הפעימה השנייה של רפורמת הסימונים האדומים על מוצרי מזון המכילים ערכים גבוהים של שומן, נתרן וסוכר יוצאת לדרך, ותחל כמתוכנן ב-1 בינואר 2021 למרות מחאת יצרני המזון שטוענים שעדיין לא קיבלו את התמיכה שהובטחה להם. "בעוד כולנו בוועדה מדברים על הפעימה השנייה, היצרנים הקטנים והבינוניים טרם קיבלו תמיכה על הפעימה הראשונה", אמר יו"ר איגוד תעשיות המזון הישראלי, דודי מנביץ. המנכ"לית, עו"ד גליה שגיא-גזית, הוסיפה כי "המדינה מפקירה את יצרני המזון הקטנים והבינוניים בישראל דווקא בתקופה רגישה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השניים אמרו את הדברים מכיוון שבדיוני הוועדה לקראת תחילת הפעימה הראשונה הבטיחו נציגי הממשלה להקים קרן סיוע במימון המדינה (משרד האוצר, הכלכלה והבריאות) כדי לסייע ליצרנים הקטנים והבינוניים לעמוד בעלויות שינוי האריזות שמגיעות לאלפי שקלים למוצר. שנה בתוך הרפורמה, וטרם קמה הקרן.
2 צפייה בגלריה
"מטרת הרפורמה היא שהיצרנים יפחיתו שומן, נתרן וסוכר אבל מאז הקורונה הם עסוקים בעיקר בסיפוק צורכי הצרכנים"
"מטרת הרפורמה היא שהיצרנים יפחיתו שומן, נתרן וסוכר אבל מאז הקורונה הם עסוקים בעיקר בסיפוק צורכי הצרכנים"
"מטרת הרפורמה היא שהיצרנים יפחיתו שומן, נתרן וסוכר אבל מאז הקורונה הם עסוקים בעיקר בסיפוק צורכי הצרכנים"
(צילום: אוראל כהן)
אבל ישנם יצרנים שלא ממש מתרגשים. מתניה שוורץ, מנכ"ל כרמית: "לא עשינו ולא שינינו דבר לקראת הפעימה השנייה מכיוון שהרפורמה לא עבדה ולא הייתה לה השפעה על הצרכן. השוק שלנו גדל, בקורונה אנשים מחפשים פינוקים, יש להם צרות גדולות יותר מהתזונה, וכשעוסקים בהישרדות רוצים קצת ניחומים. לא קיבלנו ולא נקבל כנראה שום פיצוי על שינוי האריזות, וממילא זה כאין וכאפס לעומת ההוצאות שלנו על שינוי האריזות וזריקת אריזות ישנות".
אבי פקר, מנכ"ל מן, יצרנית ופלים: "מגיעים לפעימה השנייה ועומדים בכל ההתחייבויות למדינה, אבל המדינה לא עומדת בהתחייבותה לסייע לנו במהלך היקר של שינוי מיידי לאריזות לכל המוצרים שדורש סכומים אדירים. השקענו יותר מחצי מיליון שקל במעבר. עד היום לא קיבלנו תשובות. זה כבר לא רווחי לייצר בישראל".
מבחינת יצרני המזון הגדולים "הפעימה השנייה" של רפורמת סימון המדבקות נשמעת שונה לחלוטין. היצרניות הגדולות השקיעו כספים ומאמצים כדי לשנות נוסחאות ולהימנע מהצורך לסמן אותם במדבקות אדומות או להוסיף מדבקות אדומות חדשות על הקיימות. ההשקעות נעות בין מיליונים בודדים לעשרות מיליוני שקלים לחברה ובכל מקרה פחות מאשר בסיבוב הראשון כי בכל החברות הגדולות, תנובה, שטראוס (כולל עלית), החברה המרכזית כולל טרה, ואסם מדובר בהליכים הדרגתיים של הפחתות סוכר, נתרן, וחומצות שומן רווי, שהתחילו לפני אימת רפורמת המדבקות אם כי הואצו בעקבותיה.

מילקי מופחת סוכר

בסופו של דבר החל מינואר אנחנו צפויים לראות על המדפים פחות מוצרים מופחתי נתרן, סוכר או שומן רווי בהשוואה לינואר שעבר, גם כי בחלק מהמוצרים היצרנים לקחו בחשבון את הפעימה השנייה בעת שינוי הנוסחאות לפני הפעימה הראשונה.
שטראוס תעשה היסטוריה ותשיק לראשונה את מילקי השוקולד הקלאסי בנוסחה מופחתת סוכר כדי להימנע ממדבקה אדומה. בתנובה הפחיתו סוכר או נתרן בכמה עשרות מוצרים בודדים, כמו חלק מהיופלה, פרילי ומעדני ילדים. תוספות של מדבקות יירשמו בחלק מהגבינות הצהובות והמלוחות, בגלל הנתרן שלא ניתן להפחתה מתחת לדרישת הרף של 400 מ"ג ל-100 גרם.
יחד עם זאת, צריך להזכיר שגם לאחר 1 בינואר נמשיך במשך כמה חודשים לראות על המדפים מוצרים החורגים מהרף של הפעימה השנייה עם אריזות ללא מדבקות אדומות, מכיוון שהחוק מאפשר לשווק כך מוצרים שיוצרו עד 31 לדצמבר.