הבנק המרכזי של ארה"ב הפתיע את השווקים והוריד את הריבית ב-0.5%. הפד הודיע על הורדה של 50 נק' בסיס בריבית לרמה של 1% (הטווח של 1%-1.25%), בשל ההשפעה של מגפת הקורונה על הכלכלה העולמית.
ישיבת הריבית המתוכננת הבאה צפויה רק ב-18% במרץ, וההחלטה התקבלה שבועיים לפני הפגישה שתכנן לקיים הפד, בשל ההשפעה המבהילה של הקורונה על השווקים.
2 צפייה בגלריה
הבנק הפדרלי בארצות הברית
הבנק הפדרלי בארצות הברית
הבנק הפדרלי בארצות הברית
(צילום: רויטרס)
"יסודות הכלכלה האמריקנית נותרו איתנים", כך בהודעת הפד. "עם זאת, נגיף הקורונה מציב סכנות מתגלגלות בפני הפעילות העסקית. לאור הסיכונים ובשאיפה לשמר את יעדי התעסוקה המקסימלית ויציבות המחירים, ועדת הפד החליטה להוריד את טווח המטרה של הריבית הפדראלית", נמסר. ההחלטה התקבלה פה אחד בקרב קובעי המדיניות.
הנשיא דונלד טראמפ לוחץ כבר תקופה ארוכה להורדת ריבית, ונראה כי ההורדה הנוכחית אינה מספקת אותו. בציוץ שפרסם אמר הנשיא כי הפד "צריך לבצע הורדות נוספות, ויותר חשוב מכך - להתיישר עם מדינות ומתחרים אחרים. אנחנו לא משחקים במשחק הוגן. לא הוגן לארה"ב. הגיע הזמן שהפד יוביל - עוד הקלות והורדות ריבית".
הדברים מצטרפים לשורה של ציוצים בגנותו של פאוול שהוציא טראמפ בימים האחרונים, לאחר שבנקים מרכזיים אחרים בעולם החליטו על הורדת ריבית. באחד הציוצים מאמש כתב: "כרגיל, הבנק המרכזי האמריקאי ברשות פאוול מגיב באיטיות להתרחשויות בשווקים. בגרמניה ובבנקים מרכזיים אחרים בעולם מזרימים כסף לכלכלות במדינותיהם. ארה"ב חייבת להיות עם הריבית הנמוכה מכל המדינות הללו". הבוקר שיבח טראמפ את אוסטרליה על הורדת הריבית שם, ובאותה נשימה תקף את פאוול.
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
נגיד הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: AP)

"הפד מקדים תרופה למכה"

לדברי אורי גרינפלד, האסטרטג והכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות: ״הפד הפתיע והפחית את הריבית בחצי אחוז כדי להרגיע את השווקים וכדי להקדים תרופה למכה ולהשפעה הכלכלית השלילית שעלולה להיגרם מהקורונה. החדשות הטובות הן שמדובר בהפחתה חדה מהצפוי, כאשר בשווקים ציפו להפחתה של רבע אחוז עכשיו ורבע אחוז נוספים בפגישה בעוד שבועיים. כמו כן, אנו מצפים לראות מהלכים דומים מצד הבנקים המרכזיים האחרים בעולם ובכללם בנק ישראל. החדשות הפחות טובות הן שחלק מהתחמושת של הפד נוצל עוד לפני שהפגיעה הכלכלית התממשה בפועל כך שלשווקים יש פחות למה לצפות בעתיד״.
טוני דוייר, אסטרטג המתמחה בריביות בבית ההשקעות Canaccord Genuity, אמר כי "ככל שהמצב בשווקים גרוע יותר, אז סביר יותר שנראה מהלכים מוניטאריים גדולים על מנת לבלום את הנפילות".
אתמול פורסם כי מספר המתים מנגיף הקורונה בארצות הברית עלה משניים לשישה. בעוד שבסין הולך ופוחת מניין הנדבקים החדשים, הנגיף צץ בעוד ועוד מדינות וערים גדולות ברחבי העולם, ולרשימה הצטרפו כבר ניו יורק, מוסקבה וברלין. הנגיף התפשט כבר לפחות ל-11 מדינות בארה"ב, ובסך הכול אובחנו בה יותר מ-100 נדבקים בו. נדבק ראשון זוהה גם בעיר ניו יורק, כאשר מדובר באדם שחזר מאיראן ושנמצא בבידוד ביתי. על רקע העלייה במספר הנדבקים נועדו אתמול הנשיא דונלד טראמפ והקבינט שלו עם בכירים בתעשיית התרופות כדי לדון בשאלה כיצד להאיץ את פיתוחו של חיסון לנגיף.

השווקים מגיבים בעליות

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, אמר כי "זוהי החלטת חירום שהתקבלה על ידי הבנק הפדרלי בעקבות התפתחות אירוע הקורונה והשפעותיו השליליות האפשריות על המקומית והעולמית. ההחלטה חריגה מאוד בעיתוי ובעוצמה, והתקיימה לאחרונה רק בחודש אוקטובר 2008, זמן קצר לאחר קריסת בנק להמן ברדרס. ההחלטה הנוכחית נתמכה בגלוי על ידי הנשיא טראמפ, ומשקפת את החומרה שהפד מייחס לסיכונים שהתפשטות הקורונה טומנת בחובה לכלכלה האמריקנית והעולמית".
עוד אומר לוי, כי "השווקים תימחרו החל מסוף השבוע את האפשרות שהריבית תופחת הפחתת חירום ברמה של חצי אחוז עד למועד החלטת הריבית ב 18/3, אך לא ציפו שזה יקרה כל כך מהר. לכן בשעה זו שוקי המניות מגיבים בעליות חדות ושוקי האג"ח עולים אף הם ומגלמים את הציפיות שהריבית תישאר נמוכה ואולי אף תופחת בעוד 50 נ"ב עד סוף השנה. הדולר נחלש בהתאם, כצפוי. נושא הנזילות ימשיך להעסיק את הכלכלה ולכן מדובר על החלטה נכונה שהיתה מתבקשת, אך במקביל יידרשו פעולות נוספות כדי לקזז את ההשפעה השלילית של הוירוס על כלכלת העולם".