במסיבת העיתונאים שערך יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב (הפד), ג'רום פאוול, לאחר פרסום ההחלטה על הפחתה של 0.5% בריבית הוא אמר כי המגפה צפויה להכביד על הפעילות הכלכלית. "יש אי-ודאות גבוהה לגבי משך הזמן והמשקל של ההשלכות על הכלכלה האמריקנית, המצב הוא נזיל", אמר.
ההחלטה ביום שני על הפחתה של 0.5% בריבית לרמה של 1.25%, גרמה לתגובה דרמטית ותנודתית בשווקים. בשוק ההון כבר היו ציפיות להורדת הריבית בארה"ב בקרוב, אלא שצעד זה הוקדם בשל התפשטות משבר נגיף הקורונה.
בשבועות האחרונים גוברות האינדיקציות להשפעות הכלכליות של משבר הקורונה, שלא נראה כמותו מאז המשבר הפיננסי העולמי ב-2008. העלייה החדה בהתפשטות הנגיף רק מרחיבה עוד יותר את ההשפעות הכלכליות על שלל ענפים בשלל מדינות, ואף הביאה את ארגון ה-OECD לפרסם תחזית להאטה בצמיחה העולמית ב-2020.
2 צפייה בגלריה
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
נגיף וירוס קורונה איטליה מילאנו
קורונה
(צילום: AFP)
למה השווקים הגיבו בירידות, איך קרסו האג"ח בארה"ב לשפל של עשור ומה תהיה השפעת הצעד על הריבית בישראל? בדקנו.
מדוע הפחתת הריבית הוגדרה דרמטית?
המעצמה הגדולה בעולם מודה לראשונה שמשבר הקורונה הוא משבר כלכלי ואף נוקטת צעדים להפחתת השפעתו. "ההודעה של הפד הייתה דרמטית בעיקר בתזמון שלה, ופחות בתוכן שלה", אומר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של קבוצת בנק הפועלים. "בשוק ההון העריכו שצפויה הורדת ריבית שכזאת, אולם ההחלטה לא להמתין עם ההפחתה לישיבת הפד אלא לבצע את ההפחתה במסגרת ישיבה שלא מן המניין היא המפתיעה", הוא מוסיף.
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: AP)
זמן רב שהוערך שהפד יפחית ריבית ללא קשר למשבר הקורונה, בין היתר על רקע לחצים שהפעיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לצעד שכזה. אך כאמור, הפחתת ריבית במועד חריג ולא במסגרת הישיבות הקבועות של הפד נחשבת לדרמטית - ואולי אף היסטרית. לשם השוואה, בפעם האחרונה שהדבר קרה היה זה במשבר הפיננסי של שנת 2008.
מדוע שוק המניות האמריקני דווקא נפל לאחר ההודעה?
כלל בסיסי בשוק ההון אומר שבורסה מגיבה באופן שלילי להעלאת ריבית ובאופן חיובי להפחתתה. השבוע הכלל הזה לא ממש התקיים. אמנם בתחילה הגיבה הבורסה בוול-סטריט בעליות שערים להפחתת הריבית, אולם תוך זמן קצר העליות הפכו לירידות שערים חדות ומדד הדאו ג'ונס איבד קרוב ל-3%.
יציאת הכספים משוק המניות הביאה לנהירה אל שוק האג"ח בארה"ב, שנתפס כנכס בטוח יותר, בעיקר בעיתות משבר. הנהירה הייתה כה משמעותית, שתשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים הגיעה לשפל של 0.9% בלבד, כלומר נמוך יותר מריבית ארה"ב העומדת על 1.25%. מדובר בתשואה נמוכה שלא נראתה אפילו במשבר הכלכלי של 2008, והיא משקפת את חשש המשקיעים מהאטה דרמטית בכלכלה, ואת הצפי לירידה נוספת בריבית בהמשך.
"ניתן להסביר את ירידות השערים החדות בכך שהחשיבה בשווקים הייתה שאם הפד אכן מוצא לנכון להקדים בשבועיים את הפחתת הריבית, ייתכן והוא יודע משהו שאנחנו לא יודעים לגבי השלכות משבר נגיף הקורונה על הכלכלה", מעריך ליידרמן.
יש לזכור שבורסות העולם נמצאות בתקופה רגישה. לפני פחות מחודש הן עוד שברו שיאים, ופתאום הן מוצאות עצמן במשבר חריף שלא נראה מעל עשור. היות שמחירי המניות מגיעים למשבר הזה כאשר הם גבוהים, התנודתיות והרגישות שלהן ברמה גבוהה. ליידרמן סבור כי מדובר בירידות שערים הגיוניות ולא בסתם פאניקה. "הירידה שראינו של 10% מרמות השיא בהן היו השווקים מהווה לטעמי תיקון נכון ובריא ולא היסטריה", הוא אומר.
נציין כי אתמול בורסות אירופה דווקא נסחרו בעליות שערים. לעומת זאת ישראל יישרה קו עם שוק המניות האמריקני, והמדדים המובילים בבורסה ירדו ב-2%.
האם הפד לא מיהר לבזבז את התחמושת שלו?
אחת הטענות הנשמעות הן שהפד הגיב בהיסטריה ומיהר "לבזבז תחמושת" בהורדה החדה של הריבית שעשה, ושאם משבר הקורונה יחריף, הוא יתקשה להילחם בהאטה הכלכלית.
ליידרמן סבור שזהו לא המצב: "יש צפי לביצוע אפילו עוד שתי הפחתות ריבית השנה. חוץ מזה, במשבר 2008 ראינו שגם בנקים מרכזיים וגם ממשלות ידעו להשתמש בצעדים לא קונבנציונליים כמו רכישת אג"ח, כך שבמידת הצורך אנו עשויים לראות צעדים אחרים לתמיכה בכלכלה".
האם נראה הפחתות ריבית גם במדינות נוספות בעולם?
אוסטרליה הקדימה וכבר רשמה הפחתה בריבית בעקבות משבר הקורונה, בשל החשיפה הגבוהה שלה לכלכלה הסינית. ליידרמן מעריך שבאירופה לא ימהרו להפחית את הריבית כי כבר היום הריבית שם שלילית. להערכתו, עיקר ההתערבות שנראה מהמשבר תהיה פיסקלית, קרי סיוע של הממשלות לבלימת המשבר, ופחות שימוש בכלי הריבית.
"קובעי מדיניות במדינות השונות מנסים להראות שהם מתואמים. לפני כמה ימים הייתה ישיבה טלפונית של שרי האוצר במדינות ה-G7 בנושא. הכדור עובר בעיקר לממשלות, ולהערכתי נראה יותר גידול בהוצאות כמו בבריאות, והקלות במגזר העסקי", הוא מעריך.
האם צפויה הפחתת ריבית בישראל?
בשבוע שעבר החליט בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי. אז נשמעו בבנק רגועים יחסית מהמשבר ואמרו: "ההתפרצות בסין משרה אי-ודאות באשר לפעילות הכלכלית העתידית בעולם ובישראל. תרחיש הבסיס המנחה את ההערכות של מרבית המוסדות הכלכליים הבינלאומיים הוא שהתפשטות הנגיף תיעצר בחודשים הקרובים, וההשפעה הכוללת על הכלכלה העולמית צפויה להיות מוגבלת".
מאז המשבר רק הלך והתפשט, ובבנק ישראל כבר לא יכלו להישאר אדישים. בנק ישראל לוקח חלק בצוות שהקימה הממשלה למעקב אחר המשבר, והוא אף כינס השבוע את ראשי המערכת הבנקאית כדי לבדוק את מוכנותם למשבר.
האם זה אומר שגם בנק ישראל עומד להוריד ריבית? יש החושבים כי לא ניתן להימנע מכך, אולם ליידרמן למשל סבור שצעד שכזה לא יקרה כל כך מהר. "צריך לזכור שהריבית בישראל נמוכה, והריבית הריאלית אפילו שלילית. ההערכות הן שבחודשים הקרובים ריבית בנק ישראל תופחת ל-0.1%, אבל אני לא בטוח שזה צעד שייעשה בזמן הקרוב".
מה צפוי בבורסות?
התנודתיות בשווקים תמשיך ללוות אותנו בתקופה הקרובה, הן בשל הנתונים על העלייה בהתפשטות הקורונה והן בשל ריבוי האינדיקציות על ההשפעה על הכלכלה. "ראינו ונראה עוד אזהרות רווח מצד מגוון חברות בעקבות המשבר", אומר ליידרמן, שמעריך שבמקביל לכך גם נראה עוד פעולות של בנקים מרכזיים וממשלות לטיפול בפן הכלכלי של המשבר.
ההערכות הן שכאשר תגיע אינדיקציה לרגיעה בהתפשטות הנגיף, אז השווקים יתקנו את עצמם כלפי מעלה. אופציה נוספת היא שהנגיף יגיע לכאלו ממדי התפשטות, והעולם כבר יתרגל לחיות עימו. מגמה שכזאת תביא להפסקת פעולות השיתוק הכלכליות, ותביא גם כן לתיקון בשווקים.
מנגד תרחיש האימים הוא שהתפשטות הנגיף תגרום לנקיטת צעדים קיצוניים עוד יותר על ידי ממשלות לשיתוק החיים והכלכלה. במקרה שכזה הבורסה כבר עלולה להיכנס למשבר עמוק יותר.