם עובדים בתחומי המכירות, ועוד כ-12% מהווים עובדים בתחומי היופי, הטיפוח, הספא והאופנה.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בראשון לציון
לשכת התעסוקה בראשון לציון
המודל הגרמני: לשמר את העובדים במקום לפטרם או להוציאם לחל"ת
(צילום: אורי דוידוביץ')
המודל הגרמני שמוכתר במדינות רבות כהצלחה גדולה במניעת שיעורי אבטלה גבוהים, כמו בישראל, מורכב משיטה פשוטה ורווחית לכל הצדדים: העובד לא נשלח הביתה, הממשלה משתתפת במימון שכרו יחד עם המעסיק וכולם יוצאים נשכרים.
העובד המיומן, שמקום העבודה הכשירו למקצוע לעתים במשך תקופה ארוכה, נותר במקום העבודה ומקבל שכר מלא (למשל: 10,000 שקל ברוטו). המעסיק משלם מחצית משכרו בלבד (5,000 שקל) ומעבירו לעבוד באופן מופחת בשל הירידה בעבודה בבית העסק, אך לא מפטרו או מוציאו לחופשה. המדינה משלמת לאותו עובד רק 5,000 שקל במקום 70% משכרו, במקרה הזה מדובר ב-7,000 שקל.
למרות הלחצים שהפעילו שרי העבודה והכלכלה, איציק שמולי ועמיר פרץ, סרבו בתוקף ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ (ובעבר גם קודמו משה כחלון) להפעיל את המודל הגרמני.