בחודשים האחרונים צימצם מנהל התכנון את מצבת כח האדם שלו, בין היתר הוריד תקנים של יועצים חיצוניים ובודקי תוכניות. במחוז דרום צומצמו כחמישה תקנים, וראשי רשויות בדרום מזהירים כי הדבר פוגע בקידום תוכניות, בהם תוכניות מגורים, מוסדות ציבור ועוד. עוד טענו כי נדרשו לתעדף תוכניות להגשה ולבחור בין קידום תוכניות למגורים או עסקים או מוסדות ציבור, מה שמציב אותם במצב בלתי אפשרי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב למנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, עליו חתומים מספר ראשי רשויות, ביניהם ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', ראש המועצה האיזורית רמת נגב, ערן דורון, ראש המועצה האיזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האיזוריות, שי חג'ג', נכתב כי "לא ייתכן כי לשכת התכנון, האמונה על קידום ופיתוח הארץ, נאלצת לתעדף תוכניות ולעכב באופן לא מידתי וחסר תקדים פרוייקטים ליישוב ופיתוח הנגב בשל היעדר משאבי כח אדם".
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה בבאר שבע
אתר בנייה בבאר שבע
אתר בנייה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
במכתב מפרטים כי חסרים כחמישה תקנים של יועצים מובילי תוכניות בלשכת התכנון של מחוז דרום, שמהווה צמצום של כ-30%. "בנוסף קיים חוסר במצבת כוח האדם מקרב עובדי המדינה כאשר חסרים ראש צוות אזורי ובודקי תוכניות שעזבו את תפקידם ותקניהם אינם מיואשים. צמצום זה פוגע במאמץ הרשויות בנגב לקדם תוכניות לקידום ולחיזוק מפעל ההתיישבות, ביניהן תוכניות מגורים, פיתוח כלכלי, מוסדות ציבור ועוד".
"בשנים האחרונות, לשכת התכנון במחוז דרום עשתה מאמץ יוצא דופן לסגור פערים היסטוריים ולהביא לקידום התוכניות בלוחות זמנים מהודקים על פי החוק. עתה מאמץ זה נסוג לאחור", נכתב בפנייה. "אנו קוראים לך להחזיר את תקציב היועצים ולהורות על איוש התקנים החסרים לאלתר".
3 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'
ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ'
ראש המועצה דורון אמר כי "צמצום התקנים והשעות במינהל התכנון פוגעות בכל תנופת הפיתוח בנגב. לא ניתן לקדם שכונות מגורים, אזורי מסחר ותעשייה, פיתוח תיירותי ופרוייקטים לאומיים כגון חוות סולאריות. היעדר מספיק תקנים יוצר עיכובים לא סבירים שגורמים לתכנון להיעצר, עד אשר הקבלנים והיזמים מסירים ידיהם מהפרוייקטים. תנופת הפפיתוח של השנים האחרונות נמצאת בסכנה ממשית".
3 צפייה בגלריה
ערן דורון ראש המועצה האזורית רמת נגב
ערן דורון ראש המועצה האזורית רמת נגב
ערן דורון ראש המועצה האזורית רמת נגב
(צילום: דפנה כהן)

הסיבה: היעדר תקציב מדינה

במינהל התכנון אישרו את הדברים, ומהתגובה עולה כי המצב עלול לפגוע גם במרכז הארץ ובצפון: "לאור היעדר תקציב מדינה, פעל מינהל התכנון כדי להגדיל את התקציב ההמשכי שניתן לו. זאת על מנת לצמצם את ההשלכות על מערכת התכנון וכפועל יוצא את קידומם של פרוייקטים חשובים בתחום הדיור והתשתיות.
"בשל היעדר התקציב כאמור, נאלץ מינהל התכנון לקצץ את תקציב יועצי מינהל התכנון כולו בכל לשכות המינהל ובכל יחידותיו. המינהל מקווה כי עם אישור תקציב המדינה יוחזרו תקציבו להיקפו הקודם, לכל הפחות, כדי שיהיה ניתן להמשיך את הפעילות החיונית של מוסדות התכנון".