אחרי הבשורה לכחצי מיליון מתוך 800 אלף עובדי המגזר הציבורי, שיוכלו לפחות עד אוקטובר לעבוד יום אחד בשבוע מהבית, בדקנו מי מהם יצטרך להגיע בכל זאת למשרד, מה יהיה על המעסיקים לעשות ומה תהיה ההשפעה על תנאי השכר?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
תמונה של עבודה מהבית
תמונה של עבודה מהבית
עבודה מהבית
(צילום: Shutterstock)
איך המעסיקים נערכים? על המעסיקים יהיה לקבוע, על פי שיקול דעתם, מתכונת עבודה שתאפשר לעובדים לבצע את עבודתם מחוץ למקום העבודה, בכפוף לצורכי העבודה וליכולת המעסיק ליישם מתכונת עבודה מתאימה. בר-נתן הורה למעסיקים לבצע תכנון מראש של יום העבודה מהבית, תוך תעדוף המשימות המתאימות יותר לביצוע בסביבת העבודה מהבית כמו משימות כתיבה והכנה הדורשות ריכוז והמתאימות לביצוע בסביבת עבודה שקטה.
בעתיד יהיה כמובן גם צורך להחליט בעניין ביצוע עבודת שעות נוספות מהבית ואלו שעות עבודה יהיו הנכונות לכל עובד, כאשר ייתכן שחלק מהעובדים יעבדו מהבית בשעות שאינן זהות לעבודתם במקום העבודה.
יש 800 אלף עובדים במגזר הציבורי. מי מהם יוכלו לעבוד יום בשבוע מהבית? לא מעט עובדים לא יוכלו לנצל את ההוראה הזאת. למשל, כל עובדי מערכת החינוך, עובדי גינון וניקיון, נותני שירות וקבלת קהל במוסדות שונים, נהגים וכדומה. ההערכה היא שיותר ממחצית עובדי המגזר הציבורי יוכלו לעבוד מהבית, אך רבים לא יוכלו ליהנות מהטבה זו ולפי שעה לא נבחן פיצוי בעניינם.
עובדי הוראה, עובדי גינון וניקיון, נותני שירות וקבלת קהל במוסדות שונים, נהגים וכדומה, לא יוכלו ליהנות מהטבה זו - ולפי שעה לא נבחן פיצוי בעניינם
מי יקבע אילו עובדים יוכלו לעבוד יום בשבוע מהבית? על פי הוראת הממונה על השכר, כל מנהל (למשל ראש אגף או מחלקה) יצטרך להחליט מי הם העובדים שיוכלו לעבוד מהבית. העבודה מהבית אינה אוטומטית, והעובד יצטרך לחתום על טופס בקשה להשתתפות במודל העבודה מרחוק.
מה התנאים הבסיסיים לעבודה מהבית? מי שעבודתם מאפשרת עבודה מהבית, מי שתהיה להם נגישות טכנולוגית לביצוע תפקידם מהבית, מי שאינם מועסקים בעבודה הדורשת רגישות מיוחדת בתחום אבטחת המידע. העובד יהיה זמין במהלך יום העבודה מהבית, לאורך כל שעות עבודתו.
תנאי השכר של העובד ישתנו? המעסיק יצטרך לסכם עם העובד את התנאים. ייתכן שהחזרים שונים שהעובד מקבל, למשל על נסיעות או ארוחות, יבוטלו או יקוצצו.
אפשר להעביר יום עבודה משבוע אחד לאחר? הממונה על השכר אוסר "צבירה" של ימי עבודה מהבית. לא יאושר בשום מקרה יותר מיום עבודה אחד מהבית.
יתאפשר לקיים יום עבודה משולב, חלק במקום העבודה וחלק מהבית? הממונה על השכר יאשר הסדר כזה ובלבד שהמעסיקים יאפשרו עד יומיים נוספים בחודש לפי הסדר זה. דהיינו, עובד יוכל לעבוד, למשל, ארבע שעות מהבית במשך שישה ימים בחודש.
האם יום העבודה מהבית יהיה קבוע, למשל כל יום שלישי? הממונה מציע שהמעסיק יגדיר מראש את יום העבודה השבועי מהבית כיום קבוע, אולם הדבר אינו בגדר חיוב.
מותר למעסיק לבקש מהעובד להגיע למקום העבודה ביום העבודה מהבית שלו? אין במתן אישור עקרוני לביצוע העבודה מרחוק על ידי המעסיק כדי לשלול את האפשרות לחייב את העובד להגיע למקום העבודה במהלך יום העבודה מרחוק, אם יימצא צורך בכך.
העבודה מהבית תתבצע לפי השעות הקבועות במקום העבודה? המעסיק רשאי לאשר לעובד לעבוד את מספר השעות היומי באופן גמיש, לסירוגין, במשך כל שעות היום.
ועובד במשמרות? העובד יחויב לעבוד את כל שעות העבודה במשמרתו הקבועה.
ניתן יהיה לעבוד שעות נוספות מהבית? הממונה על השכר אסר לחלוטין, לפחות בשלב הניסיון, עבודה בשעות נוספות מהבית: "בשל חשש מטשטוש גבולות, לא תאושר ולא תתאפשר עבודה בשעות נוספות מרחוק".
וביצוע כוננות ביום עבודה מרחוק תותר? שלילי. אין לאשר ביצוע כוננות מהבית ואין לאשר דיווח עליה.
מה התכנון לגבי העתיד? בתום הפיילוט יוחלט אם להמשיך במתכונת של יום עבודה מהבית או לחזור לעבודה מלאה ממקום העבודה.
בהודעה של הממונה על השכר ויחסי העבודה במשרד האוצר, קובי בר-נתן, נמסר כי ההחלטה לאפשר לעובדי המגזר הציבורי לעבוד יום בשבוע מהבית היא בעצם הארכה של המתכונת שהייתה נהוגה בימי הקורונה בחלק גדול מהמשרדים והגופים הציבוריים. אולם הפעם, הכוונה של בר-נתן היא לבצע פיילוט שיימשך חצי שנה במטרה להמשיך כך באופן קבוע, כאמור.
ההערכה הראשונית היא שיותר מחצי מיליון עובדים יוכלו לעבוד מהבית. עדיין לא חושבו העלויות או אולי דווקא הרווחים של הגופים והמוסדות הציבוריים מהמהלך. ייתכן, למשל, שהם ייצאו נשכרים מקיזוז סבסוד נסיעות, ארוחות וכדומה ארבע פעמים בחודש. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שבעתיד מעסיקים יצטרכו לפצות עובדים על הוצאות שייגרמו להם בעת העבודה מהבית, למשל בעבור ציוד כמו מחשבים ומדפסות.
"למרות שמצב החירום בשל נגיף הקורונה טרם הגיע לסיומו, נוכח ההקלות בהגבלות על שהייה של עובדים במקומות העבודה, לצד תהליך הלימוד שקיימנו על מודל העבודה מרחוק, מצאנו לנכון לפרסם הנחיה זו כבר עתה", ציין בר-נתן במסמך ששיגר לכל המעסיקים במגזר הציבורי.