פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה לפני זמן קצר כתב אישום לבימ"ש השלום בתל אביב נגד שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, ונגד רואי החשבון מיכאל בר לבב ושארישוב בן ברוך. ברוש ורואי החשבון בר לבב מואשמים בעבירות מרמה בכוונה להתחמק ממס, בזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. רואה החשבון בן ברוך מואשם בעריכת דו"ח וידיעות לא נכונים ללא הצדק סביר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי כתב האישום, ברוש ורו"ח בר לבב הגישו הצהרות כוזבות למען סיווגה של חברתו של ברוש, א.ל.ע.א השקעות בע"מ, כחברה משפחתית ובכך השתמטו ממס בסך 1,554,626 שקל.
2 צפייה בגלריה
 שרגא ברוש
 שרגא ברוש
שרגא ברוש
(צילום: דוברות התאחדות התעשיינים)
שרגא ברוש ואחיו יריב ברוש החזיקו במניות החברה א.ל.ע.א השקעות בע"מ, כל אחד ב-50% ממניות החברה. החברה החזיקה במניות חברת עושרד גז טבעי בע"מ שהוקמה לשם עיסוק בקניית גז טבעי מאסדת הקידוח תמר ומכירתו ללקוחות. במהלך שנת 2015, מכרה חברת א.ל.ע.א חלק ממניותיה בחברת עושרד. מכירה זו הניבה לחברת א.ל.ע.א רווח הון בסך של כ- 8,639,156 ש"ח.

העבירות לפי בכתב האישום

במועד שאינו ידוע במדויק, לאחר חודש יוני 2015, החליטו ברוש ובר לבב, רואה החשבון של החברה, לרמות את פקיד השומה על ידי יצירת מצג כוזב לפיו הוגשה בקשה להכיר בחברה כחברה משפחתית.
לצורך כך, זייפו השניים והגישו לפקיד השומה שלושה מסמכים שתכליתם הייתה להציג מצג לפיו הוגשה הבקשה בזמן הנחוץ על מנת לסווגה כחברה משפחתית. ברוש ורוה"ח בר לבב פנו מספר פעמים לפקיד השומה וביקשו להכיר בחברה כמשפחתית על בסיס המסמכים המזויפים.
2 צפייה בגלריה
הודיע על התפטרותו לקראת הגשת כתב האישום. שרגא ברוש
הודיע על התפטרותו לקראת הגשת כתב האישום. שרגא ברוש
הודיע על התפטרותו לקראת הגשת כתב האישום. שרגא ברוש
(צילום: דוברות עיריית באר שבע)
בינואר 2017 הגישו ברוש ובר לבב לרשות המיסים, דו"ח שנתי על הכנסות החברה לשנת 2015, בחתימת ברוש, אליו צורף דו"ח כספי מבוקר ע"י רוה"ח בר לבב. בדו"ח נכתב כי החברה נרשמה כחברה משפחתית. עקב הפניות וההצהרות ותוכנן הכוזב, סווגה החברה כמשפחתית.
המס אותו היו צריכים לשלם החברה ובעלי מניותיה הינו בסך 4,315,338 ש"ח. המס המופחת ששולם, עקב המרמה, הנו בסך 2,760,712 ש"ח בלבד. סה"כ השתמטו הנאשמים ממס בסך 1,554,626 ש"ח.
בנוסף, מואשם רואה החשבון שארישוב בן ברוך, אשר שימש כרואה החשבון של ברוש והגיש את דוחותיו האישיים למס הכנסה. בן ברוך מואשם בעבירה של דו"ח וידיעות לא נכונים ללא הצדק סביר.
בסוף שנת 2016 הגיש ברוש דו"ח על הכנסות ליחיד על שנת 2015 ובדו"ח זה הופיע מצג לפיו החברה הינה חברה משפחתית. דו"ח זה הינו כוזב הואיל ובמועד הגשתו החברה לא נרשמה כחברה משפחתית וברוש, בר לבב ובן ברוך ידעו על כך. בן ברוך ערך את הדו"ח והגישו על בסיס שיחה עם בר לבב אשר הדריך אותו כיצד לפעול ובה נאמר לו כי נושא ההכרה בחברה כמשפחתית, בטיפול.

מה היא הצהרה על חברה משפחתית?

על פי סעיף 64א לפקודת מס הכנסה, חברה שחבריה הם בני משפחה, ושלושה חודשים מיום היווסדה הוגשה בקשה להכיר בה כחברה משפחתית, יחולו עליה הוראות מיסוי מיוחדות, שעיקרן היותה "שקופה" וחישוב המס יתבצע אצל בעל המניות עצמו.
לו הייתה חברת א.ל.ע.א חברת משפחתית, הייתה לה הטבת מס בגין רווחי ההון כיוון שרווח ההון לא היה ממוסה במיסוי דו שלבי, כפי שממוסה חברה שאינה חברה משפחתית מיסוי רווח ההון בחברה ואחר כך, מיסוי הדיווידנד כשהוא מחולק לבעל המניות, שמבקש למשוך לעצמו את הרווח.
בתיק מטפלים עוה"ד נעם עוזיאל ורינת ברנדל מפרקליטות מיסוי וכלכלה. החקירה בוצעה על ידי פקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים.
מעו"ד איריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגת את ברוש, נמסר כי "שרגא ברוש פעל בתום לב וישנן טענות משפטיות ועובדתיות מהותיות התומכות בכך. טענותיו אלה יובאו בפני בית המשפט והן יובילו למסקנה כי פעל כחוק ולא עבר כל עבירה. שרגא ברוש יוכיח את חפותו בבית המשפט".
מעו"ד פרופ' קנת מן, המייצג את מר שארישוב בן ברוך, נמסר כי "מר בן ברוך פעל באופן תקין, תוך מילוי חובותיו כרואה חשבון, ועמדתו מקובלת על רואי חשבון בכירים שבדקו את הנושא. אין הצדקה להגשת כתב אישום נגדו".