שוק האופנה הישראלי הוא אחד הענפים המרכזיים שספגו טלטלה בצל הקורונה. אחרי תקופה לא פשוטה במהלכה רשתות ותיקות נקלעו לקשיים עוד הרבה לפני התפשטות הנגיף, על רקע התחרות מול הקניות המקוונות, בחודשים האחרונים נאלצו חברות גדולות להזהיר מפני השלכות המגפה על פעילותן. גם הסכסוכים עם בעלי הקניונים בדבר תשלום שכר הדירה לא הועילו, ובענף הביעו חששות מפני הצורך העתידי לסגור סניפים לא רווחיים.
>> סיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חדשות מעודדות הגיעו השבוע מחברת ריס, הבודקת את הפדיונות בכ-2,800 חנויות זהות - מרביתן מתחום האופנה. ריס דיווחה כי בחודש מאי האחרון (כאשר נפתחו הקניונים מחדש) נרשמה עלייה במכירות לעומת מאי 2019. אבל את הבשורה הזאת צריך לקחת בעירבון מוגבל: מדובר בנתונים שלא בהכרח מציגים את תמונת המצב המלאה, הגם שמדובר בהתנהגות צרכנית טבעית אחרי סגר - שיצא לקניות אחרי המתנה ארוכה. בשלב זה קשה לקבוע כיצד יתנהלו הצרכנים בחודשים הבאים.
3 צפייה בגלריה
הקונים חוששים ממרחבים סגורים. פוואר סנטר
הקונים חוששים ממרחבים סגורים. פוואר סנטר
הקונים חוששים ממרחבים סגורים. פוואר סנטר
(צילום: בראל אפרים)
על פי הנתונים שפורסמו השבוע בכלכליסט, הפדיונות למ"ר בקניונים טיפסו בחודש שעבר ב-7.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעוד שבמרכזי הקניות הפתוחים הם זינקו בלא פחות מ-40%. נזכיר כי המונח "חנויות זהות" מתייחס לסניפים שרשתות הפעילו גם ברבעון הנוכחי וגם ברבעון המקביל, ומאפשר לבחון את ביצועי הרשת, בניכוי שינויים שנובעים מפתיחת סניפים חדשים או סגירת סניפים קודמים. כאשר בודקים פדיון למ"ר, הכוונה היא בחינת כמות ההכנסות מהמכירות בחנויות - ביחס לשכר הדירה שהן משלמות בהתאם לגודלן.

על פי ריס, הצרכנים לקחו את הזמן: האימה מפני הווירוס הסיני הובילה לכך שהשיא במכירות נרשם רק 10 ימים לאחר פתיחת החנויות. זו גם הסיבה העיקרית לפער העצום בין היקף הפדיונות בקניונים לעומת זה שבפוואר סנטרים: אי הוודאות והחשש מפני גל שני גרמו לקונים להעדיף רכישה במרחב פתוח על פני מתחם סגור.
מי שהצליח, בינתיים, ליהנות מהספק אלה חברות האונליין, שלמרות שנכנסו לקיפאון בתקופה האחרונה בעקבות עוצר הטיסות, חזרו לאט-לאט לשוק המקומי. זה התחיל עם אתר נקסט הבריטי ועם ענקית הסחר המקוון אמזון, שבתחילת מאי הודיעו כי יחזרו לשלוח מוצרים לישראל; והמשיך השבוע עם אתר האופנה הבריטי Boohoo, שפועל באונליין בלבד ודיווח על "השקה רכה" של מוצריו בארץ הקודש. אם לשפוט לפי מחירי האתר, שמבדיקת ynet עולה כי הם נמוכים מאוד, ייתכן שזה בדיוק הפתרון לחובבי וחובבות אופנה בתקופה של משבר כלכלי.
פורסם לראשונה: 08:20, 12.06.20