הקרב על החמאה מתלהט: שר החקלאות, אלון שוסטר, הדוגל בייבוא חמאה מוגבל ללא מכס, שלח אתמול (ראשון) מכתב לראש הממשלה בו הוא דורש דיון בממשלה בנושא החמאה. בתגובה, משרד האוצר, בראשות שר האוצר, ישראל כץ, הדוגל בהמשך הייבוא החופשי, שלח מכתב משלו בו הוא מנמק לראשונה את החלטתו על הארכת הפטור ממכס על ייבוא חמאה מחו"ל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כזכור, עמדת שני המשרדים הפוכה: משרד החקלאות טוען כי השנה אין מחסור בחמאה וכי הייבוא, שמתבצע במחירים יקרים, פוגע בצרכן. מנגד, באוצר טוענים כי אנו נמצאים ב"מחסור חמור טרם פתיחת השוק לייבוא" וכי "הבחירה להקטין את ההיצע ולהגביל את האזרח לצריכת כמות חמאה מדודה אינה עומדת בקנה אחד עם כלכלה מודרנית ופוגעת ברווחת הצרכן".
2 צפייה בגלריה
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
(צילום: מירב קריסטל)
במכתבו, כתב שר החקלאות: "מדובר בסוגיה בעלת חשיבות לאומית המצריכה יישוב המחלוקת בין המשרדים. בשנת 2020 יובאו לישראל 7,000 טון חמאה ולא קיים כיום כל מחסור. ההחלטה על ביטול גורף של המכס ופתיחת השוק לייבוא חופשי יוצרת זעזוע בענף המקומי וחוסר ודאות בפעילות יצרני החלב, הפועלים בעיקר בפריפרייה. קשה מאוד לקבל מהלך זה של שר האוצר דווקא בשעה בו המשק מתמודד עם אתגרים כללים עצומים. ההפך הוא הנכון - נדרשת פעולה נחושה של הממשלה לחיזוק הייצור המקומי".
עוד נכתב כי "ייצור החלב מוסדר בחוק המצוי באחריות משרדי. לפי החוק, יש עדיפות מובהקת לשיווק מוצרי חלב שיוצרו בשוק המקומי. לעמדתי, הטיפול הראוי במחסור נקודתי צריך להיות בדרך של מכסות פטורות ממכס לפי הצורך ולא באמצעות ביטול גורף".

האוצר: "המחסור הוביל להתפתחות סחר לא פורמלי"

בתגובה לכך, במכתב שנשלח ממשרד האוצר ועליו חתום מ"מ ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, נכתב כי "המחסור בחמאה חריג בהשוואה לכל מוצר צריכה אחר והביא לתופעות אבסורדיות כגון הגבלת כמות החמאה ללקוח, התפתחות סחר לא פורמלי בחמאה, ומעל הכול, היעדרות החמאה ממדפי החנויות במשך חודשים ארוכים.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כ"ץ ושר החקלאות אלון שוסטר
שר האוצר ישראל כ"ץ ושר החקלאות אלון שוסטר
שר האוצר, ישראל כץ, ושר החקלאות, אלון שוסטר
"הגדלת מכסות הייבוא לא הביאה פיתרון למחסור בחמאה", טוענים באוצר. "לאחר למעלה משנה של ניסיונות לפתרון המשבר, ולאור כישלון כל המאמצים לפיתרון הבעיה בדרכים אחרות, החליט שר האוצר לבטל את המכס על ייבוא חמאה.
"נתוני הצריכה הביתית של חברת סטורנקסט מראים זינוק של 27% בצריכת החמאה בשנת 2020 בהשוואה לצריכה אשתקד. נתונים שמלמדים על מחסור חמור טרם פתיחת השוק לייבוא. בנוסף, עלו טענות כי פתיחת המכס לייבוא עלולה לגרום להתייקרות החמאה ולהעלאת יוקר המחיה. פתיחת הייבוא הביאה להגדלת ההיצע ולמתן אפשרויות בחירה לצרכן בין מגוון רחב של מוצרים (חלקם במחיר מוזל מהמחיר המפוקח וחלקם במחיר יקר יותר).
"בניגוד למצופה, במהלך התקופה בעיית הייצור המקומי רק הוחרפה. עמדתנו היא כי, אחריות הממשלה היא לאפשר אספקת מוצרי חלב סדירה ומגוונת לאזרחי ישראל, ללא מחסור, וללא התניות המגבילות את כמות הצריכה. לשם כך, אנו סבורים כי יש להאריך את הפטור ממכס על חמאה בשנתיים נוספות", נכתב.