אחרי שהוציא את הסניפים השכונתיים מפיקוח הרבנות: קנס ראשון לרמי לוי בשכונה הרצליה. הקנס על סך 2,000 שקל ניתן בטענה להצגת בית האוכל ככשר באמצעות תעודת הכשר שאיננה מטעם הרבנות המקומית. מדובר לכאורה בעבירה מנהלית על חוק איסור הונאה בכשרות.
הקנס ניתן ב-2 ביוני על ביקור שנערך בסניף ב-19 במרץ. "אחרי 21 באוגוסט החוב יאמיר ל-3,000 שקל וימשיך לשאת תוספת פיגור של 5% כל 180 יום", נכתב בהודעת הקנס.
4 צפייה בגלריה
רמי לוי בשכונה
רמי לוי בשכונה
רמי לוי בשכונה
(צילום: אוראל כהן)
הרבנות גם הזהירה את רשת רמי לוי שיווק השקמה מכך שהיא מציגה לכאורה בשר בכשרות רגילה ככשר "חלק".

הפריטים הנמכרים בסניפים השכונתיים במילא כשרים

מדובר בקנס קטן לכאורה עבור הרשת, אך כזה שמושת בתקופה בה בתי עסק קטנים טוענים שאין להם כסף לשלם על משגיחים מטעם הרבנות, לנוכח משבר הקורונה. בין היתר, למשל, פלאפל התאומים בגבעתיים, עבר מתקפת שיימינג מטעם הרבנות המקומית, שיידעה את הציבור במודעות לפיהן הוסרה הכשרות מבית העסק משום שהפסיק לשלם למשגיח. הפלאפלייה הוותיקה פרסמה הודעה לפיה הכשרות הוסרה, "מכיוון שאין באפשרותנו לשלם כספים מיותרים כבעבר. עם הסרת ההשגחה אנו ממשיכים להתנהל בדיוק כמו בהשגחה כך שאתם יכולים להסיר דאגה מליבכם".
4 צפייה בגלריה
ההודעה על הטלת הקנס על הרשת
ההודעה על הטלת הקנס על הרשת
ההודעה על הטלת הקנס על הרשת
הקנס לרמי לוי ניתן על רקע חיסכון כספי של הרשת השכונתית, שהחליטה בתחילת השנה להפסיק להשתמש בכשרות רבנות להשגחה על הסניפים, בטענה שכל המוצרים שם במילא ארוזים ובעלי כשרות רבנות שכן המפעלים בהם הם מיוצרים - מושגחים. כן נטען שהירקות והפירות הנמכרים בסניפים במילא מגיעים מהמרכז הלוגיסטי של הרשת, שבו יש לה תעודת כשרות.
בתגובה להסרת הכשרות, הרבנות ערכה בפברואר השנה ביקור בסניף ראש העין של רמי לוי בשכונה ונמצאה שם תעודת פיקוח המוצגת בגלוי. הרב אדיריה פנחס, מנהל מחלקת מסעדות ורשתות שיווק ברבנות, מסר התראה כתובה לסניף: "מכיוון שעל פי חוק איסור הונאה בכשרות חל איסור על הצגת מצגי כשרות בבית אוכל ככל שאין בבית האוכל תעודת הכשר כחוק מטעם הרבנות המקומית המוסמכת. בהמשך, בפגישה שנערכה במשרדנו, הובהרה עמדתנו בנדון, וסוכם על הסרת תעודות אלו מסניפי 'רמי לוי בשכונה' ברחבי הארץ, ככל שישנן". ככל הנראה, ביקור נוסף במרץ בסניף הרצליה, הניב את הקנס הנוכחי.
4 צפייה בגלריה
תעודת הכשרות שהציג רמי לוי
תעודת הכשרות שהציג רמי לוי
תעודת הכשרות שהציג רמי לוי
לטענה כי התוצרת החקלאית כשרה וכי מוצרי המכולת הארוזים - כולם בעלי כשרות רבנות, כותב הרב כי: "כפי שראיתי, במרכול נמכרים: מוצרי מכולת, פירות וירקות (גם כנראה כאלה שמשווקים בשיווק ישיר) וירקות עלים. מבחינת מערכת הכשרות, יש להשגיח על כשרות התוצרת החקלאית הנכנסת ולוודא שכל המקורות כשרים, כולל הספקים הישירים, וכן על כשרות מוצרי המכולת הנמכרים, והיו דברים מעולם שבהם נמצאו מוצרי מכולת שהוצעו למכירה בעוד שאין להם הכשר כחוק.
"כפי שהצעתי, ככול שהרשת תהיה מעוניינת להציג מצגי כשרות כחוק בסניפים אלו, אנו נכונים לסייע בהליך של הסדרת כשרות כחוק מטעם הרבנות המקומית המוסמכת, כולל מסירת חוות דעת בנוגע לכימות השעות המתאים לסניף".
גורמים בענף מעריכים שהרשת עשויה לא לשלם את הקנס ולהגיע עם הרבנות לבית המשפט. רשתות משלמות מיליוני שקלים להשגחת רבנות על סניפי סופרמרקטים. במהלך הזה, רמי לוי חסך ל"רמי לוי בשכונה"/"סופר קופיקס" 60 אלף שקל בשנה. לפי גורם ברשת: "משגיחים מגיעים לסניפים ומקבלים אלפי שקלים בחודש, בלי שיש להם עבודה בסניפים האלה. אין הצדקה לזה. הרי אין במינימרקטים משגיחים. כדי להרגיע את הציבור לקחנו קבוצת רבנים שעושים השגחה ויש שלטים שהמוצרים בסניף כשרים".

הבשר הוצג כ"חלק"?

הרב גם קבל בפברואר נגד מה שכינה "מצגי 'חלק' (כשרות ספרדית גבוהה יותר מ.ק) בקצביות סניפי הרשת, בניגוד לנהלים". לטענתו, "לאחרונה, נאספו מידעים, לפיהם בקצביות הרשת מופיעים מצגי כשרות 'חלק', המתייחסים למוצרי בשר שנמכרים בתפזורת, למרות שבפועל הכשרות שמעניקות הרבנויות המקומיות לקצביות היא רגילה בלבד. כנראה שחלק מתופעה זו נגרמה עקב שינוי זהות ספקי מוצרי הבשר לרשת, כולל שינוי סיווג הכשרויות של חלק ממוצרים אלו - מ'חלק' ל'כשר'.
4 צפייה בגלריה
רמי לוי בת ים
רמי לוי בת ים
הרבנות הזהירה את רשת רמי לוי שיווק השקמה מכך שהיא מציגה לכאורה בשר בכשרות רגילה ככשר "חלק"
(צילום: שמוליק דודפור )
"אני מבקש להבהיר שחל איסור על הצגת מצגי כשרות מהודרים בקצביות המרכולים ללא אישור מפורש מטעם הרבנות המקומית המשגיחה, אשר תהיה מוכנה לקחת אחריות על מצגים אלו.
"הניסיון מלמד שכאשר נשלח ממוקד אחד מצג כשרותי מהודר, למאות או לעשרות נקודות ברחבי הארץ - לא ניתן לפקח כראוי, שאכן מצג זה תואם למציאות בפועל באותן עשרות נקודות. בנוסף, מצג 'חלק', דורש מהרבנות המשגיחה לקחת אחריות שמוצרי בשר בתפזורת הם אכן בגדר חלק ולא חל ערבוב כלשהוא בין סוגי הבשרים, ומכיוון שאין השגחה צמודה בסניפים לא ניתן לחייב רבנויות מקומיות לאשר מצגים כאלה.
"לאור כל זאת, אני מבקש להסיר את כל מצגי ה'חלק', שמוצגים במרוכז על ידי הנהלת הרשת: במודעות הנייר, בשלטים, בפרסומים, בתוויות השקילה וכו', על מנת לייתר הנחיה מצדי לרבנויות המקומיות להסרת מצגים אלו. ככול שהרבנות המקומית הספציפית מאשרת מצגים כאלו באופן רשמי, בסניף אשר נתון תחת השגחתה, ניתן לאשר מצגי 'חלק' בסניף הספציפי. לכן, יש לנהל תקשורת מול כל רבנות מקומית בנושא זה לקבלת אישור, ואני נכון לסייע בנדון".
מהרבנות נמסר בתגובה: "בית העסק מציג את עצמו ככשר וזאת בניגוד לחוק איסור הונאה בכשרות ועל כן ניתן לן קנס מינהלי וזאת לאחר שקיבל התראה. הרבנות הראשית באמצעות מפקחי היחידה לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות פועלים על פי חוק וזאת בכדי למנוע הטעיית ציבור צורך הכשרות".
לגבי כשרות "חלק" מסרה הרבנות כי "יש שיתוף פעולה מטעם הנהלת הרשת והאחרים על הכשרות ברשת לבין רבני אגף הכשרות והנושא הוסדר ותוקן".
מרשת רמי לוי לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הידיעה.