ההכרזות על הסגר המתקרב הביאו לכך שכבר הבוקר (יום א') החלו מעסיקים להוציא עובדים לחופשה. אין כלל ספק שבעל עסק או חנות, שכבר מבין שבחודש החגים הוא יפסיד כסף גדול, מנסה להקדים רפואה למכה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההערכות במשרדי הממשלה ובביטוח הלאומי הן שאם אכן יאושר סגר כללי במדינה - רבע מיליון עובדים עלולים למצוא עצמם יוצאים לחופשות ללא תשלום, כאשר אלפים לא מעטים צפויים להיות מפוטרים סופית.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה. אפשר לצמצם את האבטלה
(צילום: קובי קואנקס)
על המפוטרים יימנו כנראה גם עובדים השוהים בחל"ת מזה חודשים אחדים, שעד כה חיכו מעסיקיהם בתקווה גדולה לשיפור במצב העסק, כדי שיוכלו להחזיר את עובדיהם הממתינים בבית כבר בקרוב לעבודה. אולם, כעת כבר ברור להם שמצבם יורע עוד יותר - ועובדים אלה יפוטרו סופית.

כבר עתה ברור שהטעות הגדולה ביותר שנעשתה במשבר הקורונה הייתה מתן האפשרות לדמי אבטלה לעובדים שבחל"ת למשל שנה שלמה - עד יוני 2021. הממשלה לא עצרה את התהליך וכל בית עסק, חנות, מפעל או מסעדה, שהפחיתו את הפעילות שלהם בסגר במידה רבה, והמתינו בתקופת הפתיחה ההדרגתית של המשק לשיפור במצבם - הוציאו רבים מעובדיהם לחופשות או אף פיטרו את מקצתם.
בישראל המריא שיעור האבטלה בשיא המשבר ל-27.5%, כאשר מיליון עובדים לא פוטרו אמנם, אך גם לא עבדו - הם היו ב"חופשה" משולמת ב-70% על ידי המדינה בהמתנה בבית.
בו בזמן, מדינות רבות עשו שימוש במודל שהומצא בגרמניה – ונמנעו מלשלוח את עובדיהם הביתה. התוצאה המיידית במדינות הללו הייתה שיעורי אבטלה נמוכים יחסית של 5-4% ולא של 27.5% וגם לאשל 15% או 20% ואף לא השיעור הנוכחי בישראל, כ-12.5%, ערב הסגר השני.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ. כדאי לשקול שוב
(צילום: אבי מועלם)
מדובר במודל פשוט להפעלה, שעלה לדיון בשבועות האחרונים אך משום מה ויתרו ודילגו עליו בישראל. בשל התעקשות מוזרה ביותר במשרדי ראש הממשלה והאוצר לעשות בו שימוש.
נזכיר, כך פועל "המודל הגרמני": בית עסק, חנות או מסעדה הפחיתו בפעילותם, בעת משבר, למשל, 50% מהתפוקה שלהם. בישראל המעסיק מיהר במצב הזה להוציא לחופשה רבים מעובדיו ולעתים אף פיטר לא מעט מהם. בגרמניה וגם במדינות שאימצו את המודל, כמו הולנד ובלגיה - כמעט כל העובדים נותרו במקומות עבודתם.
על פי המודל, במקום שמקום העבודה ישלח הביתה מחצית מעובדיו המיומנים, הממשלה הגרמנית הציעה, כי היא תשלם את מחצית שכרו או לפחות 30% משכר העובד, בתנאי כמובן שהעובד לא יישלח הביתה בחודשים הבאים.
כולם יצאו מרווחים מהמודל: העובד שהשתכר ערב המשבר סכום באירו השווה ל-10,000 שקל, אילו הוצא לחופשה ללא תשלום, היה מקבל כדמי אבטלה 70% משכרו, דהיינו, 7,000 שקל, מכספי תקציב המדינה.
אבל הממשלה הגרמנית לא הסכימה שזה מה שיקרה. והודיעה למעביד: מאחר שהעבודה אצלך פחתה ב-50% - אל תפטר אף עובד. תשאיר אותו בחצי משרה, תשלם לו רק 5,000 שקל, באירו כמובן, ואנחנו נשלים לו את שכרו בעוד 5,000 שקל או לפחות ב-3,000 שקל.
התוצאה: המעביד לא איבד את העובד ושילם לו רק מחצית מהשכר. המדינה שילמה לעובד רק 5,000 שקל במקום 7,000 שקל דמי אבטלה והעובד קיבל את מלוא שכרו.
כבר היום, חמישה ימים לפני הסגר השני, שאין מי שיודע כמה זמן הוא יימשך בסופו של דבר, ממשלת ישראל חייבת למנוע את גל הפיטורים העצום והוצאתם לחופשה של מאות אלפי עובדים, כמו בכישלון הגדול ביותר של הסגר הראשון.
אימוץ המודל הגרמני היום - והכי מאוחר מחר - יחסוך כסף גדול (אפילו ענק) למדינה, יקטין את מימדי האבטלה ויעשה רק טוב למעסיקים ולעובדים.