תורמים, אבל פחות: מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי שהתלווה לה הביאו לירידות חדות בשיעור התורמים לארגונים חברתיים, בסך התרומה ובהיקף ההתנדבויות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מחקר חדש של המכון למשפט ופילנתרופיה באוניברסיטת תל אביב בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון, המתפרסם לראשונה ב"ממון" וב-ynet, קובע כי מאז התפרצות הנגיף הארגונים החברתיים סבלו מירידה חדה של כ-20% בשיעור התורמים ומירידה של 12% בסכומי התרומה, בהשוואה לשנת 2019.
2 צפייה בגלריה
סיוע לחג הפסח
סיוע לחג הפסח
סיוע למשפחות נזקקות
(צילום: עודד קרני, לע"מ)
הירידה הזו מעוררת דאגה ממשית באשר לעמידות הפיננסית של הארגונים האלו, חוששים במכון, שכן היא מייצגת הפחתה של מאות מיליוני שקלים בהכנסות הכוללות של ארגוני המגזר השלישי.

מתנדבים פחות

במהלך שני גלי ההתפרצות, מעידים הנתונים, היקף ההתנדבות צנח ב-36% בהשוואה לשנת 2019 - משמע אובדן של מאות אלפי מתנדבים. החוקרים סבורים שגם אם לוקחים בחשבון את הצמצום בפעילות, שנובע בהכרח מהסגרים שהוטלו וממגבלות הריחוק החברתי, מדובר בפגיעה ממשית ביכולת הארגונים לספק שירותים.
המחקר נערך על ידי עו"ד גליה פיט מהמכון למשפט ופילנתרופיה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב וחגי כץ מהפקולטה לניהול באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ובמסגרתו נבחנו המגמות השונות, החל מהתפרצות הגל הראשון במרץ ועד לעיצומו של הגל השני בספטמבר. המחקר הורכב מסקרים שבועיים שכוללים כ-550 משיבים מהציבור היהודי והערבי.
2 צפייה בגלריה
גליה פיט וחגי כץ
גליה פיט וחגי כץ
גליה פיט וחגי כץ
(צילום: גל חרמוני ודני מיכליס)
מהנתונים עולה כי ממוצע התרומות השבועי לארגונים חברתיים בשנת 2019 היה 234 שקל לאדם, כאשר במהלך הגל הראשון הוא ירד ל-228 שקל, ובמהלך הגל השני מגמת הירידה המשיכה ל-206 שקל.
שיעור התורמים הממוצע הכולל (גם תרומות פורמליות לארגונים וגם תרומות בלתי פורמליות לאדם פרטי או במשפחה) נשאר יציב פחות או יותר, ועמד על כמחצית מהציבור שמדווחים על תרומה מדי שבוע. לעומתו, חלה ירידה מתמשכת בשיעור הממוצע של התורמים לארגונים חברתיים. ממוצע שנתי של 37.6% ב-2019 לעומת 30.4% בלבד בעיצומו של הגל השני.

נדרש סיוע מיידי

החוקרים מודאגים מהנתונים, שכן על פי רוב במצבי אסון ומלחמה, למשל, ישנה עלייה ניכרת, אף אם זמנית, בהיקפי ההתנהגות הפילנתרופית של הציבור. "הממצאים מראים שהמגזר השלישי בישראל נמצא במשבר עמוק אשר משמעויותיו ארוכות הטווח עדיין אינן ידועות, אבל הן לבטח כוללות פגיעה אנושה בארגונים שמספקים שירותים חברתיים שונים, חלקם שירותים חיוניים לאוכלוסיות שונות, ובפרט לחלשים ביותר בחברה", כתבו החוקרים.
לדעת החוקרים המצב מחייב התגייסות מיידית לבקרת נזקים, ומוטב במספר צירים במקביל - "בעידוד הציבור לשוב לרמות מעורבות חברתית כפי שהיו לפני המשבר, ואף למעלה מכך, ובסיוע חירום לשמירה על יציבותם הכלכלית של ארגוני המגזר השלישי. נדרשת לשם כך פעולה משותפת של הממשלה ושל ארגוני המגזר השלישי, ובפרט ארגונים מתאמים ומרכזיים. ויפה שעה אחת קודם".