השהות הממושכת בבית, הפכה את רובנו לבשלנים, גם אם לא היינו כאלה לפני כן. מטבח שלא תוכנן נכון ויכולנו לחיות איתו בשלום, מפריע לנו הרבה יותר מבעבר. כדי שלא תחזרו על טעויות תכנון נפוצות, הנה עוד כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם, לפני שמזמינים את המטבח.
בכתבות קודמות הרחבנו על טעויות בתכנון תאורה למטבח, על האי במטבח ועל המרחקים החשובים בין האלמנטים השונים. פירטנו על טעויות הקשורות לפרזול ולשטחי אחסון.
בכתבה זו נתמקד במיקום מכשירי החשמל הקטנים, בחירת הכיור והכיריים מראש וכן בתוספות חשובות של נקודות מים.


4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיריים וכיור: הפרקטיקה יותר חשובה מהסימטריה

אם תשאלו את מעצב הפנים שחושב על צילומי הבית שלכם והוספתו לגלריית הפרויקטים שלו, אז התשובה היא שסימטריה ואסתטיקה יותר חשובות מהפרקטיקה.
ואולם, אם תחשבו על האינטרס שלכם, הפרקטיקה תנצח. אם תיקחו בחשבון את העובדה שלאורך לפחות 15 שנה, אתם אלו שתשמשו מדי יום בכיור ובכיריים, והגודל שלהם ישפיע על נוחות העבודה במטבח שלכם, לאורך כל-כך הרבה שעות, סביר להניח שתבחרו בפתרון הנוח, ולא בפתרון המעוצב יותר.
4 צפייה בגלריה
למה להתפשר על גודל הכיור? בחרו אותו לפני תכנון המטבח
למה להתפשר על גודל הכיור? בחרו אותו לפני תכנון המטבח
למה להתפשר על גודל הכיור? בחרו אותו לפני תכנון המטבח
(צילום: shutterstock)
"כבר בשלב התכנון, כדאי לדעת איזה סוג כיריים תרצו, מה רוחב הכיור הנדרש ועד כמה המטבח פעיל", מסביר אסף ברהום, מנכ"ל מג'סטיק ג'ימסטון, יבואן נאוליט ישראל. "למשל, אם אתם מרבים לבשל, ותרצו לבשל בנוחות 3 סירים גדולים במקביל, מבלי שהם יגעו אחד בשני, ומבלי שתצטרכו להאריך את משך הבישול לשווא, ולבשל בסבבים, כדאי שתבחרו מראש בכיריים מרווחות במיוחד. כך גם לגבי הכיור, אם אתם רוצים להניח כמות גדולה של כלים בתוך הכיור, ולא להשאיר אותם על השיש עד להדחה הבאה, דאגו שהכיור יהיה במידות גדולות במיוחד. כך גם אם אתם שומרי כשרות, וזקוקים לשני כיורים נפרדים ומרווחים יחסית".
לדבריו, "דבר נוסף, הוא שלעתים לא לוקחים בחשבון את עומק השיש, ומשלמים מחיר בכיור שאינו עמוק מספיק ובברז שצמוד לקיר, כך שבכל פתיחה וסגירה של הברז היד נתקעת בקיר. אלו פרטים קטנים, שמאוד מציקים ביומיום, ובעת הזמנת מטבח לא מקדישים להם מספיק תשומת-לב".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ נאוליט ישראל)
אם הארון שמיועד לכיור ולכיריים, לא יהיה מספיק מרווח מראש, תצטרכו להתפשר על שניהם. "פעמים רבות, אנשים מזמינים עבודת נגרות למטבח, ורק לאחר מכן בוחרים את מכשירי החשמל, ואת הכיור ואת הכיריים", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "זאת בפירוש טעות גדולה, שגוררת תסכול ופשרה על מידות סטנדרטיות ומאכזבות".
גם בדירת קבלן, שבה מידות המטבח מוכתבות מראש, ניתן "לנצח" את התכנון הגרוע, ולהעדיף פתרונות אחסון שגולשים אל תוך שטח הסלון, על חשבון הנוחות של השימוש בכיור, הכיריים והמקרר. "ישנם לא מעט כלים שאינם בשימוש יומיומי, ואשר גוזלים שטח עבודה יקר", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "תכנון יצירתי, ששם דגש על נוחות, פרקטיקה וחשיבה על אחסון חכם – יכולים לתת מענה גם במקרים שבהם המטבח קטן במיוחד.
לתכנן חכם, לא בהכרח עולה יותר כסף. זה פשוט מצריך חשיבה מוקדמת, ומודעות לצרכים של המשתמש. גם אם יש מגבלת מקום, ניתן לייצר בה את התנאים האופטימליים.
4 צפייה בגלריה
 מפריע לכם שכל מכשירי החשמל הקטנים על השיש? הסתירו אותם עם תריס או דלת הזזה
 מפריע לכם שכל מכשירי החשמל הקטנים על השיש? הסתירו אותם עם תריס או דלת הזזה
מפריע לכם שכל מכשירי החשמל הקטנים על השיש? הסתירו אותם עם תריס או דלת הזזה
(צילום: shutterstock)

במקום להכניס ולהוציא את הטוסטר מהמגירה: תריס או דלת נגררת

הטוסטר, הקומקום, המצנם, מכונת הקפה, המיקסר, מעבד המזון – כל אלו הם גאדג'טים שמצטלמים טוב לבלוגים של אוכל, אבל האם באמת הם מעניקים למטבח שלכם מראה נקי? האם כולם מעוצבים כך שהם מתאימים זה לזה? האם זה לא גורם למטבח שלכם להיראות מבולגן, צעקני ואף מסחרי? כיום, שהמטבח הפך להיות כמעט כמו קיר כוח של הסלון, ריבוי מכשירי החשמל הקטנים, הופך את החלל הציבורי שלכם לעמוס ומבולגן. זאת, גם אם את פריקים של סדר וניקיון.
"הפתרון לכך הוא למקם את כל המכשירים על השיש, בתוך נישה שניתן לסגור עם דלת תריס או עם דלת הזזה", אומר ברהום. "זה מבטל את הצורך להוציא ולהכניס אותם בכל פעם לארונות או למגירות בצורה מסורבלת. כשהפריטים האלה על השיש, הם ממילא בנישה שנחשבת למטה, כי לא באמת ניתן לעבוד על משטח העבודה הזה. לכן, כל זמן שלא משתמשים בו, אפשר פשוט לסגור אותו וליהנות תוך רגע ממראה נקי ומסודר. בארון תריס ממוצע יכולים להיכנס כ-4 מוצרי חשמל המונחים על השיש".
לדבריו, "כדאי למקם גם תאורה טובה באזור זה, מתחת לארונות הגבוהים, אם יש כאלה. דווקא ככל שהמטבח קטן, יש משמעות גדולה יותר לשמירה על סדר בעיניים".
עוד כתבות בנושא:

נקודת מים לבר ולמקרר

"בבתים רבים לא דואגים מראש לתכנון נקודת מים נוספת לבר המים, ואז התוצאה היא שבסיום השיפוץ יש צורך בקידוח בשיש, ובהעברת צינורות מים דרך ארונות המטבח", אומרים במוקד השירות. "עם תכנון מראש, לא רק שהדבר יותר אסתטי, זה גם מפחית משמעותית עלויות. תוספת של נקודת מים בשלבי בנייה או שיפוץ היא זניחה, ומונעת צורך בעבודות נגרות. מעבר לכך, אם בעתיד רוצים לשנות את מיקום בר המים או לבטל אותו, נשארים עם חור בשיש".
מזמינים מטבח מנגר? למחירון המלא לחצו כאן
ברהום: "גם אם כיום נראה שבר מים הוא הפתרון הנפוץ ביותר, הרי כיום יש מגמת מעבר לברז עדין עם סנן למים קרים ולרותחים (הממוקם ליד הכיור). כמו כן, מקררים רבים כוללים מסנן וקוביות קרח, שלרוב לא מצדיקים תחזוקה של בר מים בנוסף.
"לכן, כדאי מאוד לדאוג לתוספת של שתי נקודות מים, גם אם אינכם בטוחים שתשמשו בהן: גם לבר מים שאולי תרצו למקם בעתיד (או אם תשכירו את הנכס, אז השוכרים שלכם ירצו להוסיף), וגם נקודת מים למקרה שתרצו בעתיד לרכוש מקרר שכולל סנן מים וקוביות קרח".
צריכים נגר בתחום המטבחים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 09:00, 27.05.20