"אני מתחיל לזהות בציבור אווירה של שיסוי של סקטור בסקטור, וזה דבר שאנו צריכים להיזהר ממנו. נכנסנו למשבר ביחד, ואנחנו צריכים לצאת ממנו כולנו". כך אמר היום (ב') יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, באולפן ynet. "יש מדינה בקצה, יש ציבור עובדים - צריך לראות איך אנחנו דואגים לכולם ועושים את האיזונים הנכונים", המשיך.
לדבריו, "בעת הזו צריך לדבר על ממלכתיות, ואני מצפה מכלל המגזרים, כולל מחברתי בן דוד (הכוונה ליפה בן-דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים - א.ל) לראות איך אנחנו מגלים ממלכתיות כולנו ביחד על מנת שבסופו של דבר המשק התייצב ונגיע למצב שאנחנו יוצאים מהמשבר הזה".
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
"אני רואה שיסוי במגזרים וצריך לעצור את זה". ארנון בר דוד
(צילום: טל שחר)
"אין מנהיגות כלכלית במדינת ישראל, אין באמת אוצר שמזרים כסף לבעלי העסקים ועצמאים. ליבי איתם ואני נלחם בשבילם - חלק מהשינוי בתוכנית הסיוע נעשה כתוצאה מהמאבק שלנו"
בר דוד התייחס להתנגדות המורים להוספת ימי לימוד בחופש הגדול: "יש פתרון אחד על השולחן, יש הסכם שחתמנו עליו במוצאי שבת - על המשך השבועיים האלה במשק - שתופס 800 אלף עובדים. אני חושב שההסכם מתאים גם למורים ומצפה שחברתי יפה בן-דויד תיכנס להסכם ואז הוא נותן עוד 3.5 ימים שיצטרכו לעבוד ביולי. אני לא יודע מתי הקורונה תסתיים, אנחנו צריכים להבין כל צד את הצד השני על מנת שלא נשסה ציבור אחד בציבור שני. מה שמתחיל להיות פה עכשיו זה שיסוי ואת זה אנחנו צריכים לעצור".
על מחאת העצמאים הבהיר יו"ר ההסתדרות כי לשיטתו "אין מנהיגות כלכלית במדינת ישראל, אין באמת אוצר שמזרים כסף לבעלי העסקים ועצמאים. ליבי איתם ואני נלחם בשבילם - חלק מהשינוי בתוכנית הסיוע נעשה כתוצאה מהמאבק שאנחנו מנהלים". לטענתו, "יש חורים בתוכנית, במשחק במספרים שעושה האוצר. צריך להבין מי זה האוצר: באים עם תפיסת עולם קפיטליסטית לפיה החזק ישרוד והחלש ייפול. את זה אנחנו צריכים להפסיק. חייבים להגיע למצב שמדינת הרווחה שבנינו פה תמשיך לתת את מה שהיא צריכה לתת לאזרחים על מנת שנוכל לעבור את המשבר בשלום".

"בשביל מה חיים במדינה אם היא לא יודעת להכניס את היד לכיס"

"בשביל מה כולנו חיים במדינה, אם המדינה לא יודעת להכניס נכון את היד לכיס", המשיך, "כל הקרנות שהקימו לעצמאים אלה קרנות של הלוואות שכמעט בלתי אפשרי לקחת כסף מהן. הסכומים שנתנו לעצמאים זה לעג לרש. היה צריך להכניס אותם תחת הוראות שעה להצמדה לביטוח לאומי - מגיע להם ביטוח לאומי כמו השכירים. ההבדלים לא כל כך גדולים. מרבית הכספים ששם האוצר הולכים לדמי אבטלה. כל השאר זה כסף שאי אפשר בכלל לחלק ואני חושב שצריך להכניס יד לכיס ולהעביר מענקים לכל בתי האב, ובעיקר לעצמאים, על מנת שישרדו וכדי שהעובדים יחזרו לעבודה".
מי שמכתיב את המדיניות הוא רה"מ, אולי המסר צריך להיות מופנה כלפיו?
בר דוד: "המסר עבר אליו כבר מזמן, שוחחתי איתו בתחילת המשבר, חשבתי שהוא היה צריך למנות מנהל אירוע למשבר הזה, לצערי הוא לא מינה. מנהיגות כלכלית נבחנת בעת משבר ולצערי זה לא קיים. צריך לקום פה מישהו עם חמלה אמיתית, שיראה ויתכלל את כל המגזרים במדינת ישראל ויטפל בהם, אחרת יהיה פה מצב של יום כיפור של הכלכלה הישראלית. אנחנו מתקרבים לשם, אנחנו רכבת שדוהרת לתהום, ואף אחד לא עוצר אותה, זה הזמן לקרוא לרה"מ ולשר האוצר - זה שאתם נותנים הוראות והנחיות ב-21:00 בערב, הכל טוב. אבל תתנו הוראות מדויקות לפקידי האוצר מה אתם רוצים מהם שיעשו - אחרת זה לא יקרה. אנחנו מהמדינות האחרונות בעולם שלא שמו את היד בכיס ומעבירות כספים למגזרים השונים על מנת להציל אותם".
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד במשרדו
ארנון בר דוד במשרדו
"המסר לרה"מ העובר כבר מזמן". ארנון בר דוד במשרדו
(צילום: טל שחר)
"אנחנו במלחמה, במלחמה מכניסים יד לרזרבות, ומוציאים מהמגזרים, נותנים לאנשים לחיות כדי שנוכל להחזיר את המשק - אבל ראיתם איך זה מתנהל"
אם לא יועבר עכשיו כסף נשלם אח"כ הרבה יותר?
"בהחלט, באבטלה, בעלייה בגירעון, נשלם מחירים כבדים מאוד. יש למדינה כסף, נכנסנו למשבר הזה ביחס חוב-תוצר 60-40, אנחנו במצב שהמדינה יכולה להכניס יד לכיס - אם לא היום אז מתי? אנחנו נמצאים במלחמה, במלחמה מכניסים יד לרזרבות, ומוציאים מהמגזרים, נותנים לאנשים לחיות כדי שנוכל להחזיר את המשק. ציפיתי לתוכנית קצת יותר נרחבת במוצ"ש של החזרה של המשק, אבל ראיתם איך זה מתנהל. מודיעים ב-21:00 תוכנית אחת, בחצות השרים יושבים, זה נהיה כמו שזה נראה וזה לא נראה טוב, צריך לפתוח את המשק הרבה יותר. מה היה קורה אם היינו פותחים את כל חנויות הרחוב לגמרי? הכל כולל הכל, מספרות, עם הוראות של משרד הבריאות. צריך להתחיל לתת לאנשים לחיות".
צריך לפתוח את המשק ביתר שאת?
"צריך היה לעלות ל-50% את התפוסה במקומות העבודה, לפתוח את כל חנויות הרחוב, לפתוח את הקניונים בתחילת מאי, אבל זה כבר שלב שני. לאן נגיע בתחילת מאי במצב הזה? אנחנו נמצאים בשלב ראשון, המשק כולו קפוץ, קשה לפתוח חנויות כי בקושי אנשים נכנסים, אז אנחנו ממשיכים בקיפאון הזה, אנחנו רואים את התופעה שראינו אתמול (מחאת העצמאים - א.ל) עם אנשים שהגיעו לסף ייאוש ואנחנו חייבים לעצור את זה".