"רשמנו בחודש מרץ עלייה של 35% במכירות - אנחנו האחרונים שצריכים לקטר". כך אמר היום (ו') רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק שקמה, בראיון באולפן ynet. לוי התייחס לעלייה בצריכה בעקבות משבר הקורונה. "בחודש שעבר אנשים לא הבינו מה קורה, היו בפאניקה ובחרדות - אז קנו את כל מה שצריך, וגם מה שלא. באפריל כבר ראינו שהמצב מתון יותר", סיפר. על יום העצמאות שיחול בשבוע הבא הוסיף: "באופן טבעי יש ירידה במכירות בגלל המצב, הרי ביום העצמאות אנשים יוצאים החוצה לגנים, לפארקים, לעל האש. אני מקווה שבשנה הבאה המצב יהיה טוב יותר".
לוי התייחס לחובה לשמור על הנחיות משרד הבריאות מחוץ לסניפי רשתות השיווק. "הציבור הישראלי ממושמע, אנחנו רואים שאם פונים אל הלקוחות, הם עושים מה שמבקשים מהם", תיאר. על התורים הארוכים מחוץ לסופרמרקטים אמר: "דווקא בגלל שאין הרבה אנשים בסופר, יש להם יותר זמן להסתכל כי אנחנו מגבילים את כמות הלקוחות - ואז רואים שסל הקניות גדול יותר. למרות זאת יש פחות לקוחות שמגיעים בגלל הסגר, אבל אנחנו מרוצים. בסך הכל אנחנו האחרונים שצריכים לקטר".
1 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
רמי לוי
(צילום: AFP)
יש לך טיפים לעסקים שפותחים עכשיו?
לוי: "כל עסק לגופו, אנחנו סגרנו מעל 30 סניפים של קופיקס, אז עכשיו אנחנו מחכים להנחיות. המדינה קודם כל חייבת לעזור לעסקים הקטנים, במיוחד אלה שחיים מהיד לפה כי קשה להם. אני גם קורא לעסקים הגדולים - אם הם יכולים לבוא לקראת העסקים הקטנים, למשל אם מישהו מוכר משהו והוא חזק יותר ממנו, שיתן לו אשראי יותר גדול ליותר זמן, וכך הוא נותן לו יותר אוויר. אם כולם יחשבו חיובי אני מאמין שהכל יהיה בסדר".

בכירי המשק לוחצים לשוב לשגרה

באולפן ynet התארח גם יו"ר נשיאות המגזר העסקי ויו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, שהבהיר כי על הממשלה להרחיב בצורה משמעותית את פתיחת הסגר לעסקים נוספים במשק הישראלי. "הממשלה יכולה לסמוך עלינו וצריכה להנחות אותנו בקווים כלכליים, ואנחנו צריכים ליישם את זה", אמר, "המקומות היחידים שבשלב הזה אני מסכים עם משרד הבריאות שלא יפתחו אלה המקומות הומי האדם במקומות סגורים. כל המקומות הפתוחים, כל הרחובות, כל העסקים צריכים להיפתח עכשיו ומיד. אנחנו המצאנו את השיטה של הקפסולות ואנחנו יודעים לחלק את עצמנו בצורה בטוחה".

אמיתי התייחס להחלטה לפתוח את ענקית הריהוט איקאה, שעוררה סערה בימים האחרונים. "אני חושב שהייתה פה טעות, שיקול דעת לא ראוי", אמר, "אנחנו צריכים לפתוח את כל המקומות הפתוחים שלא מסכנים את הציבור. צריך לתת לנו את אמצעי הבטיחות ואנחנו מתחיביים לעשות זאת - כי ברירת המחדל האחרת היא לא לפתוח והמשמעות היא קריסה של המגזר העסקי. אני כבר רואה חלק מהעסקים שחוזרים באופן עצמאי - אז למה לנו? בואו נגדיר את אמצעי הבטיחות, תנו לנו לנהל את זה".
אמיתי התייחס גם להחלטה שלא להחזיר את התלמידים לבית הספר. "מה שמטריד אותי כרגע זה שלצד פתיחת המשק, צריך להבין שאנחנו חייבים לפתוח גם את מערכת החינוך, לפחות בגיל הרך בכיתות א' עד ג', כי אני יודע לומר היום בוודאות - כל עוד לא נפתחת מערכת החינוך, אנחנו נפסיד כל יום. המשק יפסיד 400 עד 500 מיליון שקל. מחצית מהמורים לא יגיעו לעבודה גם אם אנחנו נרצה. תנאי הכרחי זה פתיחה של מערכת החינוך בצורה מבוקרת וחכמה".
עסקים רבים יקרסו כאן?
אמיתי: "בוודאי. אנחנו כבר מכירים ועובדים על הנתונים. עסקים שקרסו לא יחזרו, אנחנו נמצא את עצמנו עם קרוב ל-15% מובטלים, מדובר בסדר גודל של כ-400 אלף איש שיצטרכו לחפש מקום עבודה חלופי. גם זאת משימה לאומית שנצטרך להשתתף בה עם תוכנית סדורה. אחד הדברים החשובים זה הוודאות. צריך לשמור על המורל ולראות את האור בקצה המנהרה. לא יכול להיות שכל כמה ימים נשמע עוד נכון. זה לא נכון - חייבים לעבוד בתרבות ארגונית מסודרת. כשאין תוכנית ועובדים בכיבוי שריפות זה יוצר נזק. גם אנחנו, גם הציבור, גם המשרדים הממשלתיים - כולם חייבים להיצמד לתוכנית סדורה שכולנו נדע את המשמעויות שלה. אי אפשר לנהל ככה עסקים ואי אפשר לדרוש מבעלי העסקים להתנהל בצורה כזאת".