איך מתמודדים עם הסגר, מה עושים עם המינוס, כמה משלמים על הדירה, איפה הייתה החופשה האחרונה ועל איזו הוצאה מצטערים במיוחד? משפחות מכל רחבי הארץ מספרות בגילוי לב על החיים עצמם, בשגרה ובצל הקורונה. והפעם: עשור-ספורטה מבית לחם הגלילית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בצילום: מורן (46) ומור (37).
1 צפייה בגלריה
משפחת עשור ספורטה
משפחת עשור ספורטה
משפחת עשור ספורטה
(צילום: אסי חיים)
הבית: שוכרות יחידת דיור עם חצר קטנה בווילה. משלמות כ-5,000 שקל. מורן: "גרנו לפני כן בכרם התימנים בתל אביב וזה שינוי גדול. גדלתי בפריז כי ההורים שלי ירדו מהארץ, ובגיל 14 חזרתי לבד וגרתי בקיבוץ פה באזור ותמיד רציתי לחזור לגור פה. יש פה שקט, טבע ונוף לשדות. בקורונה ניצלנו את זה - היינו שמות שני כיסאות מול הנוף, יושבות ואוכלות גלידה".
מה עושות? מור: "אני מוזיקאית וכשפגשתי את מורן עזבתי עבודה כטבחית. היא שיכנעה אותי שאני יכולה להתפרנס ממוזיקה. תמיד היה לי הפחד לעשות את הצעד הזה. ובטיול גדול שעשינו יחד התחלתי להופיע בכל מיני מקומות וברחוב. אני מופיעה בכל מיני מקומות, מלונות, אירועים, מסעדות ומעבירה גם שיעורים פרטיים וזה הולך ומשתכלל. אני גם יוצרת מוזיקה ומוציאה עכשיו אלבום שני שלהכין אותו עלה כ-50 אלף שקל".
כמה אפשר להרוויח מהופעת רחוב עם כובע? מור: "הכי הרבה שלי הייתה במדרחוב בזיכרון. הרווחתי 900 שקל".
איזה טיול עשיתן? מורן: "אחרי חצי שנה זוגיות עזבנו הכל לשמונה חודשים. התחלנו בצרפת ועשינו הלפקס. זה אתר שאתה מתנדב דרכו במקומות תמורת לינה ואוכל. היינו באחוזה בדרום צרפת ומצאנו את עצמנו מבשלות כי שתינו באוריינטציה של מטבח. באיטליה הגענו לבית של מישהי שרצתה פשוט לדבר עם מישהו אז היינו שם חודש. אחרי זה שכרנו קרוואן בספרד וטיילנו בכל המדינה". מור: "אחרי אירופה טסנו למזרח והגענו להודו ואפילו בוטנים לא קנינו כדי שנוכל למשוך את הטיול. התחלתי לעשות הופעות והעברתי כובע וזה היה רווח טוב. אנחנו אוהבות את הודו וחוזרות כל שנה כמעט".
כל שנה בהודו? מור: "זו ממש אהבה. זה לנקות את הנפש ולעשות ריסטרט למערכת. אנחנו נוסעות לרישיקש, לגורו מוג'י. הוא מורה רוחני מוערך ומוכר. בפעם הראשונה לא הבנתי מה רוצים ממני אבל לאט לאט התחלתי להתחבר למה שהוא אומר".
מה זה אומר לנסוע לגורו בהודו? מורן: "הוא מגיע לאשראם פעם בשנה ויש מפגשים יומיומיים שהוא מקיים לאנשים שמגיעים מכל העולם. זה מתחיל עם מוזיקה שמכניסה אותך לאווירה ואז כל פעם מישהו אחר שואל שאלה והוא עונה ומתוך התשובה שלו אתה לומד. כל מפגש הוא שלוש שעות ואז יוצאים לאטרף של הודו. אתה מרגיש שאתה רואה הכל ברור ויפה ויש שקט בראש למרות כל הבלגן. אתה פתאום נמצא ברגע ואתה מרגיש כמו עם סמים רק בלי לקחת סמים".
כמה עולה חופשה כזו? מורן: "לישון טוב ולאכול טוב במשך חודש לזוג זה 6,000 שקל. לא כולל טיסות כמובן".
מורן, מה את עושה? "העסק שלי הוא יין. הייתי סומלייה במסעדות ועבדתי גם במסעדה בפרובאנס, במקום הכי יפה בעולם, אבל נורא התגעגעתי ולמרות שלמדתי שם המון החלטתי לחזור. נכנסתי למסעדת מסה בתל-אביב כאחראית על כל תחום היין ועשיתי המון דברים שלא עשו בזמנו. התייחסתי לדברים כמו שמתייחסים בפרובאנס. למשל הכנסתי שמפניה לכוסות כי פעם היה רק קאווה והתברר שאנשים מוכנים לשלם 58 שקל לכוס. למרות ההצלחה ולמרות שטיים אאוט תל אביב בחר בי כאחת מ-100 המשפיעות בתחום הקולינריה בארץ הרגשתי שאני לא מאושרת.
"גם עברתי תהליך עם עצמי כי בגיל 36 יצאתי מהארון ולא הבנתי איך אני כל כך מצליחה ולא טוב לי. עזבתי הכל ונסעתי ליוון למורה הרוחני נסים אמון ואצלו הנשמה חזרה לעצמה וכשחזרתי בניתי את העסק: קורסים וסדנאות ליין, ליווי עסקים, טיולי ייקבים בעולם ומכירה של יין אספנות".
יין אספנות? מורן: "יש בורסה של יין בלונדון ומסחר סביב יינות אספנות. יין זה השקעה וזה מניה בטוחה. אני מלווה משקיעים בתחום. העסק שלי נקרא 'לדעת יין' וזה להתעסק ביין מכל מיני זוויות. אני 20 שנה בתחום וסוג של אושיה מוכרת והיום אני יכולה להגיד שאפשר לחיות טוב מזה".
שרדתן את הקורונה? מורן: "לשתינו הדברים נעצרו, אבל אני סוג של יזמית אז הכנו בבית אוכל הודי ומכרנו פה ביישוב וזה הכניס קצת כסף. היה לנו חשוב לא לגעת בחסכונות".
מינוס? מורן: "מור לימדה אותי שאסור. היא אוהבת את המילה חיסכון". מור: "לפני הטיול, כשהיא באה עם כל המשוגעות שלה ואמרה בואי נמכור הכל ניקח את כל החסכונות וניסע לחו"ל הייתי בסערת רגשות, אבל בסוף קפצתי למים".
ההחלטה הכי טובה שקיבלתן? מור: "להביא לעולם ילדה. אנחנו כבר מחכות ללידה".