משבר הקורונה הכה פגיעה קשה מנשוא במשק הישראלי, ונראה שהספקנו כבר כמעט לשכוח עד כמה מפחיד היה לצאת החוצה מפני אימת הנגיף רק לפני שבועות ספורים. בעלי העסקים הקטנים, העצמאים וגם מנהלי הרשתות הגדולות לא היו מוכנים לעבור על המצב בשתיקה, והשבוע עטו מסכות וכפפות ויצאו להפגין באמצעות מחאות ענק נגד תוכניות היציאה מהמשבר ותקציבי הסיוע. רבים מהם התלוננו על כך שאין הסבר מניח את הדעת להחלטה לפתוח חנויות בענפים מסוימים ואחרים לא.
כך למשל, מנהלי הקניונים הלינו על ההחלטה לאפשר לענקית הריהוט איקאה לפתוח את שעריה בחלק מהסניפים, וכמוהם המסעדנים שאיימו לחדש את משלוחי הטייק אווי. גם בתעשיית היופי התלוננו על המצב הקשה שאליו נקלעו, ואף הזהירו מפני עבריינים שממשיכים לפעול בניגוד להנחיות. חלפני הכספים ביקרו את ההחלטה להשאיר את הסניפים סגורים, ואילו אנשי התרבות והאמנות אף הפרו אמש את ההנחיות של משרד הבריאות בהפגנה שערכו בתל אביב, שכללה התקהלות המונית.
1 צפייה בגלריה
הפגנת עצמאים בקיסריה
הפגנת עצמאים בקיסריה
הפגנת עצמאים בקיסריה
(צילום: שמיר אלבז)
המשבר לא פסח גם על ענף ההייטק, שנראה היה שעד כה הצליח להשאיר את עובדיו בתעסוקה מהבית. מאות הוצאו לחופשה ללא תשלום, רבים פוטרו. על פי נתוני שירות התעסוקה, מספר הנרשמים מתחילת מרץ צפוי לעבור בסוף השבוע הקרוב את המיליון: מדובר על 995,666 דורשי עבודה, מהם 88% בחל"ת ו-7.2% פוטרו. השאר התפטרו או שאינם תובעי קצבה כלשהי, כאשר מספר הנרשמים לאתר שירות התעסוקה בחודש אפריל בלבד עומד על 145,269 דורשי עבודה עד כה.
לאורך התקופה הנוכחית בממשלה החלו לשחרר אט-אט את הסגר שהתהדק על צווארם של בעלי העסקים, אולם מבחינת האחרונים מדובר במעט מדי, בתקווה שלא מאוחר מדי. אמש כבר התגבשו הנחיות נוספות לגבי פתיחת המשק, ובשטח ניכרת אווירה מסוימת של חזרה לשגרה. כרגע יש לקוות שכל אלה שיחזרו להפעיל את עסקיהם, כמו גם הלקוחות שיגיעו, ישמרו על ההנחיות של משרד הבריאות כדי למנוע גל נוסף של התפשטות המגפה, ששינתה את פניה של החברה הישראלית ואת פני העולם כולו.

שינויים בהרגלי הצריכה

משבר הקורונה השפיע גם על הרגלי הצריכה. על פי נתוני סטורנקסט שפורסמו השבוע, הקניות במרכולים השכונתיים זינקו בשיעור של 11% בשבוע שעבר, ולעומת זאת הקניות בחנויות הדיסקאונט בפאתי הערים רשמו ירידה של 18%. דווקא בתקופה שבה רבים מצויים ללא עבודה, הנתון הזה הוביל לכך שאחת מרשתות השיווק המובילות הסבה לא מעט חנויות מוזלות שלה לפורמט היקר יותר.
גם ענף הנדל"ן מושפע מהנגיף ונראה שרוכשי הדירות חזרו לשבת על הגדר בחודש החולף. על פי סקירה שפרסמה השבוע הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, נתונים ראשוניים לחודש מרץ מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות, הן בדירות חדשות והן בדירות מיד שנייה (האוצר מבצע ניתוח של עסקאות מקרקעין בענף הנדל"ן למגורים חודשיים לאחור). לדברי הכלכלנית, הנתונים החזויים למרץ צפויים להיות הגבוהים ביותר מאז יולי 2015.
בנוסף, בגלל הקורונה חלה צניחה במספר הדירות שאישר מינהל התכנון, והקבלנים מזהירים כי הענף במשבר עמוק על רקע העובדה שהוא חסר לא פחות מ-20 אלף עובדים. בינתיים מדד המחירים של הלמ"ס שפורסם בחג הפסח הציג המשך עליות במחירי הדירות, אולם הוא התייחס לתקופה שלפני הקורונה. נותר לחכות ולראות האם המצב הנוכחי צפוי להשפיע על גרף מחירי הדיור.
פורסם לראשונה: 08:49, 24.04.20