רוח גבית למגדל ענק במרכז תל אביב: חברת הכשרת הישוב הודיעה היום (ה') לבורסה לניירות ערך כי בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל אתמול חלקית עתירה שהגישה נגד רשות התעופה האזרחית, בדבר הפחתת 18 קומות ממגדל מעריב שצפוי להיבנות בצומת מעריב בעיר. מדובר במגדל המכונה על ידי החברה יעקב נמרודי, אשר יוקם על חורבות בית מעריב המיתולוגי ב-5-6 השנים הקרובות. עלויות ההקמה צפויות לעמוד על כ-400 מיליון שקל.
על פי התוכנית המקורית שהופקדה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, אמור היה מגדל מעריב להתנשא לגובה של 60 קומות (256 מטר). אלא שביולי 2018 הפקידה הוועדה למתן תוקף את התוכנית, תוך הפחחת מספר הקומות מ-60 ל-42 (180 מטר).
2 צפייה בגלריה
בית מעריב שנהרס
בית מעריב שנהרס
בית מעריב שנהרס
(צילום: אייל פרידמן)
ההחלטה התקבלה בעקבות התנגדות גורפת של רשות התעופה האזרחית (רת"א) להקים 60 קומות במקום. בפברואר 2020, לאחר שהושלמה הריסת מבנה בית מעריב, פורסמה למתן תוקף הקמת המגדל בן 42 הקומות, במסגרת תוכנית הכוללת שטחים עיקריים בהיקף של 43.5 אלף מ"ר ביעוד לתעסוקה ומסחר.
בפסק הדין שהתקבל אתמול קיבל בית המשפט את הסעד העיקרי שביקשה החברה, במסגרת עתירה מנהלית שהגישה נגד החלטת הוועדה להפחית את מספר הקומות במגדל. בהתאם לכך ניתנה הוראה להשיב את הדיון בבקשת החברה לוועדה למתחמי רעש מטוסים ("הוועדה למר"מ"). זאת על מנת שהוועדה תנחה את רת"א לבחון את הבקשה ולקבוע האם ניתן להעלים את הסיכונים הבטיחותיים הכרוכים בחריגה ממגבלת הגובה המבוקשת על ידי הנמכת גובה הבניין המבוקש.
2 צפייה בגלריה
מגדל יעקב נמרודי
מגדל יעקב נמרודי
הדמיית מגדל יעקב נמרודי שצפוי להיבנות בצומת מעריב
(הדמיה: משרד משה צור אדריכלים)

החברה: "הקמת 60 קומות אינה יוצרת סיכונים בטיחותיים"

בהכשרת הישוב ציינו כי ההחלטה מלפני שנתיים להפחית את מספר הקומות במגדל התקבלה "על אף שהחברה הציגה למוסדות התכנון ולרת"א, בהתאם לדרישות המפורטות של רת"א, סקר תעופתי מקצועי ומקיף, שנערך על ידי חברה בינלאומית מובילה בתחום זה, אשר קבעה כי המגדל בן 60 הקומות לא יפגע בבטיחות הטיסה בנמל התעופה בן גוריון, ואין מניעה לאשר את מלוא הגובה שתוכנן במקור".
עוד הסבירו בחברה כי "למרות ממצאי הסקר, הוועדה למר"מ, שהיא הגורם המוסמך לכך במינהל התכנון, סירבה לאשר את מלוא גובה המגדל שתוכנן, אך תוך שהיא קוראת לרת"א 'לערוך בדיקה מקיפה של אפשרויות השינוי של הגבלות הבנייה לגובה בהוראות ובתשריט התמ"א, תוך התייחסות לאמות המידה הנהוגות בארץ ובעולם'".
על רקע דברים אלה הגישה, כאמור, החברה בינואר השנה, באמצעות עוה"ד ענת בירן, אפרת לרנר, נרי ירקוני ורון נבון, עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, נגד רת"א, המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוועדה למר"מ ואחרים. במסגרת העתירה, החברה תקפה את עמדת רת"א ואת החלטות מוסדות התכנון שלא להתיר את גובהו של המגדל על 60 קומות. בנוסף, טענה החברה טענות הנוגעות לניגודי עניינים וחריגה מסמכות של הוועדה למר"מ.
בית המשפט פסק כי העתירה מתקבלת בחלקה, תוך דחיית הטענות בדבר ניגודי עניינים וחריגה מסמכות. מהכשרת הישוב נמסר כי "עמדת החברה, הנתמכת בסקר ובחוות דעת נוספות של יועצים מקצועיים מישראל ומחו"ל, היא כי הקמת מגדל יעקב נמרודי בגובה 60 קומות במיקום בו מדובר אינה יוצרת סיכונים בטיחותיים, אשר יש בהם כדי למנוע את אישור הבקשה, על פי התוכנית שהוועדה המחוזית החליטה להפקיד במקור. במקביל, ממשיכה החברה בקידום התכנון מול מוסדות התכנון, ונמצאת לקראת הגשת בקשה להיתר חפירה ודיפון, וכן להגשת בקשה למתן תוספת שימושים, לרבות יעוד שטחים למגורים".