דמיינו לעצמכם: 30 שעות עבודה בשבוע, שפרוסות על פני ארבעה ימי עבודה בלבד. לרובנו זה נשמע כמו חלום, אבל בשל הקורונה זה כבר קורה בפועל בגרמניה. האוטופיה הזאת, שכרגע מתקיימת בחברות ובארגונים רבים, הולכת כנראה להפוך לממוסדת ולהיות בקרוב מנת חלקם של כל תושבי גרמניה, ששבוע העבודה שלהם יתקצר מאוד.
השינוי הגדול הזה הוא כמובן עוד אחד מתוצאות מגפת הקורונה, וכמו תקדימים אחרים שנוצרו בה, גרמניה תהיה שפן ניסיונות גם בנושא הזה. אם יצלח, נראה שהיבשת כולה שוב תלך אחרי אנגלה מרקל וממשלתה. זו החלטה שיש לה השפעות כלכליות, חינוכיות, חברתיות ובעיקר מגדריות.
2 צפייה בגלריה
רחובות ריקים בגלל הסגר, נגיף הקורונה בברלין, גרמניה
רחובות ריקים בגלל הסגר, נגיף הקורונה בברלין, גרמניה
ברלין בצל הקורונה
(צילום: AFP)
שני גופים נחשבים בגרמניה לדומיננטיים ביותר במעבר לשבוע עבודה מקוצר: ועדי העובדים שחוששים מפיטורי ענק, בעיקר בחורף, ומפלגת השמאל לינקה, שמעוניינת כי זה יהיה שבוע העבודה הנורמטיבי. בין ועדי העובדים בולטים בעיקר ארגוני העובדים של חברות הרכב הגדולות, שם צפויים פיטורי ענק, לא רק בגלל הקורונה אלא גם עקב מעבר החברות לייצור המוני יותר של מכוניות חשמליות.
כבר בהסכם העובדים הקיבוצי האחרון נעשה ניסיון דומה, כשעובדים מעטים עברו לשבוע עבודה של 28 שעות. המשבר האיץ את התהליך והעלה אותו על מסלול שממנו נראה כי אין חזור. חלק מחבילת הסיוע של הממשלה הגרמנית היה העברת עובדים רבים למשרה חלקית, לצורך שתי מטרות: למנוע פיטורי עובדים ולמנוע גיוס ואימון מחדש של עובדים כשהמשבר יסתיים. דה פקטו, רוב מוחלט של חברות ומפעלים עברו לשבוע עבודה מקוצר. המסלול כבר נקבע. השאלה עכשיו היא מי ישלם.
2 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
פסגה האיחוד האירופי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
(צילום: AFP)

מומחים: שבוע עבודה מקוצר יחזק את מוסד המשפחה

בשנות ה-90 של המאה הקודמת, היחס בין עובדים במשרה מלאה לעובדים במשרה חלקית היה 8 ל-2, וכעת הוא 6 ל-4. לדעת העובדים הגרמנים, שעות העבודה הנוכחיות לא מתאימות לחיים המודרניים, ולכן גרמנים רבים הביעו את רצונם לעבוד במשרות חלקיות, אף שזה מפחית מעצמאותם הכלכלית ופוגע בפנסיות העתידיות שלהם. לכן מקווים ועדי העובדים והפוליטיקאים לדחוף יותר אנשים לשבוע עבודה מקוצר.
מומחים לענייני משפחה בגרמניה טוענים כי מכיוון שגברים מרוויחים יותר מנשים, נשים נאלצות לוותר בדרך כלל ולעבור למשרה חלקית. לדעתם, שבוע עבודה מקוצר על ידי שני בני הזוג יביא לשוויוניות ויחזק את מוסד המשפחה במדינה.
מומחים לענייני משפחה בגרמניה טוענים כי מכיוון שגברים מרוויחים יותר מנשים, נשים נאלצות לוותר בדרך כלל ולעבור למשרה חלקית. לדעתם, שבוע עבודה מקוצר על ידי שני בני הזוג יביא לשוויוניות ויחזק את מוסד המשפחה במדינה
ארגוני העובדים כבר הצליחו בעבר להוריד את שעות העבודה של העובד הגרמני מ-40 ל-35 ובחלק מהמקרים גם ל-28 שעות, ללא פגיעה בשכר. אבל הפעם, בגלל משבר הקורונה ומכיוון שייצור מכוניות חשמליות דורש פחות ידיים עובדות, האיגודים מדברים לפני הסכם השכר הבא על הורדה רוחבית של שעות העבודה ל-30, כולל קיצוץ בשכר.
כאמור, מפלגת לינקה מעוניינת ששבוע עבודה מקוצר יהיה סטנדרט העבודה בגרמניה. הטיעון העיקרי שלה הוא שתהליך הדיגיטציה שעוברות הכלכלה והתעשייה הגרמניות יגביר את הייצור ואת ההתייעלות, ולכן לא יהיה צורך בשעות עבודה רבות כל כך והעובדים אמורים ליהנות יותר מפרי עמלם.
האופוזיציה להחלטה טוענת שהצעה גורפת כזאת תביא לעלויות שכר ולהוצאות עצומות לחברות, שכן במקום שעובד אחד יהיה אחראי על 100% של תהליך עבודה מסוים, החברה תצטרך כעת להעסיק שלושה עובדים.
ההצעה החדשה לשבוע עבודה מקוצר נותנת מענה לבעיה נוספת שקיימת בכלכלה הגרמנית: מחסור בידיים עובדות. לדעת כלכלנים, הדיגיטציה במדינה תגרום לירידה בצורך בידיים עובדות, ועם זאת תכריח את החברות להשקיע באימון העובדים שלהן, בסביבת עבודה שוויונית, תמנע תנאי עבודה גרועים לעובדים ותביא להעלאות שכר שמצידן יגבירו את הייצור.