המתווה החדש אותו פרסם אתמול משרד האוצר (ג') אמור לצמצם משמעותית את שיעור האבטלה ולהחזיר מאות אלפי עובדים מחל"ת. עם זאת, הרבה חורים יש בתוכנית אותה פרסם המשרד והעיקרי שבה - נראה כאילו המתווה מסייע בעיקר לחברות החזקות ולא לעסקים הקטנים.
לפי המתווה, מי שהחזיר עובדים לפני חודש מאי לא יקבל מענק. מי שהחזיר מתחילת מאי יקבל 3,500 לעובד, ומי שיחזיר החל מתחילת יוני יקבל 7,500 שקל לכל עובד. עם זאת, מדובר במתווה לא מאוזן שמשרת בעיקר את הגופים החזקים.
1 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה נפתח בצל הקורונה
שוק מחנה יהודה נפתח בצל הקורונה
שוק מחנה יהודה
(צילום: אלי מנדלבאום)
מרבית חנויות הרחוב - העסקים הקטנים יותר - פתחו את עסקיהם ברגע שניתנה להן האפשרות לעשות זאת, שכן להן אין אוויר לנשימה שמאפשר לדחות פתיחה או לאיים על הממשלה כדי לגמור את החודש. הרשתות הגדולות לעומת זאת, יעדיפו לחכות כמה ימים, לחיות בינתיים מכרית המזומנים שלהם - עד אשר יחזירו את העובדים מחל"ת על מנת לקבל את המענק של 7,500 השקלים.
וזו לא הבעיה היחידה במתווה. קיימת בעיה עקרונית מוסרית שכן מעסיק אשר נלחם על מנת להשאיר את העובדים שלו מועסקים ולא הוציא אותם לחל"ת - לא מתוגמל. ואם וכאשר אנחנו ניכנס למשבר נוסף בעקבות גל שני של תחלואה - החשש הוא שמעסיקים לא יהססו להוציא עובדים לחל"ת בהזדמנות הראשונה שתהיה להם.
על המשמעויות של תוכנית האוצר החדשה דיברנו בפרק ה-104 של פודקאסט מנועי הכסף של כלכליסט עם מנהלת מחלקת המחקר של פסגות אילנית שרף ועם הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות אורי גרינפלד. בחלק השני של הפרק נגענו בהרגלי הצריכה לאור התפשטות הקורונה - ובדקנו האם השינוי הצרכני שעברנו בתקופת המשבר כאן כדי להישאר.
פורסם לראשונה: 08:11, 28.05.20