מחליפים את הריצוף במרפסת לאריחים עם סכנת החלקה, ממקמים אדניות ליד קיר המעקה והופכים אותו לקיר טיפוס לילדים או מבטלים את המעקה שליד המדרגות בבית, רגע אחרי קבלת טופס 4. ממה חשוב להיזהר ומהם הפתרונות הקיימים בשוק, כדי שהבית שלכם יהיה גם מעוצב וגם בטוח?
בכתבות קודמות הרחבנו על שינוי ייעוד של חדרים ועל טעויות שהורסות את יכולת המיגון של חדר הממ"ד ומונעות ממנו את היכולת לספק הגנה בשעת חירום. בכתבה זו נרחיב על טעויות שעושים במרפסות ובגרמי מדרגות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא מבינים שאריח מונע החלקה הוא קריטי במרפסות

"כל התקנות והתקנים נכתבו בדם", אומרת מיכל גלר, יזמית ומנהלת פרויקטים בבנייה פרטית. "ילדים נפלו ממעקות, קשישים התגלגלו במדרגות – שום דבר לא נקבע סתם כך. ומשום מה, ישראלים רבים מקבלים החלטות הזויות, שפשוט מסכנות אותם, את הילדים שלהם, את השכנים ואת עוברי האורח שברחוב".
אחת הטעויות הנפוצות בתחום שינויים שעושים אחרי טופס 4 היא להחליף את אריחי הריצוף של שטח המרפסת.
"בשל הרצון להעניק לסלון מראה גדול יותר, כך שהמרפסת תיראה כמו המשך טבעי שלו, רבים בוחרים להחליף את אריחי המרפסת, לאותם אריחים שיש בסלון", אומר מעצב הפנים, בוריס סולטנוב. "הבעיה היא, שאין להם את אותה דרגת חספוס, כפי שהתקן מחייב. בתוך הבית, ניתן להסתפק בדרגת אנטי סליפ (אריח מונע החלקה) נמוכה יותר – אריח מסוג R9.
"לעומת זאת, במרפסת הנחשבת לחלל רטוב, בשל הניקיונות, מי הגשמים והעובדה שמשקים עציצים שם בדרך-כלל, יש חובה על פי התקן להשתמש באריח מונע החלקה".
לדברי סולטנוב, "זהו אריח בדרגת חספוס גבוהה יותר, מסוג 10R. לכן, כדאי מאוד כבר בשלב שינויי הדיירים לבחור בדגם שיש לו שתי דרגות חספוס, כך שלא יהיה הבדל גדול מבחינה עיצובית, בין הסלון למרפסת. אם אין אפשרות כזו, חד-משמעית עדיף להתפשר על העיצוב, ולא על הבטיחות. מרפסת מחליקה יכולה לגרום לאסון. ממש כפי שאין לעשות זאת בחדרים רטובים, כמו חדרי שירותים וחדרי רחצה, כך אין לעשות זאת במרפסות".
8 צפייה בגלריה
כך עושים זאת נכון: תוספת בטיחותית למעקה במרפסת
כך עושים זאת נכון: תוספת בטיחותית למעקה במרפסת
כך עושים זאת נכון: תוספת בטיחותית למעקה במרפסת
(צילום: ליאור טייטלר, באדיבות מעצב הפנים דניאל מיכאלי)
מצמידים אדניות למעקה שאמור להגן מפני נפילה
"יש נטייה להניח את האדניות על רצפת המרפסת, ממש בסמוך למעקה", אומרת מעצבת הפנים, קרן גנס. "בכך, הן הופכות למעין מדרגה המשמשת למדרך ילדים שרוצים להגביה את עצמם, ולטפס עליהן. כדי למנוע אסון, חשוב להתקין את האדניות כך שיהיו בגובה של לפחות 70 ס"מ ומעלה, כדי שלא ניתן יהיה לשלוח רגל ולטפס עליהן".
"אמנם התקן מחייב שגובה המעקה יהיה 105 ס"מ מגובה המדרך הסמוך (רצפה, מדרגה או כל אלמנט קבוע אחר), אך זהו בהחלט לא גובה מספיק", מוסיף מעצב הפנים, דניאל מיכאלי. "במקרה זה, חשוב אפילו להחמיר יותר מהתקן במדינת ישראל. בייחוד בדירות שבהם מתגוררים ילדים. אני מאוד ממליץ להוסיף תוספת זכוכית של כ-40 ס"מ נוספים".
"אני מסכים שהתקן שמחייב מעקה בגובה של 105 ס"מ, לא מספיק, וצריך גובה של מינימום 130 ס"מ, ללא אפשרות מדרך בקרבת המעקה", אומר יאיר פורת מקלאסיק שיפוצים באתר "המקצוענים". "זה אמנם מעט חוסם את הנוף ואת האוויר, אבל זה בטיחותי, וזה קריטי כשמדובר בחיי אדם. יש לא מעט בעלי מקצוע שיודעים ליצור מראה המשכי בין המעקה המקורי לבין התוספת".

נדנדה או טרמפולינה במרפסת? טירוף

"לאחרונה יצא לי לראות סרטון שהופץ ברשת, שם טרחו בעלי הדירה להשוויץ בכך שהתקינו נדנדה בסמוך למעקה הבטיחות, מבלי לחשוב לרגע מה יכולות להיות ההשלכות של צעד כזה", אומר מיכאלי. "זו בפירוש סכנת נפשות למבוגרים, ועוד יותר לילדים שלא מודעים היטב לסכנות".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"ראיתי גם כבר טרמפולינה על מרפסת", אומרת מיכל גלר, יזמנית ומנהלת פרויקטים בבנייה פרטית. "זו פשוט שערורייה, שההורים לא מבינים את ההשלכות של זה. מעבר לכך שילד יכול לקפוץ החוצה, טרמפולינה יכולה ברוח חזקה להתעופף החוצה וליפול לעוברי אורח על הראש. ברוחות חזקות היא הופכת להיות כמו מפרש. כל אותם הורים שחושבים לעצמם: 'לי זה לא יקרה' הם חסרי אחריות, שלא לדבר על העובדה שזה גם יכול להיות הילד שלהם שבאותו רגע עובר מתחת".
לדברי גלר, "גם אדנית שלא מעוגנת היטב למרפסת, יכולה לעוף. לפעמים אנשים חושבים שזהו 'רק כלי חרס קטן', אבל אם חתול מזיז אותו והוא נופל למטה, זה יכול להרוג בן-אדם".

לא מוסיפים נקודת גז קבועה

"המגמה הגוברת לשימוש במטבחי חוץ גם במרפסות, מגבירה סכנות, וגורמת לבעלי דירות רבים להשתמש בפתרונות זמניים ופחות בטיחותיים", אומרת מעצבת הפנים, קרן גנס. "למשל, רבים משתמשים בבלוני גז חיצוניים, במקום לתכנן מראש נקודת גז שתתחבר ישירות לגז המרכזי של הבניין. בכך הם מסכנים את עצמם ואת השכנים, שכן שימוש רשלני יכול לגרום לפיצוץ בלון גז".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הבית הוא לא דף במגזין עיצוב: זו סכנה לבטל מעקה ליד מדרגות

"ממש כמו במרפסות, גם בגרם מדרגות, גובה המעקה חייב להיות לפחות 105 ס"מ", מסבירה ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעלת ביה"ס ללימודי עיצוב פנים. "בחלק המשופע (לצד המדרגות), המעקה צריך להיות בגובה של 90 ס"מ לפחות, תוך שמירה על מרווח של לא יותר מ-10 ס"מ בין עמודי המעקה, כדי ילד לא יוכל להכניס ראש במרווחים שנוצרים, וליפול למטה".
8 צפייה בגלריה
מעוצב אך מאוד לא בטיחותי
מעוצב אך מאוד לא בטיחותי
מעוצב אך מאוד לא בטיחותי
(צילום: shutterstock)

8 צפייה בגלריה
אפשר ליהנות מעיצוב וגם בטיחות
אפשר ליהנות מעיצוב וגם בטיחות
אפשר ליהנות מעיצוב וגם בטיחות
(צילום: אסף פינצ'וק, באדיבות מעצבת הפנים קרן גנס)

"כמו כן, בכדי למנוע טיפוס על המעקה, אסור שיהיו יותר משני אלמנטים אופקיים, כשהמרווח בין הסורג התחתון לעליון, חייב להיות לפחות של 90 ס"מ, כדי למנוע אפשרות טיפוס עליו", מוסיפה ברזין.
משפצים? שלא יעבדו עליכם - למחירון המלא לחצו כאן
לדבריה, "אמנם המעקות האלה הם פחות מעוצבים ופחות אלגנטיים, אך הם בטיחותיים, והם מה שימנע אסון שבו ילדים יתקעו בין השלבים או יפלו למטה. ההמלצה החד-משמעית היא לשמור עליהם גם אחרי שמקבלים טופס 4. ישנם מספיק פתרונות מעוצבים שמאפשרים שמירה על התקן".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"בדירות דופלקס ובבתים פרטיים רבים, בעלי הנכס מתעקשים להסיר את המעקה הבטיחותי, לאחר שהם מקבלים טופס 4", אומרת גנס. "הם מתקינים מעקה חלופי עם אלמנטים אופקיים, אשר הופכים לסולם לכל דבר, עבור ילדים.
"לפני שממהרים לעשות את הטעות הזו, חשוב להקדיש מחשבה לשאלה מי מתגורר בבית, מי מבקר בו (גם ביקור של נכדים שאינם מתגוררים בו דרך קבע חושף אותם לסיכון)".
לדברי גנס, "כדאי לקחת בחשבון שבעתיד, במידה שירצו להשכיר את הנכס, העובדה שהמעקה לא בטיחותי, תחייב שינויים בעתיד, שכן שוכרים לא ימהרו לשכור נכס במצב כזה, בייחוד אם הם מתגוררים בו עם ילדים".
עוד כתבות בנושא:
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ויש כמובן גם במקרה זה את עניין הכיסוי הבטיחותי. "אין אפשרות לבטח משהו שהוא לא לפי החוק", מדגישה גלר. "לכן, כל מי שמתחכם ומעלים מעקה אחרי טופס 4, יכול למצוא את עצמו ללא כיסוי ביטוחי, אם קורה נזק בבית שלו לדיירי הבית, ואפילו לכל מי שמבקר בו, כולל בעלי מקצוע. העניין הזה רלוונטי לא רק למי שנמצא בשלבי בנייה, אלא לכל מי שנמצא בשיפוץ, ומחליף גרם מדרגות. אך-אחד לא יבוא אליו הבייתה לבדוק לאיזה מעקה הוא החליף ומה דרגת החספוס של המדרגות – זה עניין של אחריות אישית, חשיבה לטווח רחוק ומודעות לתרחישים שבהם בהחלט סבירים".
צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 11:15, 02.07.20