בשורה לעובדי המגזר הציבורי: לפחות עד אוקטובר יוכלו לעבוד יום אחד בשבוע מהבית. בכך מוארכת למעשה בחלק גדול מהמשרדים והגופים הציבוריים מתכונת שהייתה נהוגה בהם בימי הקורונה, אולם הפעם הכוונה היא לבצע פיילוט שיימשך חצי שנה במטרה להמשיך במתכונת הזאת באופן קבוע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההערכה הראשונית היא שיותר מחצי מיליון עובדים יוכלו לעבוד מהבית. עם זאת, עובדים כמו מוכר הכרטיסים במוזיאון ישראל, המדריכה ביד ושם, המאבטחים, מי שמקבל קהל בשירות התעסוקה או בביטוח הלאומי, עובדי ניקיון ועובדי גינון, כמובן שלא יוכלו לעבוד מהבית. לעומתם, חלק מהמנהלים והפקידים יוכלו כנראה ברובם לעבוד יום בשבוע מהבית.
1 צפייה בגלריה
שיחת עבודה בזום
שיחת עבודה בזום
כחצי מיליון עובדי המגזר הציבורי יוכלו להמשיך לעבוד יום בשבוע מהבית
(צילום: Shutterstock)
לפי שעה עדיין לא נעשו חישובים מה יהיו העלויות או אולי דווקא הרווחים של גופים במגזר הציבורי כתוצאה מכוונת הממונה על השכר ויחסי העבודה במשרד האוצר, קובי בר-נתן, להנהיג את המתכונת החדשה באופן קבוע. ייתכן, למשל, שהגופים הציבוריים ייצאו נשכרים מכך, שכן ארבע פעמים בחודש לא יהיה עליהם לממן את נסיעות העובדים למקום עבודתם או ארוחות מסובסדות וכדומה. מאידך, לא ברור אם תפוקת העובדים תהיה אולי נמוכה יותר בעבודה מהבית.
הממונה על השכר מציין במסמך ששיגר לכל המעסיקים במגזר הציבורי כי "העבודה מרחוק בתקופת הקורונה יצרה ניסוי טבעי, שתוצאותיו נבחנו רבות על ידינו, בשיתוף נציבות שירות המדינה ומעסיקים רבים נוספים במגזר הציבורי. בכלים שונים, הן שימשו אותנו בעת גיבוש עקרונות הבסיס הרוחביים לעבודה מרחוק לעת הזו עם החזרה ההדרגתית לשגרה".
בר-נתן מציין כי "למרות שמצב החירום בשל נגיף הקורונה טרם הגיע לסיומו, נוכח ההקלות בהגבלות על שהיית עובדים במקומות העבודה עליהן הוחלט לאחרונה, לצד תהליך הלימוד שקיימנו על מודל העבודה מרחוק, מצאנו לנכון לפרסם הנחיה זו כבר עתה".

לתעדף משימות הדורשות ריכוז

בחצי השנה הקרובה תיבחן אפקטיביות העבודה מרחוק, וכמו כן יבוצעו שינויים בהנחיית הממונה על השכר עם תום תקופת הניסיון. בין השאר הוחלט כי על המעסיקים יהיה לקבוע, על פי שיקול דעתם, מתכונת עבודה שתאפשר לעובדים לבצע את עבודתם מחוץ למקום העבודה, הכל בכפוף לצורכי העבודה וליכולתו של המעסיק ליישם מתכונת עבודה מתאימה.
העבודה מהבית תשפיע גם על ירידה בפקקים בכבישים ותמנע חלק מהבלאי של ריהוט, כיסאות, שולחנות, תאורה וכדומה במקומות העבודה. עם זאת, היא תחייב בעתיד מעסיקים לפצות עובדים על הוצאות שייגרמו להם בעת העבודה מהבית, למשל בתחום התקשורת, מכשור, כמו מחשבים או מדפסות, למשל, וכיוצא באלה.
הממונה על השכר הורה גם למעסיקים לבצע תכנון מראש של יום העבודה מהבית, תוך תיעדוף המשימות המתאימות יותר לביצוע בסביבת העבודה מהבית כמו משימות כתיבה והכנה הדורשות ריכוז והמתאימות לביצוע בסביבת עבודה שקטה. יש להחליט גם בעניין ביצוע שעות נוספות מהבית ואלו שעות עבודה יהיו הנכונות לכל עובד, כאשר ייתכן שחלק מהעובדים יעבדו מהבית בשעות שאינן זהות לעבודתם במקום העבודה.