תוכנית ענק בגבעתיים צפויה לחדש את פני הכניסה לעיר שבמרכז אזורי הביקוש: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה אתמול (ב') להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת רמב"ם הוותיקה בגבעתיים, הגובלת עם תל אביב, במסגרתה צפויות להיבנות 3,827 יחידות דיור חדשות, זאת בתוספת ל-3,047 הדירות הקיימות. כמו כן, כוללת התוכנית, שקידומה החל ב-2015, שטחי ציבור בהם שני בתי ספר חדשים.
מדובר בתוכנית מפורטת אחת מתוך שלוש תוכניות התחדשות עירונית בעיר, הנשענת על תוכנית המתאר ל-2040 שאושרה בתחילת השנה ומקודמת על ידי עיריית גבעתיים והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. שתי התוכניות הנוספות מתוכננות בצפון מערב גבעתיים (תוכנית שהומלצה להפקדה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר) ותוכנית ברצועת בן גוריון שנצמאת בשלבים מוקדמים יותר.
3 צפייה בגלריה
שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים. תוכנית הענק נחשפת
שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים. תוכנית הענק נחשפת
שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים. תוכנית הענק נחשפת
(צילום: ירון ברנר)

3 צפייה בגלריה
גבעת רמב"ם בגבעתיים
גבעת רמב"ם בגבעתיים
הדמיית התוכנית בגבעת רמב"ם. עוד 3,800 דירות
(הדמיה: משרד קורין אדריכלים)
אדמותיה של שכונת רמב"ם נרכשו על ידי היזם והתעשיין ישראל טייבר בשנת 1933, והיא כוללת עצים ותיקים ומבנים בעלי ערכים אדריכלים ותרבותיים לצד מבני שיכון. התוכנית החדשה משתרעת על פני שטח של כ-340 דונם וממוקמת בין רחוב ויצמן ממזרח, דרך השלום ממערב (לא רחוק מקניון עזריאלי ותחנת רכבת השלום בתל אביב), דרך רבין מדרום ובית העלמין נחלת יצחק מצפון. הבנייה בלב השכונה צפויה להיות נמוכה יחסית ואילו במספר מתחמים בשולי השכונה, שיכללו שימושים מעורבים ויאפשרו הקצאות משמעותיות לצורכי ציבור, יוקמו מגדלי מגורים.
השכונה מאופיינת בעצים רבים, והתוכנית קובעת עקרונות לשמירה על שדרות העצים הקיימות, תוספת נטיעות ושישה מתחמים לשימור. אחד הרחובות המרכזיים הוא רחוב טייבר, המכוסה כולו בחופת עצים והתוכנית מציעה לשמר אותו באופן שבו המדרכות יורחבו, כמו גם שטחי ציבור ירוקים נוספים בסביבה. זאת כחלק מתוכנית המתאר הכוללנית לעיר.


עתודות הקרקע מוצו, המגדלים יגיעו ל-45 קומות

הפרויקטים יקודמו במתכונת של פינוי בינוי במספר מסלולים: חיזוק ותוספת של 4.5 קומות עד לגובה של 10 קומות בבניין קיימים; או הריסה ובנייה (מגדלים של עד 35 קומות בדרך רבין וגד 45 קומות בדרך השלום). שטחי הציבור ישתרעו על שטח כולל של כ-19 דונם. לאורך הרחובות ויצמן ורמב"ם יתווספו שטחי מסחר וציבור, ואילו בדרכים הראשיות (דרך רבין העירונית ודרך השלום הבין עירונית) יוקדמו מרכזי תעסוקה ומסחר.
מדובר בתוכנית משמעותית לעיר, שבה כל עתודות הקרקע כבר מוצו והתחדשות עירונית מהווה את הדרך לתוספת בנייה. בוועדה המחוזית, בראשות אדריכלית דניאלה פוסק, ציינו כי התוכנית היא "תוכנית תקדימית, אשר בוחנת בראיה מתחמית את החוזקות והחולשות של השכונה, ונותנת להם מענה בהתאם לכך. ייחודיותה בכך שהיא מאפשרת מחד התחדשות במגרש בודד, תוך שמירה על אופי השכונה, ומאידך מאפשרת התחדשות במסלול של פינוי בינוי משמעותי, אשר מייצר את שטחי הציבור החסרים כבר היום בשכונה".
3 צפייה בגלריה
שכונת גבעת רמב"ם
שכונת גבעת רמב"ם
שכונת גבעת רמב"ם
(צילום: ירון ברנר)
אשר להיבט התחבורתי, כדי להתמודד עם העומס הצפוי קובעת התוכנית הרחבת זכות הדרך לטובת תנועת הולכי רגל, תוך צמצום תקני חניה ותוספת שבילי אופניים. בשורה התחתונה, התוכנית מתבססת בעיקר על תחבורה ציבורית והסעת המונים במסגרת תוכניות ארציות שמקודמות בנושא. לדברי רקפת פסו קונפורטס, מנהלת המינהלת להתחדשות עירונית בגבעתיים, אחת התפיסות שעומדת מאחורי התוכנית היא שהתנועה צריכה להיות מוטה יותר לתחבורה ציבורית ולהולכי רגל אופניים. "ברגע ששיש עירוב שימושים, גם הצורך בהתניידות מצטמצם", היא מסבירה.
בשיחה עם ynet מוסיפה פסו קונפורטס כי "מדובר במתווה שפוי להתחדשות עירונית שקודם בהליך שיתוף הציבור - הן התושבים והן יזמים שצפויים לממש אותה. ההתחדשות בשכונה תשמור מצד אחד על המרקם של החלק הארי שלה באופן של קידום פרויקט מגרשי או דו מגרשי, בדומה לתמ"א 38. מאידך, אנחנו מבינים שתמ"א 38 סיימה את חייה, ולכן התוכנית אינה נגזרת שלה אלא תעמוד בפני עצמה".

"המבט ממצפור השלום לא ייפגע"

לדברי פסו קונפורטס, במסגרת התוכנית תהיה הקפדה על ערך המבט ממצפור גבעתיים. "אחד הערכים בגבעתיים זה המבט ממצפור השלום - הנקודה הגבוהה ביותר בגוש דן לכיוון תל אביב. המבטים הללו ילוו את התוכנית בשכונת רמב"ם וגובה המבנים יהיה בהתאם, כך שהם לא ייפגעו".
מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכלית חוה ארליך-רוגינסקי, ציינה כי "מדובר בתוכנית חדשנית, דור ב' לתוכניות התחדשות שכונתיות, בהתאם למתווה החדש שיחליף את תמ"א 38. התוכנית מאפשרת הוצאת היתרים לצורך התחדשות במגרש הבודד, בד בבד עם הגדרת מתחמים שיש לתכנן מחדש, בכך יוצרת וודאות לטווח ארוך ומתמרצת התחדשות".
יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, הוסיף כי "תוכנית גבעת רמב"ם היא אחת משלוש תכניות ההתחדשות העירונית המקודמות בגבעתיים במימון ובשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בעלות של כ-2.5 מיליון שקל. התוכנית חשובה מאוד, ועתידה להוסיף היקף נרחב של דירות לעיר אשר לא קיימות בה עתודות קרקע. כל זאת תוך התחשבות כוללת בצירים ההיקפיים, המרחבים הציבוריים, צירי התנועה ועוד".
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, מסר: "תוכנית המתאר לגבעת רמב"ם הוכנה על ידי מיטב מתכנני הערים אשר עמלו עליה מספר שנים, תוך שהם מקיימים שיתוף ציבור יוצא דופן עם תושבי השכונה. אני מברך על הפקדתה בוועדה המחוזית, מה גם שתוכנית זו משתלבת היטב עם עקרונות תוכנית המתאר הכוללנית של העיר. התוכנית תאפשר לשכונה הותיקה והיפה להתחדש באופן שיישמר את צביונה וישומרו המבנים ההיסטוריים שבה מצד אחד, ומאידך נייצר שטחים לתשתיות ומבני ציבור, באמצעות עלייה לגובה רק בצירים העוקפים הראשיים, כגון ציר דרך השלום".